دغدغه/ رفیق گران روزهای بی دردسر
فاطمه عباسی
تاکسیهای اینترنتی درست زمانی سر و کلهشان پیدا شد که تاکسیهای تلفنی یا آژانسها برای جابهجاکردن مسافر پول زیادی میگرفتند. آن زمان هزینه سفر با تاکسی اینترنتی نصف قیمت یا حتی کمتر از سفر با تاکسیهای تلفنی در میآمد. همین شد که عده زیادی نرمافزار تاکسیهای اینترنتی را روی موبایلهایشان نصب کردند و کمکم این وسیله نقلیه آنلاین، جایش را باز کرد و توانست حتی جای تاکسی تلفنیها را هم بگیرد. اما خیلی طول نکشید که قیمتها در این سامانه آنلاین هم صعودی شد و به جایی رسید که موقع اختلال در جایگاههای سوخت که به تازگی اتفاق افتاد، قیمت مسیرهای همیشگی بهصورت ناگهانی بالا رفت. حتی در روزهای بارانی و برفی که تاکسیها بهصورت معمول مسافر نمیبرند مگر دربستی، و مردم انتظار دارند که تاکسیهای اینترنتی در این مواقع به کمکشان بیایند و حتی برای مسافران ثابتشان طرح تخفیف بگذارند، اما این تاکسیها باز قیمتها را بالا برده و بهطور کلی اساس راهاندازی این سامانه را زیر سؤال بردند، چراکه قرار بود این تاکسیها مقرونبهصرفه و اقتصادی باشند که همه اقشار جامعه و کسانی که خودروی شخصی ندارند بتوانند با این وسیله در شهر سفر کنند. عدهای معتقدند حالا که همهچیز چندبرابر شده، بالارفتن هزینه تاکسیهای اینترنتی هم طبیعی است چون صاحبان این خودروها هم مجبورند گاهی بنزین آزاد بزنند و خرج استهلاک ماشین کنند، با این همه چون این تاکسیها زیرنظر یک شرکت خاص فعالیت میکنند، مانند تاکسیهای اینترنتی در کشورهای دیگر که معمولا قیمتی ثابت دارند، باید تابع یک قانون مشخص باشند و با هر بادی که وزید، قیمت را بالا نبرند. روز گذشته هم در جلسه ستاد تنظیم بازار و پس از اعتراض بسیاری از مسافران، مقرر شد که هزینههای مازاد ناشی از افزایش قیمت شرکتهای تاکسیهای آنلاین در روز اختلال سامانه سوخت، بهحساب مسافران بازگردد. البته هنوز نحوه اجراییشدن این مصوبه معلوم نیست و این شرکتها هم از این موضوع اظهار بیاطلاعی کردهاند! به هر حال بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت که ناظر بر قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی است، کمی این نظارت را بیشتر کند تا قیمتها بیخود و بیجهت جابهجا نشود. اگر قرار باشد با هر مشکلی مثل بارش برف یا حواشی مرتبط با بنزین این تاکسیهای اینترنتی خون مسافران بیچاره را در شیشه کنند و به بهانه گرانی قیمتی که یک الگوریتم ثابت مرتبط با شلوغی و تعداد تقاضاها معین میکنند، بهجای آرامش به مسافران استرس و نارضایتی هدیه کنند، بهتر است قید اینگونه سرویسهای حملونقل را بزنیم.