• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 17 آبان 1400
کد مطلب : 144959
+
-

روباتی برای تزریق واکسن

دانشمندان برای افرادی که ترس شدیدی از سرنگ و سوزن دارند،‌ یک روبات طراحی کرده‌اند که صفر تا صد واکسیناسیون را با روش بدون سوزن انجام می‌دهد

زهرا خلجی - خبر‌نگار

یکی از معدود دلایل منطقی برای تردید در واکسن‌زدن، ترس از سوزن سرنگ است. بسیاری از افراد به دلیل فوبیای شدید آمپول، تزریق واکسن کووید-19 را به تعویق می‌اندازند که باعث می‌شود نقش پررنگی در ادامه داشتن پاندمی کرونا داشته باشند. به گزارش گیزمودو،‌ شرکت‌هایی مانند فایزر در حال حاضر مشغول کار روی فرم جدیدی از واکسن به شکل قرص هستند تا به عنوان جایگزین واکسن تزریقی کووید-19 از آن استفاده شود، اما جالب است که بدانید یک روبات جدید برای انجام تمام فرایند واکسیناسیون از ابتدا تا انتها بدون استفاده از سوزن، برای این کار طراحی شده است.  کوبی از سوی شرکت کوبیونیکس که یک شرکت روباتیک مستقل واقع در دانشگاه کانادایی واترلو است، ساخته شده است. این روبات به عنوان یک پلتفرم روباتیک همه‌کاره و مستقل معرفی شده است که می‌تواند برای کارهای زیادی طراحی و پیکر‌بندی شود و بدون نیاز به مداخله یا نظارت انسانی، کارها را کاملا خودکار اجرا کند. همین رویکرد باعث شده است که این روبات طی سال‌ها، شهرت و محبوبیت زیادی کسب کند.
کوبی با انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای در ذهن طراحی و ساخته شده است و برای تغییر شغل به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و ابزارهای مجدد جزئی نیاز دارد. این کار به روبات اجازه می‌دهد تا برای کارهای مختلفی ساخته شوند.

فرار از تاثیر روپوش سفید

برای آنهایی که فوبیای سوزن دارند، هیچ چیزی ترسناک‌تر از یک پرستار سفیدپوش حرفه‌ای سوزن به دست برای انجام واکسیناسیون نیست، اما کوبی یک جایگزین کمتر ترسناک برای این کار به حساب می‌آید.  اثر روپوش سفید یکی از مواردی است که حتی می‌تواند باعث افزایش فشار خون در زمان ملاقات پزشک یا پرستار شود.  تکنولوژی تزریق بدون سوزن ‌توسط یک شرکت دیگر طراحی شده‌ که از جت‌های مایع پرفشار که قطر آن به اندازه موی انسان است، برای تزریق ماده واکسن به صورت عمیق در زیر بافت پوست استفاده می‌کند.  برخی روبات‌های پزشکی، مانند آنهایی که برای جراحی طراحی شده‌اند، از راه دور از سوی یک جراح واقعی هدایت می‌شوند. در واقع جراح می‌تواند از کیلومترها دورتر به آن فرمان بدهد و همچنان از طریق یک پخش زنده ویدئویی، پیشرفت مراحل را نظارت کند. اما کوبی در عوض، همه مراحل را به طور خودکار انجام می‌دهد. در ابتدا از دوربین‌ها برای تشخیص حضور بیمار استفاده می‌کند و سپس اسناد و مدارک هویتی را بررسی می‌کند. دست روبات به عنوان سنسور LiDAR عمل می‌کند که به‌سرعت بیمار را اسکن می‌کند تا خیلی زود یک نقشه سه‌بعدی از بدن بیمار‌ ایجاد کند تا با استفاده از نرم‌افزار، بهترین نقطه برای تزریق را آنالیز کند. در طول این مسیر، به بیمار دستورالعملی داده می‌شود تا خود را برای تزریق آماده کند. این دستورات شامل محل ایستادن، موقعیت قرار‌گرفتن و احتمال درآوردن لباس برای دسترسی بهتر به محل تزریق است. در یک محیط واقعی، هزاران متغیر وجود دارد که باید برای چنین روباتی در نظر گرفته شود تا بتواند در کار خاصی که انجام می‌دهد موثر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید