• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145887
+
-

سفر دوباره گروسی به تهران در آستانه مذاکره

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه اول آذر و در فاصله کمتر از یک هفته‌ تا مذاکرات وین وارد تهران می‌شود و روز سه‌شنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیرخارجه کشورمان دیدار خواهد کرد. این دومین سفر رافائل گروسی به تهران در دولت سیزدهم و ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی است. گروسی ۲۱شهریورماه در تهران با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد و دو‌طرف بیانیه‌ مشترکی صادر کردند. او این‌بار درخواست دیدار با رئیس‌جمهور نیز داشته است. اختلافات چند‌ماه اخیر بر سر نصب دوربین‌های نظارتی جایگزین در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ کرج بهانه اصلی سفر گروسی به تهران است. دوم تیرماه امسال یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در کرج منفجر شد. 21شهریورماه در بیانیه مشترک محمد اسلامی و رافائل گروسی در تهران تأکید شد «به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص‌شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آنها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند.» محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی 11مهرماه در حاشیه نشست مشترک خود با اعضای کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اظهارات مقامات غربی مبنی بر نصب‌نشدن دوربین‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج، گفت: مجتمع تسای کرج با حادثه تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه بوده لذا آژانس باید ابتدا موضع خود را درباره این حادثه روشن کند.
آژانس نسبت به جایگزین‌نشدن دوربین‌های نظارتی از طرف ایران چندین مرتبه اعتراض داشته است، ازجمله روز چهارشنبه در دومین گزارش فصلی خود به سایت «تسا» در کرج نیز اشاره داشت و در آن آمده بود «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن ازسر گرفته شده است یا خیر، نیست.»
دوشنبه این هفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین وی و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده، گفته بود: «البته من تصور نمی‌کنم اظهاراتی که مورد اشاره قرار گرفت منتسب به آقای گروسی باشد و آقای گروسی گفته باشد. آقای گروسی مراودات نزدیکی با دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین نمایندگی ایران در وین دارند. از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است. تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص‌شده هستیم. ایشان به‌زودی به ایران می‌آیند.»
گروسی در حاشیه دیداری که هفته اول آبان با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، درباره دیدار با رئیس‌جمهور ایران گفته بود: «متأسفانه نه، البته بهتر است بگویم، هنوز نه. امیدوارم که بتوانم. من قبلا با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه سابق در تماس بودم. اما هنوز این فرصت را نداشته‌ایم که زمینه این گفت‌وگوی سیاسی بسیار ضروری با رئیس‌جمهوری جدید را برقرار کنیم، زیرا جدا از جنبه‌های فنی که به بازرسی‌ها مربوط می‌شود، باید جلب اعتماد صورت گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید