• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14486
+
-

وزارت کشور انگلیس به فرزند یک مهاجر مسلمان رسید

جهان‌نما
وزارت کشور انگلیس به فرزند یک مهاجر مسلمان رسید

ساجد جاوید، در پی استعفای امبر راد، در انتصابی تاریخی به‌عنوان وزیر کشور انگلیس انتخاب شد. به گزارش بی‌بی‌سی، جاوید فرزند یک راننده اتوبوس پاکستانی است که در ابتدای دهه 60میلادی به انگلیس مهاجرت کرده است.

او پیش از این، وزیر دولت و جوامع محلی، کسب‌وکار و فرهنگ بوده است. خانم امبر راد در پی رسوایی مربوط به مهاجران معروف به ویندراش مجبور به استعفا شد. دولت به‌خاطر تلاش سیستماتیک برای اخراج مهاجران ویندراش که بعد از جنگ جهانی از کارائیب به بریتانیا آمدند و به‌صورت قانونی در انگلیس مستقر شده‌اند، تحت فشار است.

در دیگر تغییرات کابینه انگلیس، مسئولیت وزارت دولت و جوامع محلی به جیمز بروکنشایر سپرده شده و پنی مردانت هم به‌عنوان وزیر زنان و برابری منصوب شده است.

به گزارش بلومبرگ، این نخستین بار در تاریخ 236ساله وزارت کشور انگلیس است که مسئولیت آن به یک نفر از اقلیت‌های نژادی این کشور سپرده می‌شود. جاوید پیش از اینکه وارد دنیای سیاست شود، یک بانکدار سرشناس بود و برای نخستین بار در سال2010 وارد پارلمان شد.

حضور او در کابینه، تعادل حامیان و مخالفان برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) را به هم می‌زند چون او یکی از موافقان این پروژه است. امبر راد در کابینه ترزا می، ‌یکی از طرفداران اتحادیه اروپا و وزنه‌ای در مقابل طرفداران جدی برگزیت، ازجمله بوریس جانسون وزیر امور خارجه به شمار می‌رفت. برخلاف او، جاوید با وجود طرفداری اولیه‌اش از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، ‌یکی از طرفداران جدی خروج کشورش از اتحادیه اروپاست.

تأثیر او روی پروسه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، احتمالا خیلی زود و از همین چهارشنبه مشخص خواهد شد. قرار است او فردا در نشست مهم کابینه درباره تعیین رابطه انگلیس با اتحادیه اروپا در آینده شرکت کند. جاوید برخلاف مواضع فعلی خود، در سال 2016 از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت کرد اما همان زمان هم چندان رفتار متعهدانه‌ای نداشت و بعدها به یکی از موافقان سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تبدیل شد. او علاوه بر این، ‌حامی خروج انگلیس از سازوکار گمرکی اروپا هم هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید