• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145955
+
-

رئیس‌جمهور: مردم می‌دانند چه دولتی تحویل گرفتیم

دفاع رئیسی از برنامه‌ها و مصوبات سفرهای استانی

دولت
دفاع رئیسی از برنامه‌ها و مصوبات سفرهای استانی

 رئیس‌جمهور سرکشی به یک سوم استان‌های کشور را با سفر استانی زنجان تکمیل کرد. دهمین سفر استانی رئیس‌جمهور برخلاف روال معمول جمعه‌ها روز پنجشنبه انجام شد و شروعش بازدید از پروژه‌های به تأخیر افتاده، کارخانه‌ها، معادن و صنایع نیمه‌تعطیل و محرومان حاشیه‌نشین این استان بود. سیدابراهیم رئیسی در طرح مواضع مختلف خود در این استان به اهمیت سفرهای استانی و تغییر رویکردهای آن در مقایسه با دولت‌های قبل اشاره داشت. تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت دولت سیزدهم در این سفرها عنوان شدند و رئیسی تأکید کرد: «در سفرهای استانی هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر در موارد استثنا و ضرورت، چرا که پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را رنج می‌دهد. لذا اولویت ما سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام‌ است.»
رئیس‌جمهور در اظهارات قابل‌توجه خود در جلسه شورای اداری این استان با تشریح تفاوت‌هایی که برگزاری جلسات شورای اداری و سفرهای استانی در این دولت با گذشته پیدا کرده است، گفت: جلسات شورای اداری اینطور نبوده، حتی اگر رئیس‌جمهور در جلسه حضور پیدا می‌کرده با یک شکل و تشریفات خاصی این جلسات برگزار می‌شده است که ما این شکل تشریفات را به‌هم زدیم. مقدمات انجام هر سفر از چند هفته قبل با برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان استان و مسئولان دولتی آغاز می‌شود. ما این مدل و این روش را در ۴۰ سال گذشته نداشتیم که وزرا و مسئولان مربوطه ستادی بیایند در جلسه شورای اداری از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند گزارش بدهند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه این جمع حس لازم را پیدا کنند که این کار باید به‌دست توانای آنها انجام شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور درباره تفاوت‌های دیگر سفرهای استانی دولت سیزدهم گفت: استاندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام دولت و نماینده عالی دولت در استان پیگیری‌کننده این موضوعات است که این وعده‌ها تحقق پیدا کنند. مردم هم می‌شنوند که این دولت این حرف‌ها را براساس شناخت می‌زند. پس مردم بعد از خداوند متعال ناظر بر عملکرد مسئولان هستند و این نظارت مردمی در واقع آن حوزه پاسخگویی است که باید اتفاق بیفتد. در این دوره سفرها با این مدل انجام می‌شود، یعنی کاملا شفاف، گویا، با رقم و عدد مشخص و با شناخت دقیق از وضعیت. مباحث و وعده‌ها جلوی روی مردم ارائه می‌شود. مهم‌ترین بخش سفر اجرای مصوبات سفر است و اینکه آثار آن در زندگی مردم ظاهر شود. مردم از وضع بودجه‌ای دولت و مشکلات دولت اطلاع دارند.

امروز مردم انتظار دارند
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بنای این دولت بر این نبوده که دائم بخواهد تکرار کند که از دولت قبل چه به‌دست او رسیده است، افزود: نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کرده‌اند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتقافی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. به وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دستشان بیاید که چه اتفاقی افتاده است. مردم می‌دانند ما دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. اعتماد مردم به ما و شما از بزرگ‌ترین سرمایه‌هایی است که امروز دولت از آن برخوردار است. در این قضیه مشکل جایگاه‌های بنزین که پیش آمد، اگر اعتماد مردم به دولتمردان نبود، دشمن دنبال این بود که با این فتنه یک مسئله‌ای در کشور اتفاق بیفتد، ولی چرا اتفاق نیفتاد؟ به دلیل اعتماد مردم، هوشیاری مردم و در صحنه بودن مردم. دستگاه‌های دیگر هم کار کردند، اما اعتماد مردم به دولت سرمایه بزرگی بود که باعث عبور ما از این مشکل بزرگ شد.

مردم را غافلگیر نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتماد مردم آسیب‌دیده بود و امروز به لطف خداوند متعال این اعتماد درحال بازسازی است، گفت: بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. مردم در جریان هستند و خوب می‌فهمند چه اتفاقی دارد می‌افتد. اعتماد مردم سرمایه اجتماعی بزرگی است که مشارکت و نشاط اجتماعی را همراه   دارد. رئیسی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دولتمردان نه فقط باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند، بلکه باید نسبت به بوی فساد هم حساس باشند، گفت: دولتمردان اگر احساس کردند که زمینه فساد وجود دارد، لازم نیست که به‌خود فساد برخورد کنند. انتظار مردم از همه ما این است که نسبت به بوی فساد هم حساس باشیم. یعنی اگر احساس کردیم اینجا دارد اتفاقی می‌افتد، باید حساسیت باشد که پیشگیری شود. رئیس‌جمهور در دیدار با فرهیختگان استان زنجان هم با تأکید بر لزوم حل مشکلات با روحیه انقلابی گفت: ما باید نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.
رئیسی در سفر روز پنجشنبه ‌خود به زنجان بازدیدهای مسئله‌محور از منطقه مسکونی کوی فلسطین در حاشیه‌شهر زنجان، کارخانه روغن نباتی جهان، مجموعه معدنی و صنعتی دپوی کیک (پسماند) روی زنجان و کارخانه در حال احداث سرجین بافت زنجان داشت.

قول‌های رئیسی در سفر زنجان
رئیس‌جمهور در بخش‌های مختلف سفر استانی خود به زنجان ضمن رسیدگی به گلایه‌های کاری و معیشتی مردم دستوراتی داد؛ مهم‌ترین آنها به‌شرح زیر بودند:
  رفع مشکلات راه‌اندازی کارخانه سرجین بافت ظرف یک‌ماه (دستور به وزیر صمت و استاندار)
  فعال شدن کارخانه روغن‌نباتی جهان با تمام ظرفیت
  اسکان 120خانواده منطقه حاشیه‌نشین فلسطین زنجان در منطقه مناسب
  مهار کردن، جایابی و تعیین تکلیف مالکیت پسماندهای استحصال روی
  فعال شدن معادن استان زنجان
  پیگیری تأخیر 15ساله در راه‌اندازی پتروشیمی زنجان
  اجرای قانون اختصاص بخشی از درآمدهای معادن به منطقه استحصال  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید