• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145177
+
-

رزمایش مشترک ذوالفقار1400

 مسعود پورعلی - کارشناس نظامی

ارتش جمهوری اسلامی ایران 16آبان‌ماه سال‌جاری با مشارکت بخشی از یگان‌های نیروهای زمینی، پدافند هوایی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی کشور در منطقه‌ای به وسعت بیش از یک میلیون کیلومترمربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار 10درجه) «رزمایش مشترک ذوالفقار1400» را برگزار کرد. البته مراحل مقدماتی و تمرینی آن تقریبا از یک هفته قبل آغاز شده بود.
ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام رزمایش‌های نظامی خود 2 هدف عمده را دنبال می‌کند.
 1.  ارتقای آمادگی دفاعی با بهره‌گیری از جدیدترین توانمندی‌های نظامی.
 2. نمایش اقتدار ملی.
مقام معظم رهبری در تبیین مؤلفه‌های اصلی اقتدار جمهوری اسلامی ایران هدف از سیاست تقویت قدرت بازدارندگی کشور را جلوگیری از تصور تعرض به ایران بیان فرموده‌اند. در همین رابطه معظم‌له طی بیاناتی با یادآوری نمونه‌هایی از قدرت دفاعی امروز جمهوری اسلامی مانند ساقط کردن پهپاد آمریکایی و حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، گفتند: «دشمن در مقابل این واقعیت‌ها ناگزیر است قدرت و توانایی‌های دفاعی ایران را در محاسبات و تصمیمات خود
درنظر بگیرد.»
در همین رابطه امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهگ‌کننده ارتش طی سخنانی با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار1400 هدف از این رزمایش را ارتقای توان رزم و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور دفاع از تمامیت ارضی کشور و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی برشمرد.
رزمایش‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که آخرین آنها رزمایش مشترک ذوالفقار1400 است ویژگی‌های خاص خود را دارد که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1 به‌کار گرفتن تاکتیک‌های متناسب با تهدیدهای روز منطقه و جهان در انجام رزمایش‌ها
 2. استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات بومی که با بهره‌گیری از دانش و توانمندی متخصصان داخلی در جهت ارتقای سطح قدرت بازدارندگی کشور به‌دست آمده است. در همین رابطه امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش طی سخنانی گفت: «در این رزمایش از مهمات کاملا بومی که توسط متخصصان داخلی با همکاری سازمان صنایع هوایی و نیروی هوایی تولید و روی هواپیماها نصب شد،
استفاده شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :