• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14477
+
-

حمله دوباره به پایگاه‌های سوریه

هاآرتص مدعی شد ترامپ و نتانیاهو ساعاتی پیش از آغاز حملات روز دوشنبه سوریه مکالمه تلفنی داشته‌اند

گزارش
حمله دوباره به پایگاه‌های سوریه

سوریه باز هم شبی ناآرام را پشت سر گذاشت تا باری دیگر به مردم این کشور و رسانه‌های جهان یادآوری شود قرار نیست جنگ ویرانگر سوریه به این زودی‌ها تمام شود. در بامداد روز دوشنبه،  رسانه‌های محلی سوریه از شنیده شدن صدای چندین انفجار بزرگ در حاشیه جنوبی حماه و همچنین نزدیکی شهر حلب خبر دادند. درحالی‌که هنوز هیچ رسانه رسمی خبر انفجارها را تأیید نکرده بود،  شبکه اسکای نیوز عربی (وابسته به امارات) با آغاز پخش زنده برای پوشش اتفاقات سوریه مدعی شد این انفجارها در اثر حملات موشکی به پایگاه‌های ارتش سوریه و متحدانش به وقوع پیوسته است.

انتشار گسترده اخبار اسکای‌نیوز در شبکه‌های اجتماعی،  واکنش رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه را در پی داشت،  به‌طوری‌که خبر حمله را شایعه دانسته و مدعی شدند این انفجارها پدیده‌ای طبیعی در پایگاه‌های نظامی به‌شمار می‌آیند. اما گذشت چند دقیقه کافی بود تا پای رسانه‌های معارضین هم به نبرد روایت‌ها باز شود و به این ترتیب،  دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: خبر حمله نظامی به پایگاه‌های ارتش صحیح بوده و مدعی شد برخی از این پایگاه‌ها در اختیار نیروهای متحد دولت سوریه قرار داشته است.

سرانجام با گذشت کمتر از 30دقیقه از شروع حملات،  خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) اعلام کرد پایگاه نظامی تیپ 47در حاشیه جنوبی حمص و فرودگاه نظامی نیرب در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حلب،  توسط «نیروهای دشمن» مورد حمله موشکی قرار گرفته‌اند. در این خبر،  هیچ اشاره‌ای به عامل حمله و همچنین تعداد تلفات ناشی از انفجارها نشد.



هدف از حملات چه بوده؟

روزنامه الاخبار لبنان (نزدیک به حزب‌الله) به نقل از منابع آگاه در دمشق خبر داده حملات موشکی بامداد روز دوشنبه،  مخازن تسلیحاتی مهمی را که متعلق به ارتش سوریه و متحدانش بوده مورد هدف قرار داده است. انفجار ناشی از حمله به این ذخایر نظامی تا حدی بزرگ بوده که زمین‌لرزه‌ای به مقیاس 2.6ریشتر به بار آورده است؛ از این‌رو می‌توان حدس زد مخازن تسلیحاتی زیر زمین قرار داشته و برای حمله به آنها،  از موشک‌های ضد‌سنگر استفاده شده است. روزنامه الاخبار همچنین مدعی شده بخشی از پایگاه‌های مورد حمله، در اختیار مستشاران نظامی ایران قرار داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز که یکی از مهم‌ترین منابع خبری نزدیک به معارضین این کشور به‌حساب می‌آید با انتشار جزئیات جدیدی از حوادث صبح روز گذشته سوریه مدعی شد: حملات موشکی،  دقایقی بعد از فرودآمدن یک فروند هواپیمای ایرانی در فرودگاه نیرب آغاز شده است.



حمله از کجا رخ داده است؟

از آنجا که تا این لحظه هیچ‌کس مسئولیت حمله به پایگاه‌های ارتش سوریه در حماه و حلب را به‌عهده نگرفته،  دو فرضیه برای تشخیص چگونگی وقوع این حملات مطرح است:
روزنامه الاخبار: به گفته این روزنامه،  ظاهرا جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی سوریه،  حملات موشکی را به حواشی شهرهای حلب و حمص انجام داده‌اند. براساس این فرضیه می‌توان حدس زد این جنگنده‌ها از پوشش هواپیمای ایرانی برای ورود به عمق آسمان سوریه استفاده کرده‌اند.

روزنامه تشرین: این رسانه سوری اما به نقل از منابع آگاه مدعی شده حملات موشکی،  از پایگاه آمریکایی التنف در نزدیکی مرز اردن صورت گرفته است؛ امری که درصورت تأیید،  نشانگر ورود مستقیم آمریکا به معادلات جنگ داخلی سوریه است. تمام اینها در حالی است که به ادعای هاآرتص،  ترامپ و نتانیاهو با یکدیگر مکالمه تلفنی داشته‌اند.



      اسرائیل چندبار و به چه اهدافی در داخل سوریه حمله کرده؟

اگرچه رژیم اسرائیل تا این لحظه مسئولیت حمله به پایگاه‌های حمص و حلب را بر عهده نگرفته اما تقریبا تمام نشانه‌ها حاکی از فرماندهی این حملات از سوی رژیم صهیونیستی است. درصورت تأیید این فرضیه،  رژیم اسرائیل برای هشتمین‌‎بار است که با مداخله مستقیم در جنگ سوریه،  پایگاه‌های ارتش این کشور را مورد هدف قرار می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید