• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14594
+
-

دردسر بدافزارهای «تلگرام بدون فیلتر»

با فیلتر شدن تلگرام بار دیگر موج جدیدی از بدافزارهایی با عنوان دور زدن فیلترینگ به راه افتاده که کاربران را در معرض خطر جدی قرار داده است.

تلگرام در کشور بیش از ۴۰ میلیون کاربر داشته و به همین خاطر با وجود فیلترینگ خیلی‌ها از جمله پدر‌بزرگ و مادربزرگ‌هایی که به وسیله آن با بچه‌ها و نوه‌هایشان در ارتباط بودند در تلاش برای استفاده مجدد از این پیام رسان هستند. هکرها هم کاربرانی که اطلاعات فنی کمتری دارند را هدف قرار داده‌اند تا با استفاده از عناوینی مانند دور زدن فیلترینگ،تلگرام با فیلترشکن داخلی و... اقدام به سرقت اطلاعات شخصی و بانکی افراد کنند.  به گزارش تسنیم،سرهنگ علی نیک‌نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به انتشار گسترده بدافزارها از زمان صدور حکم فیلترینگ در این رابطه  گفت: متاسفانه به دنبال انتشار خبر فیلترینگ تلگرام، شاهد انتشار گسترده و حجم قابل توجهی از بدافزارها در فضای مجازی تحت عناوین مختلف «دورزدن فیلتر تلگرام» یا «نسخه‌های جدید تلگرام» هستیم. این مسئله بیشترین گستردگی را در میان گوشی‌های اندرویدی دارد. معمولا هکرها بدافزار خود را در قالب یک فایل APK و با نام فریبنده‌ای مانند تلگرام ضد فیلتر پخش می‌کنند. با نصب این بدافزار عملا کنترل گوشی فرد در اختیار هکر قرار می‌گیرد و او اقدام به سرقت اطلاعات حساس می‌کند.
در برخی موارد همین بدافزارها پنجره‌ای برای فیشینگ و به دست آوردن اطلاعات بانکی با استفاده از شبیه‌سازی پنجره‌ای شبکه درگاه بانکی می‌شوند. به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، سرقت اطلاعات شخصی و اطلاعات حساب‌های بانکی کاربران از اهداف اصلی این بدافزارهاست. پیش از حکم قوه قضاییه دسترسی به تلگرام بدون نیاز به اپلیکیشن‌های جانبی امکان‌پذیر بود. هنوز به صورت رسمی تلگرام هیچ نسخه جایگزینی را مورد تایید قرار نداده است. کاربران باید همیشه نرم‌افزارهای مورد اطمینان را برای گوشی‌های اندرویدی از گوگل پلی و برای آیفون از اپ‌استور دانلود کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید