• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145174
+
-

اخطار به آمریکا در آخرین روز رزمایش ارتش

دفاعی
اخطار به آمریکا در آخرین روز رزمایش ارتش

آخرین روز رزمایش ارتش در آب‌های جنوبی کشور با اخطار به پهپادهای آمریکایی حاضر در منطقه همراه بود. این رزمایش 3روزه با مشارکت نیروهای چهارگانه زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی در منطقه‌ای وسیع برگزار شد. در جریان برگزاری رزمایش ذوالفقار1400 ارتش، پهپادهای MQ-9 و RQ4 آمریکایی که به منطقه شناسایی دفاع هوایی ایران ورود کرده بودند، رهگیری شدند و مورد اخطار قرار گرفتند. این هواگردهای فرامنطقه‌ای پس از قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری و اخطار، مسیر خود را از حالت نزدیک‌شونده به مرزهای جمهوری اسلامی ایران تغییر دادند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش از ابتدای برگزاری، مورد توجه نیروهای فرامنطقه‌ای به‌ویژه آمریکا قرار گرفته و در این راستا پهپادهای MQ-9 و RQ4 آمریکایی، اصرار بر فعالیت در محدوده منطقه شناسایی دفاع هوایی، قصد جمع‌آوری اطلاعات و نزدیکی به منطقه عمومی این رزمایش را داشتند. در طول برگزاری رزمایش هواگردهای بیگانه به دفعات مورد اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش قرار گرفتند.
سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در پایان این رزمایش در پاسخ به این سؤال که آیا ارتقای توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای همسایگان محسوب می‌شود؟ گفت: به هیچ‌وجه اینگونه نیست و سابقه ما نشان داده است که اهل تجاوز و تهاجم نیستیم. تلاش‌های ما و رزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم، همه برای دفاع از آرمان‌ها و کشور خودمان است، اما اشتباه نشود؛ دشمنان ما بدانند که اگر منافع ما را تهدید کنند، پاسخ ما محدود به مرزها نخواهد بود؛ اگر منافع ما را تهدید کنند، در هر کجا که لازم باشد، منافع‌شان را تهدید می‌کنیم، اما برای کشورهای منطقه و برادران خودمان امنیت را به ارمغان می‌‌آوریم و برای خود و ملت ما آماده دفاع هستیم.
در مراسم پایانی آخرین روز رزمایش ارتش که با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی و جمعی از فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرلشکر حسنی سعدی، جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا‌(ص) و همچنین ناظران قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا‌(ص)، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و فرماندهان نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی ارتش و دیگر فرماندهان و مسئولان برگزار شد، انواع یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن تمام ایرانی دنا، انواع ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای نیروبر و زیردریایی‌های کلاس طارق و قدیر، از مقابل ناوشکن سرفرماندهی سهند رژه رفتند.
جنگنده‌های اف4، میراژ و هواپیمای شناساییP3F  نیروی هوایی ارتش و انواع بالگرد نیروی دریایی ارتش یگان‌های سطحی و زیر‌سطحی را در این رژه همراهی کردند. همچنین فرمانده کل ارتش پیش از رژه یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش، از برخی تجهیزات و ادوات نیروی زمینی ارتش شامل تانک‌ها، نفربرها، توپ‌ها، خودروهای موشکی و... سان دیدند.

پشتیبان میدان دیپلماسی هستیم
سرلشکر موسوی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تأثیر برگزاری رزمایش‌هایی نظیر رزمایش مشترک ذوالفقار1400 ارتش و ارتقای توان رزمی و دفاعی نیروهای مسلح در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک، خاطرنشان کرد: نظام سلطه معمولا اهداف خود را با زور و قدرت نظامی پیش می‌برد، اما زمانی که شاخ زور به یک دیوار مستحکم قدرت برخورد می‌کند، به ناچار دیپلماسی و مذاکره زبان باز می‌کنند؛ امروز می‌بینید که آنها زبان دیپلماسی و مذاکره باز کرده‌اند برای این است که به دیوار مستحکم قدرت برخورد کرده‌اند. فرمانده کل ارتش تصریح کرد: مسئولان دیپلماسی ما خودشان فرزندان و تربیت‌یافتگان دفاع‌مقدس هستند و می‌دانند که نیروهای مسلح با اقتدار ایستاده‌اند و حامی و پشتیبان آنها در میدان‌های دیپلماسی و دفاع از حقوق ملت بزرگ هستند.

 اولین حضور ناوشکن دنا در رژه دریایی ارتش
در رزمایش 3روزه ذوالفقار1400 ناوشکن دنا برای نخستین‌بار در رژه یگان‌های دریایی ارتش شرکت کرد. این ناوشکن 24خردادماه امسال به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد. تقریبا یک دهه از زمان طراحی تا تحویل این ناو به طول انجامیده و می‌توان گفت طراحی و ساخت این ناو در کنار جماران و دماوند، محصول دوره شروع کار در حوزه شناور‌سازی‌ در ایران بوده و مهندسان ایرانی 3 شناور جماران، سهند و دماوند در این کلاس را توسعه داده‌اند. این شناور وزنی در حدود ۱۳۰۰تا۱۵۰۰‌تن، طولی در حدود ۹۴متر و عرضی در حدود ۱۱متر دارد. در حوزه تسلیحات این شناور به 2موشک سطح به هوای سری محراب که الگو‌برداری شده از سری استاندارد است، مجهز شده و در بحث ضد‌کشتی نیز ‌۴‌تیر موشک ضد‌کشتی (احتمالا از سری قدیر یا قادر) دارد. قبضه توپ‌های مختلف در کنار 2 پرتابگر 3فروندی اژدر، تسلیحات این شناور را دربرگرفته و در عین حال این شناور توان پذیرش بالگرد را در پد پشت خود در شب و روز ‌دارد. در بخش راداری، رادار ارائه فازی عصر بهینه‌شده روی این ناو نصب شده که مدل اولیه آن ۲۰۰ کیلومتر و مدل جدید نصب‌شده روی شناور دنا تا ۳۰۰ کیلومتر برد داشته و توان پوشش ۳۶۰‌درجه اطراف ناو را دارد. بهره‌گیری برای نخستین‌بار از پیشران بومی، استفاده از یک سیستم سونار کاملا ایرانی، جهش نیروی دریایی از عصر آنالوگ به دیجیتال باز هم بر پایه سیستم‌های ساخت داخل، نیروی دریایی را در حال تکمیل توان بومی کامل در ساخت شناور‌های رزمی قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید