• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145963
+
-

اقدام‌های خصمانه آمریکا و تروئیکای اروپایی در آستانه مذاکرات وین ادامه دارد

پارازیت پاریس روی موج مذاکره

سیاست خارجی
پارازیت پاریس روی موج مذاکره

هرچه به 8آذرماه، موعد ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین نزدیک‌تر می‌شویم، به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز شکل‌گیری رویکردی مثبت از سوی‌1+4 در قبال ایران تیره‌تر می‌شود؛ موضوعی که دستیابی به توافق را سخت‌تر می‌کند، چراکه از یک‌سو شاهد وضع تحریم‌های جدید ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران هستیم و ازسوی دیگر فرانسه درحال ایفای نقش مخرب گذشته در مسیر حصول توافق مطلوب است.
در شرایطی که کارشناسان معتقدند طرف‌های اروپایی و آمریکایی ایران در مذاکرات، باید برای اثبات حسن‌نیت خود در مسیر دستیابی به توافق میان طرفین، بخشی از تحریم‌ها را تعدیل کنند و با گذر از سیاست «فشار حداکثری» ترامپ، جدیت خود برای موفقیت مذاکرات را اثبات کنند،   به‌نظر می‌رسد این موضوع چندان مورد توجه اروپا و آمریکایی‌ها نیست و دو طرف درحال ایفای نقش مخربی در این حوزه هستند؛ موضوعی که سبب شده گمانه‌زنی‌ها درباره شانس به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات، سخت‌تر از قبل شود.

تحریم‌های جدید آمریکا
با وجود اینکه کمتر از 10روز   به ازسرگیری مذاکرات در وین باقی است، دولت بایدن با وضع تحریم‌های جدید ‌علیه ایران، درحال ایفای نقش مخربی در این زمینه است؛ تحریم‌هایی که ناقض اصرار آمریکا و اروپایی‌ها برای آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای است. بر این اساس هم بود که در روزهای اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتهام «تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا» تحریم‌های جدیدی را ‌علیه 6شخص و یک نهاد ایرانی وضع کرد تا شاهد موج جدیدی از سنگ‌اندازی طرف‌های غربی در مسیر مذاکرات باشیم.
اما این تنها اقدام خصمانه اخیر ایالات‌متحده نبود و این کشور در نخستین روزهای آبان‌ماه جاری نیز تحریم‌های دیگری را ‌علیه اشخاص و برخی شرکت‌های ایرانی وضع کرد؛ تحریم‌هایی که توسعه صنعت پهپادی کشورمان را هدف گرفت و برخی افراد و شرکت‌های فعال در این حوزه را به فهرست بلندبالای تحریم‌ها اضافه کرد.
این موضوع درحالی است که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه، درجریان دیدارهای خود با سفرای کشورهای منطقه و حوزه مدیترانه بارها تأکید کرده است : «موفقیت مذاکراتی که در ۸آذرماه آغاز می‌شود، در گرو اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای لغو تحریم‌هاست.»
درچنین شرایطی وضع تحریم‌های جدید، نشان‌دهنده عدم‌تغییر رویکرد تحریم‌محور ایالات‌متحده ‌علیه جمهوری‌اسلامی ایران است؛ رویکردی که سخنگوی کاخ سفید نیز آن را تأیید و هرگونه تغییر در رویکرد تحریمی آمریکا در قبال ایران را تکذیب کرد. جن ساکی در کنفرانس خبری پنجشنبه گذشته خود تأکید کرد که واشنگتن پیش از مذاکرات هسته‌ای وین، رویکرد تحریمی خود در قبال ایران را تغییر نداده‌است.
اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی اما با واکنش ایران مواجه شد و سخنگوی وزارت امورخارجه درباره این تحریم‌ها که به بهانه واهی مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده اعمال شده‌است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ و اقدام‌هایی از روی استیصال و فاقد مشروعیت می‌داند و آن را محکوم می‌کند.
سعید خطیب‌‌زاده همچنین تأکید کرده‌است که این نوع فرافکنی‌ها ازسوی دولت آمریکا، که سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به شکل‌های مختلف را دارد، بی‌اساس بوده و در راستای فریب افکار عمومی این کشور ارزیابی می‌شود.

فرانسه در لباس «پلیس بد»
همه اینها درحالی‌است که به‌نظر می‌رسد در روزهای اخیر، فضاسازی‌ غربی‌ها ‌علیه برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی ایران در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین به‌صورت محسوس‌تری درحال پیگیری است و آنگونه که از شواهد موجود برمی‌آید، جهت‌دهی به مذاکرات پیش‌رو در دستور کار دیپلمات‌های غربی قرار گرفته‌است.
برهمین اساس هم هست که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر آمریکا، فرانسه نیز درحال ایفای نقش مخرب خود، همانند گذشته، درمسیر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو‌ست؛ موضوعی که در موضع‌گیری اخیر وزیر امورخارجه این کشور نیز نمایان است. ژان ایو لودریان دیروز و درآستانه ازسرگیری مذاکرات وین از یک‌سو و نشست آتی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 3آذر (24نوامبر) ازسوی دیگر، بار دیگر به فضاسازی ‌علیه جمهوری‌اسلامی ایران پرداخت‌ و در مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی «لوموند» مدعی شد که «چنانچه گفت‌وگوهای ۲۹نوامبر (۸آذرماه) «ساختگی» به‌نظر برسد، مذاکره‌کنندگان باید توافق هسته‌ای را خالی از هرگونه محتوا بدانند.»
 موضع‌گیری‌های خصمانه فرانسه با واکنش ایران مواجه شد و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در این‌باره عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو مسئول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همواره تأکید دارد حیثیت آژانس به‌عنوان یک نهاد فنی و تخصصی سازمان ملل متحد، باید از شائبه هرگونه رفتار و کنش سیاسی به‌دور باشد.   

 

این خبر را به اشتراک بگذارید