• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145883
+
-

ایران و امارات؛ یک گام به پیش

«مشاور امنیت ملی امارات به ایران سفر می‌کند»؛ خبر کوتاهی که خود بیانگر تغییر روابط دیپلماتیک میان کشور‌های منطقه است. این موضوع به‌طور محسوسی در هفته‌های اخیر در حال رخ‌دادن است؛ از سفر مقامات اماراتی به ترکیه تا سوریه و حالا ایران گرفته تا اظهارات متفاوت مقامات عربستانی درباره کاهش چالش‌ها با ایران.
«طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات آخرین روزهای مرداد امسال در راس هیأتی به ترکیه سفر کرد و با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد که منابع نزدیک به آنکارا به یک روزنامه لبنانی خبر دادند «یکی از اهداف این دیدار تلاش ابوظبی برای ایجاد خط گفت‌و‌گو با ایران بوده است».
به گزارش مهر، منابع خبری گرچه از سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران طی روزهای آینده خبر داده‌ند، اما اشاره‌ای به جزئیات و محورهای رایزنی این مقام امنیتی اماراتی نکردند. سفر قریب‌الوقوع مشاور امنیت ملی امارات در ادامه نشست‌های اخیرش با مقامات ارشد آمریکایی است و در آستانه مذاکرات وین رخ می‌دهد. امارات یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است که در ماه‌های گذشته خواستار مشارکت کشورهای عربی در مذاکرات ایران با گروه 1+4 درباره رفع تحریم‌ها شده بود. چندی پیش هم «انور قرقاش»، وزیر امور خارجه سابق امارات اعلام کرده بود که کشورش اقداماتی برای تنش‌زدایی با ایران در پیش گرفته و مصلحت امارات در رویارویی با ایران نیست، چون منطقه بهای آن را در دهه‌های پیش رو پرداخت خواهد کرد.» این سخنان در حالی مطرح می‌شد که دولت جدید ایران هم بارها تأکید کرده «کار با همسایگان، اولویت دولت سیزدهم است».

این خبر را به اشتراک بگذارید