معرفی گزینه سوم در وقت اضافه
سیدابراهیم رئیسی طی نامهای به رئیس مجلس شورای اسلامی «یوسف نوری» را بهعنوان سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اخذ رأی اعتماد، به مجلس معرفی کرد. این سرعتعمل رئیسجمهوری نشان از عزم دولت و مجلس برای انتصاب سریعتر متصدی بزرگترین وزارتخانه دولت است؛ چراکه فارغ از شروع بهکار مدارس و حساسیتهای قابلتوجه این وزارتخانه، اگر معرفی سومین گزینه هم به تأخیر میافتاد، طبق قانون سرپرست بعدی وزارت آموزش و پرورش برای 3ماه، باید با اذن رهبری انتخاب میشد. رئیسی اما با رأی نیاوردن دومین گزینه پیشنهادیاش، ترجیح داد که بدون معطلی گزینه سوم را معرفی کند. بنا به گزارش خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین در جلسه علنی چهارشنبه، 26آبان مجلس، نامه رئیسجمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی درمورد معرفی یوسف نوری بهعنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد. در نامه رئیسی آمده است: «در اجرای ماده133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بدینوسیله جناب آقای دکتر یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به همراه مشخصات، سوابق و رئوس برنامه ایشان جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی مینمایم.» در ادامه نایبرئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان حاضر در نشست افزود: رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورش در جلسه یکشنبه 7آذرماه صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. بنابراین لازم است کمیسیونهای آموزش و تحقیقات و سایر کمیسیونها سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی را بررسی کرده و اعلام نظر کنند. مسعود فیاضی، دومین وزیر پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش با ۱۱۵موافق و ۱۴۰مخالف در مقایسه با گزینه نخست یعنی حسین باغگلی که فقط 76رأی موافق کسب کرد و 193نماینده به او رأی منفی داده بودند، نتیجه بهتری بهدست آورد و حال انتظار میرود که با گزینه سوم، تکلیف این وزارتخانه مشخص شود. البته رأینیاوردن این دو وزیر نه از اختلاف مجلس و دولت که نشاندهنده حساسیت این وزارتخانه است که سختگیری مجلس را هم درپی داشته؛ موضوعی که یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس به آن اشاره کرد. حسین نوشآبادی در نطق میاندستور خود تأکید کرد: همه ما میدانیم اتفاقی که درخصوص معرفی وزرای پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش افتاد و با وجود برخورداری این عزیزان از توانمندیهای فراوان در حوزههای دیگر اما با اقبال عمومی نمایندگان ملت و رأی اعتماد آنها روبهرو نشدهاند، پیام روشنی دارد؛ مجلس شورای اسلامی برای مدیریت کلان نظام تعلیم و تربیت و کرسی حساس وزارت آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان، فرهنگیان و از بدنه آموزش و پرورش میخواهند که با نیازها، مشکلات، مطالبات و چالشهای این نهاد بزرگ آموزشی و پرورشی آشنا و از آگاهی و تجربه لازم و کافی برخوردار باشد. وی افزود: وزارت آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که بتواند 580هزار کلاس درس و 100هزار معلم را که با حداقل حقوق و مزایا زندگی پرمشقت و ملالآور را پشت سر میگذارند، اداره کند، آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که بتواند برای 980هزار کودک بازمانده از تحصیل در مناطق محروم و صدها مدرسه کپری برنامهریزی داشته باشد. آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که بتواند کمبود 80هزار معلم را در استانهای مختلف کشور تامین کند و قادر باشد معوقات معلمان و فرهنگیان و حق سنوات و پاداش این عزیزان را پس از سالها بازنشستگی تامین کند.
مکث
«یوسف نوری» کیست؟
یوسف نوری، متولد سال۱۳۴۰ در استان ایلام است. وی دارای مدرک فوقدیپلم پرورشی از تربیت معلم، کارشناسی برنامهریزی امور تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکتری مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است. در سوابق شغلی نوری ریاست اسبق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزشوپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش و پرورش، متخصص گردشگری کودک، رئیس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسئول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چشم میخورد. وی هماکنون کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی است. نوری جانباز دوران دفاعمقدس است و سابقه حضور ۵۳ماه در جبهه و ۴۰ماه در مناطق جنگزده دارد.