• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145814
+
-

سرآشپز این هفته سه شیرینی ساده و خوشمزه معرفی می‌کند

کوکی‌های پاییزی

مطبخ خانه
کوکی‌های پاییزی

گرچه شب‌های پاییزی بلند و حوصله‌سربر است اما با یک سرگرمی خوشمزه می‌توان هم خود و هم اعضای خانواده را به یک میان‌وعده خوشمزه و سبک دعوت کرد؛ یک سرگرمی از جنس آشپزی که بی‌شک یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای این روزهاست. برای تهیه این میان‌وعده سبک سراغ فاطمه ترابی، یکی از بلاگرهای فعال در فضای مجازی رفتیم. این آشپز ۴۲ساله، گرچه ریاضی کاربردی خوانده و ۱۰سال سابقه طراحی مجلات و تدریس دارد اما علاقه به آشپزی او را به دنیای خلق خوراکی‌های خوشمزه کشانده است. او بعد از تولد فرزندش از فضای کار دور شد و تصمیم گرفت شیرینی‌پزی را جدی‌تر دنبال کند. کارش را با گذراندن دوره‌های آموزش کیک تولد و دکور کیک در ادیبهشت سال۹۶ آغاز کرد و بعد از مدتی خود موفق به برگزاری چندین دوره کارگاه کیک‌پزی و آموزش کار با فوندانت شد. او این فعالیت را با یکی از دوستانش به‌صورت حرفه‌ای پیش برده و صفحه مجازی
royalsweet2020  را راه‌اندازی کرده‌اند. کار تیمی این دو در کنار فرزندان و حمایت همسرانشان کمک کرد تا هر روز بتوانند با انرژی بیشتر طرح‌های جدید و آموزش‌های به‌روز بدهند. هدفشان ارائه محصولات با بهترین کیفیت و رضایتمندی مشتری است و با وجود بیماری کرونا و سختی‌های کار در صفحات مجازی همچنان پر قـدرت تلاش می‌کنند سهم کوچکی در کنار جشن‌ها و شادی‌های دیگران داشته باشند.

شیرینی پفکی

شیرینی مرنگ که اغلب ما به نام شیرینی پفکی می‌شناسیم از آن دسته شیرینی‌هاست که بسیار مورد توجه کودکان است؛ چرا که بافت بسیار سبکی دارد و اغلب در رنگ‌های جذاب تهیه می‌شود. جالب‌تر اینکه مواد مورد نیاز این شیرینی بسیار ساده و در دسترس است. پس دست به‌کار شوید و خود و خانواده را به این شیرینی خوشمزه و فانتزی دعوت کنید.

مواد لازم
  شکر: ۲۰۰گرم
  سفیده تخم‌مرغ: ۱۰۰گرم
  آبلیمو: به مقدار لازم
  طعم اسانس: به‌ دلخواه

طرز تهیه
ابتدا سر پدال همزن و کاسه همزن را به آبلیمو آغشته کنید که از هرگونه چربی پاک شود و سپس با یک دستمال آن را تمیز کنید. سفیده‌های تخم‌مرغ را با همزن هم بزنید تا خوب پف کند. بعد درحالی‌که همزن همچنان روشن است کم‌کم شکر را به سفیده اضافه کنید و به اندازه‌ای هم بزنید که مواد شما از شدت پف‌کردن به مرحله استیف پیک یا نوک قله‌ای برسد. همزن را خاموش کرده و اسانس و رنگ خوراکی را اضافه کنید و دوباره کمی هم بزنید. سپس مواد را داخل قیفی که سر آن ماسوره گذاشته شده بریزیر و روی کاغذ روغنی طرح بزنید. برای طرح رزت و شکوفه می‌توانید از ماسوره با شماره m یک استفاده کنید. فر را از قبل با دمای ۱۰۰درجه به‌مدت ۲۰دقیقه گرم کنید و سینی فر را داخل فر به‌مدت یک ساعت با در نیمه‌باز قرار دهید. اگر مرنگ‌ها بیشتر از یک ساعت در فر بمانند، ترک می‌خورند. بعد از خنک‌شدن سینی مرنگ‌ها را از کاغذ جدا کنید. نکته مهم اینکه مرنگ‌ها نباید بعد از پخت در محیط باقی بماند. باید حتماً در ظرف در بسته نگهداری شوند تا رطوبت را به‌خود جذب نکرده و ترد بمانند. برای رنگی‌کردن شیرینی مرنگ می‌توانید از رنگ‌های مایع استفاده کنید. همچنین می‌توانید مغزهای خوراکی مثل مغز فندق داخل این شیرینی بریزید.

نکته‌های کلیدی در تهیه شیرینی مرنگ
    تخم‌مرغ وقتی سرد باشد، راحت‌تر می‌توان سفیده و زرده آن را جدا کرد. پس بلافاصله بعد از خارج‌کردن از یخچال این کار را انجام دهید. اما برای فرم‌گرفتن کامل سفیده، حتماً باید به دمای اتاق برسد. مراقب باشید ذره‌ای از زرده در سفیده باقی نمانده باشد. کوچک‌ترین قطره‌ از چربی یا زرده باعث می‌شود سفیده خوب فرم نگیرد. اگر مقداری از زرده وارد سفیده شد آن را به کمک پوست تخم‌مرغ از ظرف خارج کنید.
    کرم تارتار در تهیه مرنگ معجزه می‌کند. این ماده اسیدی پف سفیده تخم‌مرغ را تثبیت می‌کند. اما درصورتی که دسترسی به کرم تارتار ندارید، به‌جای آن از نصف قاشق چایخوری آبلیمو استفاده کنید. استفاده از ظرفی با روکش مسی هم می‌تواند همین اثر را ایجاد کند.

کوکی بادام

کوکی‌ها شیرینی‌های لذیذ و مقوی‌ای هستند که پای ثابت بسیاری از جشن‌ها و مهمانی‌ها شده‌اند. این شیرینی‌های خشک در طعم‌های مختلف تهیه می‌شوند؛ اما این‌بار می‌خواهیم شما را با طعمی آشنا کنیم که بسیار مقوی و همچنین مناسب افراد دیابتی یا دارای رژیم‌های کتوژنیک است؛ همان رژیمی که حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالاست و می‌تواند به کاهش چربی‌های شکم کمک کند. این شما و این طرز تهیه یک کوکی خوشمزه!

مواد لازم
  آرد بادام: ۱۰۰گرم
  استویا (شیرین‌کننده گیاهی): ۲۰قطره
  کره: ۷۰ گرم
  تخم‌مرغ: یک عدد
  وانیل، پودر هل و دارچین: به مقدار لازم
  بیکینگ پودر: نصف قاشق مرباخوری

طرز تهیه
ابتدا تخم‌مرغ، وانیل، کره و قطره استویا را هم زده تا کرم‌رنگ شود. یادتان باشد که دمای کره و تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده و خیلی سفت نباشد. سپس مابقی مواد را الک کرده، به مایه اضافه کنید و ورز دهید تا مواد مخلوط شود. البته زیاد نباید ورز داده شود تا خمیر به روغن نیفتد. حالا خمیر را داخل کیسه گذاشته و به‌مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید. بعد قالب زده و در فر برقی با دمای ۱۶۰ درجه به‌مدت ۱۰دقیقه و فر گازی ۱۸۰درجه به‌مدت ۱۲دقیقه بپزید و بعد از پخت استراحت دهید تا خنک شود. سپس از کاغذ روغنی جدا کرده و برای تزئین، شکلات تلخ را با بخار آب به شکل مایع درآورده و داخل قیف ریخته و روی کوکی‌ها بریزید. حالا کوکی‌ها را داخل یخچال بگذارید تا خنک شوند.

شیرینی کره‌ای با مارمالاد


مواد لازم

  کره: ۲۲۰گرم
  پودر قند: ۱۰۰گرم
  تخم‌مرغ: یک عدد
  آرد: ۳۸۰گرم
  بیکینگ پودر: یک‌چهارم قاشق چایخوری
  وانیل: یک‌چهارم قاشق چایخوری

مواد لازم میان شیرینی:
  مارمالاد توت‌فرنگی، سیب یا هر مارمالادی که در دسترس دارید. شیرینی‌های مربایی یا مارمالادی یکی از شیرینی‌های محبوب ایرانی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها هم گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود. بافت این شیرینی بسیار نرم و لطیف است و شما می‌توانید همراه با مارمالادهای مورد پسندتان میل کنید. جالب است بدانید این شیرینی در شکل و طعم‌های مختلف به نام شیرینی مربایی، مشهدی و آلمانی هم شناخته می‌شود.

طرز تهیه
ابتدا کره نرم شده را با پودر قند هم بزنید تا مواد یکدست شود. سپس تخم‌مرغ و وانیل را اضافه کنید و دوباره به هم‌زدن ادامه دهید تا مواد کاملاً مخلوط شود. در این مرحله نیازی به هم‌زدن نیست و مواد خشک الک‌شده را به مایه اضافه کنید و خمیر به‌دست‌آمده را داخل نایلون بگذارید و در یخچال قرار دهید. بعد از یک ساعت استراحت، بین دو نایلون را با وردنه باز کرده و کاتر بزنید که شکل آن به دلخواه است. سپس در سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی‌ها را بچینید. فر را با دمای ۱۸۰درجه به‌مدت ۲۰دقیقه گرم کنید. در مرحله بعد، سینی را داخل فر در طبقه وسط قرار ‌دهید. زمان پخت این شیرینی ۱۵دقیقه است. بعد از سردشدن مارمالاد را روی یک لایه شیرینی ریخته و لایه بعدی را روی آن بگذارید. همچنین برای تزئین می‌توانید از شکلات بن‌ماری‌شده (آب‌شده با بخار آب) و پودر پسته استفاده کنید. دقت داشته باشید مواداولیه قبل از استفاده باید به دمای محیط رسیده باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید