• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144710
+
-

شهردار تهران در همایش «جهاد تبیین» مطرح کرد

بی‌توجهی به روح شهر در 42سال گذشته

شهردار تهران با اشاره به اینکه در ۴۲سال گذشته کمتر به روح شهر توجه شده و عمده توجه به کالبد شهر بوده است، گفت: بلدیه، نظمیه و عدلیه 3جزئی هستند که مردم مستقیما با آنها سر و کار دارند.
به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی در همایش «جهاد تبیین» که در محل لانه‌جاسوسی برگزار شد، گفت: در آستانه ۱۳آبان سالروز فتح لانه‌جاسوسی و انقلاب دوم، افتخاری است که ما در کانون این اقدام امروز گرد هم جمع شده‌ایم و بعد از ۴۲سال، نفی استکبار و سلطه‌گری را جشن می‌گیریم.
او ادامه داد: امروز خبری منتشر شد که آمریکا در راستای غارتگری و دزدی‌های خود سعی کرد که جلوی یکی از نفتکش‌ها در دریای عمان را بگیرد تا از این دزدی برای خود یک افتخار خلق کند اما دلاورمردان سپاه با تصرف این کشتی آن را به سرزمین ایران هدایت کردند و عملا آمریکا را ناکام گذاشتند.
شهردار تهران افزود: امروز بعد از ۴۲سال نیازمند راه نوین دیگری هستیم تا آرمان‌های انقلاب در مقام عمل پیاده شود. آزادی داریم اما آزادی نظارت و دقت بر مسئولان و مطالبه از آنها کمتر دیده می‌شود. امروز برخوردار از یک موقعیتی هستیم که بهانه‌ای برای عمل نکردن نمی‌گذارد و آن موقعیت یکپارچگی نهادهای مختلف حاکمیتی و حکومتی است.

۱۲هزار هکتار بافت فرسوده
شهردار تهران گفت: تهران مشکلات متعددی دارد از ۱۲هزار هکتار بافت ناپایدار تا مشکلات محیط‌زیستی و... که لیست کاملی در اختیار ما قرار می‌دهد. این شهر حدود ۱۴میلیون در روز و در شب حدود ۱۰میلیون جمعیت دارد. از طرفی در شهروندان نیز تشدید فشار اقتصادی و خستگی و نارضایتی را می‌بینید. شهردار تهران افزود: بلدیه، نظمیه و عدلیه 3جزئی هستند که مردم مستقیما با آنها روبه‌رو هستند. ما صحبت از شهرداری می‌کنیم که خود را یک نهاد خدماتی می‌داند و تلاش‌های متعددی نیز انجام داد که بخشی از آن نیز مطلوب و بخشی نیز مناسب نبود اما این سازمان با مشکلاتی مواجه بوده و هست. زاکانی گفت: نخستین مشکل آن تنش مالی سنگین است. تلاش 5/2سال قبل شهرداری تنها کسب درآمد برای پرداخت بموقع حقوق کارکنانش بود. همچنین از بدهی مفرطی نیز رنج می‌برد. طبق آخرین محاسبه میزان بدهی شهرداری ۷۳هزار میلیارد تومان بدون احتساب ۷هزار میلیارد تومان احکامی که علیه ما صادر شده و مالیات و بدهی تامین اجتماعی است که در مجموع به حدود ۸۵هزار میلیارد تومان می‌رسد.
شهردار تهران در همایش «جهاد تبیین» و بازدید از ستاد مرکزی سازمان  بسیج دانشجویی گفت: امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری مربوط به بانک‌هاست که ۱۲تا۱۳هزار میلیارد تومان سود بانکی آن است. بنابراین یک الگوی جدید را طراحی کردیم تا در تهران پیاده‌سازی‌ کنیم که امیدواریم با تبعیت از رهبر معظم انقلاب و با تکیه بر مردم و نخبگان بتوانیم این الگو را محقق کنیم. معتقدیم که اراده بچه‌های انقلاب می‌تواند این را محقق و انقلاب اسلامی را وارد یک عرصه جدید کند.
زاکانی گفت: باید بتوانیم برای ساختن این الگو، تحول در کالبد و روح شهر را به‌صورت‌ توأمان داشته‌ باشیم. در ۴۲سال گذشته کمتر به روح شهر توجه شده و عمده توجه به کالبد شهر بود. درحالی‌که به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی و موضوعات نرم شهر نیز باید توجه شود.

تبدیل ۱۲۰۰ حساب به یک خزانه واحد
شهردار تهران ادامه داد: شهرداری باید از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و ما باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را بپذیریم. کار شهرداری فقط رفت و روب نیست و باید حرکت در مسیر مدیریت یکپارچه شهری و حتی فراتر از آن حکمرانی واحدشهری بر مدار مردم را دنبال کند.
زاکانی اضافه کرد: به‌ شورا اعلام کرده‌ایم که قائلیم چهره شهر را تغییر دهیم تا معتاد متجاهر و کودک خیابانی در شهر دیده نشود چرا که رهبر معظم انقلاب می‌گوید که آسیب‌های اجتماعی، خواب را از چشمم ربوده است. بنابراین وظیفه ماست که این مشکلات را حل کنیم.
او گفت: در شهرداری ۱۲۰۰حساب و جزایر مالی متعدد وجود داشت که در جهت ایجاد شفافیت آنها را تبدیل به یک حساب واحد کردیم.
شهردار تهران یادآوری کرد: در بحث انتصابات جز چند نفر که می‌شناختم انتصاب و انتخاب الباقی را به یک سیستم واگذار کردم و انتصابات را از حالت سلیقه‌ای خارج کردم.
او افزود: کانون ارزیابی مناطق و نواحی در کنار پنل‌های تخصصی ناظر به سازمان‌ها و شرکت‌ها شکل گرفت. توجه این بود که عمدتا انتخاب از درون شهرداری باشد. بر همین اساس، در مناطق ۸۰درصد انتصابات از درون شهرداری‌ها انجام شد. در شرکت‌ها نیز عملا توجه به این است که در شرایط مساوی کسی که درون شهرداری است ترجیح داده شود. برخی از مجموعه‌های دولت پیغام فرستادند که ما نیز می‌خواهیم این روش را در انتصابات به‌کار ببندیم.

۳۵۳ محله تهران هویت پیدا کنند
به گفته شهردار پایتخت یکی از کارهای بزرگی که باید اتفاق بیفتد این است که ۳۵۳محله تهران هویت پیدا کنند و تعلق مکانی به آنها موضوعیت جدی بیابد و شهر به مجموعه‌های مولد در رقابت با یکدیگر تبدیل شود. باید ۳۵۳مجمع نخبگی و مؤثر در محل تشکیل دهیم.
زاکانی درباره انتصاب دستیار شعر و ادبیات فارسی گفت: افراد منتقد این اقدام، مسئله را با ذهن خود تفسیر می‌کنند و نمی‌دانند ما دنبال چه مسیری هستیم. درحالی‌که ما برای کارهای خود استدلال و منطق داریم. در مسئله انتصاب قوم و خویشی نیز به‌دلیل اینکه ایشان اعتماد و دانش و ممارست فکری که با بنده داشت و حضرت آقا نیز فرمود که در گلوگاه‌ها مدیریت را به فرد مورد اعتماد خود بدهید و برای شفاف‌سازی‌ بیشتر، حکم انشایی و بدون حقوق گذاشتیم. البته برداشتن این حکم سخت اما صادقانه بود.

اکران ۸۰۰ سازه در تهران با موضوع «چرا مرگ بر آمریکا»
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز دیروز از آمادگی این سازمان برای تجهیز محل برگزاری ویژه‌برنامه گرامیداشت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی خبر داد.
به گزارش همشهری، رضا صیادی با اعلام آغاز اکران طرح‌های فرهنگی یوم‌الله 13آبان در پایتخت و فراخوان دعوت از هنرمندان سراسر کشور برای پیوستن به کمپین گرامیداشت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: «از جمله مهم‌ترین اقدامات سازمان در سیزدهم آبان، اکران ۲۱ طرح منتخب از فراخوان سراسری گرافیک، کاریکاتور، عکس و نقاشی بود. طرح‌های منتخب از میان ۲۹۰اثر دریافتی از ۹۳هنرمند فعال و شاخص کشورمان در بیش از ۸۰۰سازه شهر تهران نصب شده و بر این اساس و همسو با سیاست‌های کلی شهرداری تهران، کمپین «چرا مرگ بر آمریکا» آغاز به‌کار کرد.»  همچنین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی روز ۱۳آبان‌ماه۱۴۰۰ در سطح معابر منتهی به خیابان طالقانی خبر داد.
 سردار محمدحسین حمیدی گفت: مراسم 13آبان از ساعت۹:۳۰ صبح روز ۱۳آبان شروع می‌شود. به همین منظور محدودیت تردد و توقف در طول خیابان طالقانی از خیابان موسوی تا خیابان مفتح از ساعت ۳:۰۰ بامداد پنجشنبه ۱۳ آبان اعمال خواهد شد. در ادامه طول خیابان ایرانشهر از مقابل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به سمت جنوب و طول خیابان‌های موسوی از تقاطع سمیه به سمت شمال محدودیت تردد خواهد داشت.
به گزارش همشهری بخشی از خیابان طالقانی نیز برای تردد اتوبوس‌های شرکت واحد مسدود بوده و مسیر جایگزین شرق به غرب خیابان سمیه است و درصورت نیاز محدودیت‌های تردد بیشتر در خیابان‌های اطراف، بسته به شرایط ترافیکی و حجم مراجعات اعمال خواهد شد. همچنین ایستگاه متروی تقاطع مفتح -طالقانی- صبح امروز غیرفعال خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید