• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145354
+
-

فوتبال 90دقیقه نیست

ایران؛ سومین تیمی که در وقت‌های تلف‌شده مقدماتی‌های جام‌جهانی کام‌بک می‌زند

دیگر شعار «فوتبال 90 دقیقه است» کاربردی ندارد. با وقت‌های تلف‌شده‌ای که در فوتبال گرفته می‌شود، فوتبال 10+90دقیقه هم می‌شود؛ به‌ویژه با تأخیرهایی که در جریان بازی و با چک کردن صحنه‌ها توسط کمک‌داور ویدئویی صورت می‌گیرد و البته افزایش تعداد تعویض‌ها هم در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. در تاریخ فوتبال مسابقات بزرگی در وقت‌های تلف‌شده سرنوشت‌شان مشخص شده که یکی از معروف‌ترین و حساس‌ترین آنها در سال‌های اخیر، کام‌بک تاریخی بارسلونا مقابل پاری‌سن‌ژرمن بوده که 5 سال قبل جلوی چشمان بیش از 96هزار تماشاگر پرسروصدا در ورزشگاه نوکمپ رخ داد و به رمونتادا به‌معنای بازگشت شهرت یافت. بارسلونا در آن مسابقه و درحالی‌که دیدار رفت را 4بر صفر در پاریس باخته بود، ‌در بازی برگشت تا دقیقه90با نتیجه 4بریک از حریف پیش بود که این نتیجه برای صعود کافی به‌نظر نمی‌رسید. حتی گل پنجم هم منجر به صعود بارسا به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان در آن فصل نمی‌شد. نیمار در دقیقه1+90گل پنجم را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند اما این سرخی روبرتو بود که در واپسین ثانیه‌های وقت‌های تلف‌شده و در دقیقه5+90از روی پاس نیمار گل ششم را وارد دروازه تیم میهمان کرد و آن رمونتادای تاریخی را رقم زد. حتی در سال2019یک مسابقه فوتبال بین برتون آلبیون و بورنموث در رقابت‌های چمپیونشیپ انگلیس برگزار شد که این دیدار 28دقیقه وقت تلف‌شده داشت. کام‌بک تیم ملی ایران در بازی با لبنان هم با اینکه دیدار خیلی حساسی برای ما نبود و حکم مرگ و زندگی نداشت، یک اتفاق تاریخی بود. از این لحاظ که تنها 3‌بار تیم‌ها در مسابقات انتخابی جام‌های جهانی موفق شده‌اند بازی باخته با یک‌گل اختلاف را در وقت‌های تلف‌شده به پیروزی 2بریک تبدیل کنند که ایران یکی از این 3‌تیم بوده است. برای سومین بار در تاریخ رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در تمامی قاره‌ها و نخستین بار در آسیا یک تیم بازی باخته را با 2‌گل در وقت‌های اضافه با پیروزی به پایان رساند. جالب اینکه کام‌بک این مدلی در تاریخ مسابقات انتخابی ادوار جام جهانی هرگز توسط یک تیم اروپایی یا تیم ملی بزرگ صاحب فوتبال و مدعی ثبت نشده است. این کام‌بک‌ها به شرح زیر است.
  ۱۸ نوامبر ۲۰۰۳؛ ونزوئلا 2- بولیوی یک(مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آمریکای جنوبی)/ برد در وقت‌های اضافه با گل‌های ری در دقیقه 1+90و آرانخو در دقیقه 3+90.
  ۱۵ اکتبر ۲۰۱۳؛ پاناما 2- آمریکا 3(مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آمریکای شمال و مرکزی)/ برد در وقت‌های اضافه با گل‌های زوسی در دقیقه 2+90و جانسن در دقیقه 3+90.
  ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱؛ لبنان یک- ایران 2(مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا)، برد در وقت‌های اضافه با گل‌های سردار آزمون در دقیقه 1+90و احمد نوراللهی در دقیقه 5+90که دقیقا در همان 2‌دقیقه‌ای بود که گل‌های بارسلونا مقابل پاری‌سن‌ژرمن در آن بازگشت تاریخی به ثمر رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید