• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145116
+
-

4سال، تا اتصال خراسان‌جنوبی به راه‌آهن ملی

گپ
4سال، تا اتصال خراسان‌جنوبی به راه‌آهن ملی

محمد بلبلی- خبرنگار
کریدور ریلی شرق از بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور شروع می‌شود و پس از گذر از زاهدان، زابل و بیرجند به شهر یونسی در خراسان‌جنوبی می‌رسد که محل اتصال به راه‌آهن مشهد-بافق است و این استان را به خطوط ریلی کشوری متصل می‌کند.
این کریدور ریلی بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند و راه‌اندازی آن می‌تواند تأثیر خوبی در رونق اقتصادی استان‌های در مسیر عبور خود داشته باشد.خراسان‌جنوبی با داشتن معادن، صنایع و همچنین تولیدات کشاورزی، نیاز مبرم به ایجاد این خطوط ریلی دارد، زیرا در بخش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی به شکوفایی خواهد رسید و هزینه‌های حمل‌ونقل را به حداقل خواهد رساند. گفت‌وگوی همشهری را با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در این‌باره بخوانید.

کریدور شرق
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به همشهری می‌گوید: کریدور ریلی شرق کشور به نوعی استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود به‌طوری که کشورهای منطقه از این خط ریلی برای سهولت در ترانزیت کالا نیز منتفع خواهند شد.
وحید داعی تأکید می‌کند که تکمیل و راه‌اندازی این کریدور ریلی برای ترانزیت کالا، کسب درآمد برای کشور و ایجاد روابط تجاری بیشتر با کشورهای همسایه کمک بسیار بزرگی است و استان‌های در مسیر کریدور ریلی شرق نیز از مزایای بسیاری برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه طول این کریدور از چابهار تا زاهدان 620کیلومتر است و هم‌اکنون به مرحله ریل‌گذاری رسیده، می‌افزاید: از زاهدان تا شهرهای زابل، بیرجند و یونسی به‌عنوان نقطه اتصال به راه‌آهن شمال شرق کشور 900کیلومتر است که به 2قسمت زابل تا بیرجند به مسافت 630کیلومتر و از بیرجند تا یونسی به طول 270کیلومتر تقسیم می‌شود.
داعی اظهار می‌کند: از زاهدان تا یونسی 23قطعه ریلی وجود دارد که ساخت قطعه4 به طول 67کیلومتر از مسیر زاهدان به سمت زابل در سیستان‌وبلوچستان توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و تا‌کنون 10درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ساخت قطعه16 به طول 32کیلومتر از بیرجند تا یونسی آغاز شده و 21درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشته و قطعه23 که مسیر یونسی تا گناباد و قائن را به طول 58کیلومتر طی می‌کند هم به 60درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه راهبرد و هدف اصلی اداره راه و شهرسازی این است که هرچه سریع‌تر مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کند، می‌افزاید: قطعه 270کیلومتری بیرجند تا یونسی در اولویت ساخت قرار دارد، و قطعات 16و 23 به طول 90کیلومتر از این مسیر به پیمانکار‌ان سپرده شده و در حال ساخت است و 180کیلومتر باقی‌مانده نیز در مراحل تامین اعتبار قرار دارد.

تامین اعتبار
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی درباره وضعیت تامین اعتبار این طرح نیز می‌گوید: دریافت اعتبار دولتی برای این پروژه به‌دلیل محدودیت‌ها بسیار سخت است. دولت قبل نیز برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای این قسمت از کریدور طرحی را تصویب کرد که طی آن 10درصد اعتبار را دولت و 90درصد باقی‌ که 70درصد آن تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی و 20درصد باقی با آورده بخش خصوصی تامین شود.
این مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح باید هویت حقوقی داشته باشد و به همین دلیل یک گروه ریلی با مشارکت 6شرکت راهسازی بزرگ کشور تشکیل شد و به ثبت رسید، ادامه می‌دهد: هزینه تکمیل خط ریلی بیرجند به یونسی 4هزار میلیارد تومان برآورد شده است که طبق مصوبه دولت 70درصد اعتبار این طرح معادل 2600میلیارد تومان آن باید توسط تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین شود.

چگونگی دریافت تسهیلات
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دریافت تسهیلات 70درصدی صندوق توسعه ملی نیازمند موافقت هیأت امنای این صندوق بود، اظهار می‌کند: بعد از پیگیری‌های استانداری پیشین و استاندار جدید سال گذشته برای دریافت 2600میلیارد تومان اعتبار این موافقت کسب شد. در گام بعدی نیز باید مصوبه دولت به قرارداد تبدیل می‌شد که با پیگیری‌های مستمر در خرداد امسال قرارداد مشارکت مالی برای ساخت این قطعه بین وزارت راه و شهرسازی و گروه ریلی بخش خصوصی به امضا رسید.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت بازپرداخت این تسهیلات با ضمانتی معتبر باید انجام می‌شد که این ضمانت توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی صورت گرفت، ادامه می‌دهد: صندوق توسعه ملی اما این ضمانت را نپذیرفت و خواستار تضمین سازمان برنامه و بودجه کشور شد. با پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده با معاون‌ اول رئیس‌جمهور پیشین، دولت مصوبه را اصلاح کرد و تضمین این طرح را بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور گذاشت و با این کار مانع بزرگی را از سر راه این طرح برداشت.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی می‌گوید: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی، مشکلات در مسیر اجرای طرح راه‌آهن بیرجند به یونسی را مطرح کردیم و دکتر رئیسی نیز وزیر راه و شهرسازی را به نمایندگی از طرف دولت برای پیگیری و اجرای این طرح معرفی و مأمور کردند و هم‌اکنون این موضوع به‌طور جدی در حال پیگیری است.
داعی با اعلام اینکه تامین مبلغ اعتباری 2600میلیارد تومانی توسط عاملیت یک بانک امکان‌پذیر نیست و باید یک گروه بانکی تشکیل شود، می‌افزاید: با پیگیری‌های انجام شده هم‌اکنون بانک رفاه به‌عنوان سرگروه معرفی شده و با 5بانک دیگر در حال مذاکره هستیم تا این گروه بانکی بعد از دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به‌عنوان عامل پرداخت، اعتبار را در اختیار گروه ریلی قرار دهند. درصورت دریافت اعتبار 2600میلیارد تومانی این طرح آغاز می‌شود و طی 4سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تأثیر اتصال به راه‌آهن ملی
وی با بیان اینکه هم‌اکنون راه‌آهن مشهد به بافق از شهرستان طبس در خراسان‌جنوبی عبور می‌کند که ظرفیت بسیار خوبی در جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل باری دارد، می‌گوید: راه‌آهن کریدور شرق یک راه‌آهن فرامنطقه‌ای ا‌ست که می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در اقتصاد و اشتغال خراسان‌جنوبی داشته باشد.
داعی با بیان اینکه برای راه‌آهن کریدور شرق در نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائن ایستگاه‌هایی درنظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: این راه‌آهن در نهایت به یونسی و گناباد می‌رسد و با توجه تعداد زیاد معادن و شرکت‌های صنعتی در خراسان‌جنوبی این خط ریلی تأثیر بسیار خوبی در حمل بار خواهد داشت و باعث کاهش هزینه‌های صادرات نیز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید