• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14506
+
-

کیش مقر شورای المپیک آسیا می‌شود

کیش مقر شورای المپیک آسیا می‌شود

لیلی خرسند| شیخ چرا به ایران آمده است؟ این سوالی بود که در 24ساعتی که شیخ احمد الفهد الصباح، رئیس کویتی شورای المپیک آسیا در تهران بود، مطرح شد ولی جواب مشخصی به آن داده نشد. روزهای قبل مسئولان کمیته ملی المپیک مدعی شده بودند سفر شیخ، یکی از سفرهای دوره‌ای به کشورهای عضو است و یک دیدار دوستانه ولی روز یکشنبه، روز ورود او گفته شد رئیس شورای المپیک آسیا به‌دعوت خود ایران راهی این سفر شده است. مشکلاتی که در حال حاضر ورزش ایران را درگیر کرده، این احتمال را تقویت می‌کرد که کمیته ملی المپیک برای داشتن حمایت شورای المپیک آسیا از شیخ احمد دعوت کرد؛ کشتی ایران به‌خاطر رودررو نشدن با کشتی‌گیران رژیم صهیونیستی با تهدیدهای اتحادیه جهانی روبه‌رو شده است، این تهدیدها جدی است و اگر کشتی‌ ایران در هر مسابقه دیگری حاضر نشود با صهیونیست‌ها روی تشک برود، تعلیق می‌شود، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به بهانه دوپینگ شانس داشتن تیم کامل در بازی‌‌های المپیک توکیو 2020 را از دست داده است و فقط می‌تواند دو سهمیه بگیرد، بازی‌های تیم‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در مقابل نمایندگان عربستان برای سومین سال پیاپی در کشور سوم برگزار می‌شود. شکایت‌ها و پیگیری‌های ایران در هیچ یک از این موارد به نتیجه نرسیده و قدرت و نفوذ شیخ احمد می‌تواند کمک بزرگی به ایران باشد، اما چرا شیخ احمد باید طرف ایران باشد در حالی که او کویتی است و به کشورهای عربی نزدیک‌تر. دلیل می‌آورند که شیخ احمد ایران را دوست دارد و این علاقه به‌خاطر ایرانی بودن مادر ایرانی تبار او است البته بعضی‌ها رابطه شیخ با ایران را فراتر از این می‌دانند: «اصلیت خود شیخ ایرانی نیست. مادر او از ایرانیانی است که چند نسل قبل به کویت مهاجرت کرده‌اند.» اما نزدیک بودن شیخ به ایران نمی‌تواند تنها دلیل این حمایت‌ها باشد.
شیخ احمد کویتی است ولی در کشورش زندگی نمی‌کند. دلیل مهاجرت او  به اروپا و به خصوص سوئیس به 3سال قبل برمی‌گردد، زمانی که او بر سر ورزش با دولت کویت به مشکل خورد. صحبت‌های شیخ احمد در برنامه تلویزیونی عواقب خوشایندی برای او نداشت، 6ماه حبس و پرداخت جریمه 1000دیناری، محکومیتی بود که برای او در نظر گرفتند، هرچند حکم حبس شیخ بخشیده شد. با رفتن شیخ از کویت، شورای المپیک آسیا با مشکل جدی روبه‌رو شد، اینکه شورا مقرش در کویت را از دست داد و بی‌جا و مکان شد.
به‌نظر می‌رسد شیخ احمد با ایران وارد معامله شده است؛ شیخ مشکلات بین‌المللی ورزش ایران را حل می‌کند و ایران محلی را به‌عنوان مقر دائمی شورا به شیخ هدیه می‌کند. مسئولان کمیته ملی المپیک علاقه ندارند بحث‌هایی که بین شیخ احمد و آنها رد و بدل شده، رسانه‌ای شود. عصر یکشنبه و قبل از دیدار شیخ احمد با خبرنگاران مسئولان روابط عمومی کمیته ملی المپیک دو درخواست داشتند، اینکه درباره مقر شورا و مشکل ورزش ایران و رژیم صهیونیستی از شیخ سوالی نشود. خبرنگاران سوالی نکردند ولی خود شیخ تایید کرد که برای حل مشکلات ورزش و به‌خصوص کشتی ایران ورود کرده است. شیخ تایید کرد که روزهای قبل با لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی ایران صحبت کرده و لالوویچ به‌خاطر اتفاقاتی که افتاده ناراحت بوده. شیخ به ورزش ایران وعده داد که با شیخ سلمان، رئیس کنفدارسیون فوتبال آسیا صحبت می‌کند تا تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان بتوانند در ایران میزبان تیم‌های عربستان باشند. خبرنگاران درباره مقر شورای المپیک آسیا هم چیزی نپرسیدند ولی مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان لو داد که قرار است چه اتفاقی بیافتد: «در دیدار با شیخ احمد ما پیشنهاد کردیم نشست هیات رئیسه شورای المپیک آسیا در ایران و در کیش برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت. تلاش ما این است که مرکز دائمی فعالیت این شورا را در ایران راه‌اندازی کنیم.» این صحبت‌های سلطانی‌فر را یکی از نزدیکان او در وزارت ورزش تایید می‌کند: «بله درست است، قرار است مرکز دائمی شورا در کیش راه‌اندازی شود.» این فرد که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، حتی تایید می‌کند که سفر شیخ به ایران با دعوت مسئولان ورزش ایران انجام شده و هدف اصلی هم راه‌اندازی همین مرکز است: «خود ما شیخ را دعوت کردیم و به او این پیشنهاد را دادیم.» به‌نظر می‌رسد شیخ احمد با مسئولان ورزش ایران از مدت‌ها قبل وارد مذاکره شده و برنامه‌های دیگری هم دارند. هفته‌های قبل گفته شد بازی‌های بین‌المللی اسلامی زنان که از اوایل دهه80 برگزار نشده، قرار است دوباره راه‌اندازی شود. شیخ در این مورد و حمایت از ورزش زنان هم صحبت کرد. به‌نظر می‌رسد رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در تلاش است رابطه ورزش ایران با شیخ پررنگ شود و این را تنها راه ورود ورزش ایران به مجامع بین‌المللی می‌داند و چه بهتر از این که مقر شورا در ایران باشد و ایران به قدرت اول آسیا نزدیک‌تر.

این خبر را به اشتراک بگذارید