• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 آبان 1400
کد مطلب : 146035
+
-

گفت‌وگو با عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی هفته‌کتاب

توسعه کتابخوانی؛ نیازمند جریان‌سازی فرهنگی

توسعه کتابخوانی؛ نیازمند جریان‌سازی فرهنگی

شعار امسال هفته کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید» است؛ هفته‌ای که از 24آبان شروع شده و تا یکم آذرماه ادامه دارد. در طول این هفته، برنامه‌های متنوعی در حوزه کتاب از سوی نهادهای مختلف اجرا شد. اجرای 460برنامه کتاب‌محور در پایتخت، برپایی برنامه‌های متنوع از سوی خانه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و صدها برنامه متنوع دیگر در مراکز استان‌ها. درباره هفته‌کتاب و ترویج کتابخوانی با علی‌کریمی فیروزجائی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم.
علی کریمی فیروزجائی، با بیان اینکه هفته کتاب اقدامی کاملا فرهنگی است که با هدف جریان‌سازی برای تولید اندیشه و تعالی فرهنگ عمومی در کشور پایه‌گذاری شده، گفت: توسعه کتابخوانی در کشور نیازمند جریان‌سازی فرهنگی است و این حرکت جهادی باید با مشارکت گسترده خانواده‌ها و مسئولان دولتی انجام شود.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری، ضمن بیان اینکه برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اقدامی کاملا فرهنگی با هدف جریان‌سازی برای تولید اندیشه و تعالی فرهنگ عمومی در کشور پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: توسعه کتابخوانی در کشور نیازمند جریان‌سازی فرهنگی است و این حرکت جهادی باید با مشارکت گسترده خانواده‌ها و مسئولان دولتی انجام شود.
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور، توسعه کتابخوانی را نشانه رشد فرهنگی دانست و افزود: جریان‌سازی فرهنگی مبتنی بر اعتقادات مذهبی، جزو لاینفک کتابخوانی محسوب می‌شود و سیاستگذاری کلان حوزه فرهنگ عمومی مبتنی بر توسعه کتاب است. وی به قدمت برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و آن را یک رویداد فرهنگی با اهمیت دانست و عنوان کرد: تولید سالانه افزون بر ۱۰۰هزار عنوان کتاب در کشور بیانگر اهتمام جدی ایران اسلامی به مقوله کتاب و کتابخوانی است.
کریمی فیروزجائی با تأکید بر اینکه شور و علاقه عمومی به کتابخوانی در کشورمان نباید تحت‌تأثیر مشکلات اقتصادی قرار بگیرد، تصریح کرد: فرهنگ، زیربنای توسعه است و اهتمام برای توسعه کتابخوانی باید گسترش یابد. در واقع بررسی نقاط قوت و ضعف 3 دهه برپایی هفته کتاب در کشور نیازمند راهکارهای علمی و پژوهشی است. همچنین برای راه‌اندازی نهضت کتابخوانی در کشور باید بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد، پیشتاز این میدان باشند و دولت باید با ارائه مشوق‌های لازم و حمایت بیشتر از فعالان حوزه نشر کتاب، فعالیت‌های آن را رونق ببخشد.
 وی با اشاره به افزایش قیمت کتاب در کشور خواستار افزایش یارانه‌های دولتی برای حوزه نشر شد و بیان کرد: رهاشدگی بخش نشر در چنبره مشکلات اقتصادی، کاهش انگیزه فعالیت در حوزه کتاب را به‌دنبال دارد. کریمی فیروزجائی با تأکید بر اهمیت توسعه کتابخوانی در اعتلای فرهنگی کشور اظهار کرد: توسعه فرهنگ مکتوب از حیث تاریخی اهمیت سیاسی و استراتژیک دارد و زنده بودن دانش در کشور را به تصویر می‌کشد. البته مجلس شورای اسلامی هم با حمایت از توسعه فرهنگ مکتوب و به‌ویژه کتابخوانی، راه‌های تقویت آن را در برنامه هفتم توسعه بررسی و اجرایی ‌می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید