• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145958
+
-

پایان یک دیپلمات

چهره روز
پایان یک دیپلمات

 اردشیر زاهدی داماد سابق پهلوی دوم و وزیر خارجه و سفیر سابق ایران در انگلیس و آمریکا، ‌زاده۱۳۰۷ در تهران، در سن۹۳ سالگی پس از یک دوره بیماری در سوئیس درگذشت.
زاهدی در زندگی سیاسی دو روی متفاوت داشت، از یک سو به‌عنوان یک عنصر وابسته به دربار پهلوی شناخته می‌شد اما در سال‌های اخیر به‌خاطر انتقاداتش علیه آمریکا برای تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران خبرساز شده بود. او شخصیتی بود که می‌توانست مثل سایر وابستگان به نظام سلطنتی یا در مقام دفاع از اقدامات ضد‌ایرانی غربی‌ها بر بیاید یا در بهترین حالت سکوت کند اما ترجیح داد فارغ از حملات فراوان سلطنت‌طلبان با صدای بلند به اقدامات ضد‌ایرانی بتازد.  او از ۴سال قبل که دچار شکستگی لگن شد، تقریبا فعالیت‌های فیزیکی‌اش به‌شدت کاهش یافته بود. او در 2سال گذشته 2بار به کرونا مبتلا شد و چند ماهی را در بیمارستان بستری بود. آثار ابتلا به کرونا و کهولت سن از دلایل فوت این دیپلمات سرشناس اعلام شده است.
اردشیر زاهدی که سال‌ها به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به شاه مخلوع شناخته می‌شد درباره انقلاب اسلامی گفته بود اگر در عملکرد نظام سلطنتی اشکال نبود انقلاب رخ نمی‌داد.
او در عین حال در اواخر عمرش از حامیان برنامه هسته‌ای ایران بود و بارها از حق غنی‌سازی‌ ایران دفاع کرد. 2روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، ‌اردشیر زاهدی در این رابطه اظهارنظر کرد و گفت: «بگذارید هر کسی هر چیزی دلش می‌خواهد بگوید. این سربازان و افسران و به بالا(فرماندهان) به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند. من به او [سردارقاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند. او ترور سردار سلیمانی را «جنایت جنگی» توصیف کرد و گفت: «آمریکا  بزرگ‌ترین تروریست است». زاهدی در روزنامه آمریکایی و معتبر نیویورک‌تایمز در قالب آگهی و در تقبیح فشار حداکثری ترامپ و تحریم و تهدید ایران به جنگ نوشت:«مردم نجیب و شریف ایران ‌ در معرض تهدیدات خارجی همیشه در کنار هم باقی می‌مانند و از وطن خود دفاع می‌کنند... تاریخ به متجاوزان خارجی درس داده خیالِ خامِ خُرد‌کردن ایران را رها کنند. گربه‌ها در آرزوی گرفتن موش می‌مانند، هیچ‌کس موفق نشده ایران را خرد کند.» او در ادامه با حرف بزرگ انگلیسی که نشانه تأکید بسیار شدید است، نوشته بود: «و هیچ‌کس موفق نخواهد شد ایران را خرد کند.» از جمله نقد‌های تند و تیز به حامیان تحریم ایران زمانی بود که در یک مصاحبه گفت: «ایرانیان خارج از کشور و طرفداران تحریم و جنگ علیه ایران، پستان مادر را گاز می‌گیرند.»  او «جنگ یمن» و وقایع آن را از مستندات حقانیت استدلالش در «قلدرمآبی» قدرت‌های غربی علیه ایران دانسته و اعتقاد داشت که ائتلافی از برخی کشورهای عربی مانند عربستان، در کنار رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌دنبال «ضربه زدن به ایران» هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید