• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145181
+
-

آخرین رایزنی‌های وین7

معاون وزیر خارجه: برای رفع تحریم‌های غیرقانونی تلاش می‌کنیم

  رایزنی‌های وزیر خارجه از قرنطینه با همتایان اروپایی در جریان است؛ در روزهایی که قرار است علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه راهی انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و چند کشور دیگر اروپایی ‌شود و بسیاری از نگاه‌ها در انتظار ازسرگیری مذاکرات وین در هشتم آذر‌ماه است. حسین ‌امیرعبداللهیان پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه انگلیس درباره مذاکرات پیش‌رو، دیروز با وزرای خارجه آلمان و فرانسه نیز گفت‌وگو کرد و مواضع ایران را در این رایزنی‌های تلفنی شرح داد. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه نیز ضمن تشکر از احوالپرسی وزیر خارجه فرانسه و اشاره به اینکه دولت ایران هم در روابط دوجانبه و هم در گفت‌وگو‌های هسته‌ای رویکردی عملگرایانه و نتیجه‌محور دارد، ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های تهران و پاریس به پیشبرد عملی همکاری‌ها میان 2کشور منجر شود. امیرعبداللهیان همچنین ایران و فرانسه را دارای ظرفیت‌هایی بزرگ خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه براساس احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی دارد و می‌توان مناسبات را در حوزه‌های مختلف بیش از پیش گسترش داد. دیروز وزارت خارجه آلمان نیز با انتشار توییتی از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و آلمان خبر داد و نوشت: محور اصلی گفت‌وگوها ازسرگیری مذاکرات وین در پایان این ‌ماه بود. هدف آلمان به نتیجه رساندن فوری این مذاکرات بوده و خواهد ماند تا هرچه سریع‌تر از بازگشت به پایبندی کامل به برجام اطمینان حاصل کند.
یکی از محورهایی که امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزرای خارجه فرانسه و آلمان بر آن تأکید کرد، مسئولیت آمریکا در وضعیت فعلی و سکوت 3کشور اروپایی بود. او در این زمینه خطاب به ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد؛ ازجمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو مؤثر تحریم‌ها. امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، این اقدام را تأییدی بر تداوم بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به آمریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستی‌آزمایی مؤثر تأکید کرد. او در ادامه برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری دانست و افزود: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا بر افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم. در سوی مقابل، وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت می‌کند و هرآنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام می‌دهد.

ایران خواستار لغو کامل تحریم‌هاست
وزیر خارجه در رایزنی تلفنی با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز یادآور شد که آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است. امیرعبداللهیان تأکید کرد که خروج آمریکا و بدعهدی 3کشور اروپایی بی‌اعتمادی را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است؛ لذا لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است. او همچنین به ضرورت اجتناب طرف‌های اروپایی از صدور بیانیه‌ها و اظهارات تنش‌آفرین اشاره کرد. امیرعبداللهیان گفت: در مسیر مذاکرات و رسانه‌ای استفاده از زبان زور و تهدید کمک‌کننده نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را تسلیم فضاسازی‌های واهی نخواهد کرد. هرگونه اظهارنظر غیردقیق و مغایر با واقعیت می‌تواند تلاش‌های در حال انجام را به خطر اندازد. وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه آلمان بی‌اعتمادی ایران را درک می‌کند، تصریح کرد کشورش برای بازگرداندن آمریکا به برجام و همچنین به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها تلاش خود را انجام خواهد داد.
 علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه در آستانه آغاز تور اروپایی خود در توییتی نوشت: در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل‌نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستور کار است. باقری‌کنی تأکید کرد: ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود ازجمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید