• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146066
+
-

انتخابی برای اصلاح ساختاری

چهره روز
انتخابی برای اصلاح ساختاری

رضا محتشمی‌پورکه پیش از این قائم‌مقام بورس کالای ایران بود، با حکم سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، به‌عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت منصوب شد.
به‌طور قطع می‌توان گفت قیمت‌گذاری دستوری در کنار رکود و تورم یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است که چالش‌های زیادی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است. برهمین اساس آن طورکه از تصمیم‌های دولت بر می‌آید به‌نظر می‌رسد عزم دولت برای حل مشکل قیمت‌گذاری جدی است و انتخاب رضا محتشمی‌پور به‌عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، همسو با همین تصمیم انجام شده است زیرا محتشمی‌پور مدیری خوش‌نام و پاکدست است که از سابقه فراوانی در تطابق قیمت مواد پایه، متناسب با عرضه و تقاضا برخوردار است و اگر قرار باشد مسیر واقعی‌سازی قیمت‌ها و تعادل‌بخشی به بازار محصولات معدنی، به درستی و برمبنای مبانی علم اقتصاد انجام شود، این انتخاب می‌تواند به دولت کمک زیادی بکند.
در گذشته معاونان معدنی وزارت صنعت، به‌ویژه در یک دهه اخیر، به کشف قیمت، مطابق با ساختار‌های بازار، اعتقاد چندانی نداشتند، در نتیجه هزینه‌های فراوانی را به بازار مصرف و صنایع و معادن بزرگ ایران تحمیل کردند، حالا اما با انتصاب رضا محتشمی‌پور به این سمت، با توجه به سوابق کاری او، امیدواری برای اصلاح ساختار‌های غلط گذشته بیشتر شده است.
محتشمی‌پور در سال‌های اخیر مدیریت و نظارت مطلوبی بر تجارت مواد پایه و محصولات معدنی داشته و در ساماندهی بازار و عرضه محصولات صنعتی و معدنی، ورود سیمان تولیدی در کل کشور به بورس کالا و پیگیری و عملیاتی‌کردن عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا نیز نقش ویژه‌ای داشته است.
همچنین توجه محتشمی‌پور به جایگاه تشکل‌ها در صنعت پتروشیمی، ظرف سال‌های گذشته، باعث شده تا رفته‌رفته انجمن‌های مختلف در بدنه نهادهای تصمیم‌گیر حضور پیدا کنند و هویت یابند. در عین حال فعالیت‌های او در سال‌های گذشته به‌عنوان رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی به افزایش تعامل بین وزارت صنعت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی منجر شده است. همه این سوابق است که موجب می‌شود امیدها به این حوزه افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید