• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144700
+
-

برخورد قاطع

ناظران بر این باورند دیپلمات‌های ایران با پشتوانه میدان دست بالا را در مذاکرات هسته ای خواهند داشت / با اقدام بموقع نیروی دریایی سپاه، عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند تا آمریکا هفتمین سیلی سخت را تجربه کرده باشد

دفاعی
برخورد قاطع

 آمریکا باز هم ناکام ماند. این بار نه در زمینه سیاسی یا نظامی که در سرقت! آن هم در جنوب ایران و یک روز قبل از 13آبان سالروز تسخیر سفارت آمریکادر ایران، روزی که در تقویم به‌عنوان مبارزه با استکبار نامگذاری شده است. اصل خبر این بود : «با اقدام بموقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.» خبری کوتاه که ظهر دیروز رسانه‌ای شد و لحظاتی بعد تیتر اول همه رسانه‌ها شد.

ماجرای خبر سرقت آمریکا
دیروز ساعتی مانده به ظهر، شبکه خبر در 3 زیرنویس متوالی خبر از اتفاقی مهم داد و نوشت: «انتشار خبری افتخارآفرین از اقتدار دلاورمردان ایران اسلامی؛ تا ساعتی دیگر». درحالی‌که همه منتظر بودند که از این خبر مطلع شوند همین شبکه در زیرنویس دیگری اینگونه نوشت: «تا ساعتی دیگر، انتشار خبری افتخارآفرین از اقتدار دلاورمردان سپاه پاسداران» تا با اندکی تغییر حداقل مخاطبان را مطلع کرده باشد که خبر در زمینه دفاعی است. اندکی بعد زیرنویس سوم اینگونه منتشر شد : «افتخارآفرینی دلاورمردان سپاه پاسداران در دریای عمان انجام شده است.»
 پس از انتشار این زیرنویس خبرگزاری مهر نوشت: «رسانه ملی تا لحظاتی دیگر فیلم برخورد قاطع نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناو آمریکایی را منتشر می‌کند. این تقابل که مربوط به چند وقت اخیر بوده، در پی رفتار غیرحرفه‌ای ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشور رخ داده که با واکنش قاطع قایق‌های تندروی سپاه پاسداران مواجه شده و پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک می‌کند. شبکه خبر فیلم این ماجرا را تا دقایقی دیگر منتشر خواهد کرد.»
با انتشار این خبر نخستین خبر کامل رسمی درباره جزئیات این رخداد منتشر شد. رخدادی که در آن نیروی دریایی سپاه در برخوردی قاطع با ناوهای آمریکایی، شکست دزدی دریایی نفت ایران در دریای عمان را رقم زده است. بنا به گزارش فارس، با اقدام بموقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.
آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به‌سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآورده و  به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. در ادامه نیروهای تروریست آمریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. تروریست‌های آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند.
در اطلاعیه روابط‌عمومی کل سپاه آمده است: آمریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران، از ادامه ماجرا منصرف شده و منطقه را ترک کردند و این نفتکش در ساعت ۸ صبح مورخ سوم آبان‌ماه۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی، در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفته است. در واکنش به این تحولات، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است درباره شکست عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا سکوت پیشه کرد و به رویترز گفت گزارش‌ها درباره حادثه را مشاهده کرده اما اطلاعاتی برای ارائه در اختیار ندارد.آسوشیتدپرس مدعی شده نفتکش توقیف شده تحت پرچم ویتنام در حال سرقت نفت ایران بوده است.

رویارویی‌های ایران و آمریکا در خلیج‌فارس
این نخستین بار نبود که نظامیان ایران با نیروهای آمریکایی درگیر شده‌اند و آنها را ناکام گذاشته‌اند و قطعا آخرین‌بار هم نخواهد بود. براساس آنچه سردار تنگسیری چندی پیش خبر داد این هفتمین برخورد جدی ایران با نیروهای آمریکایی بود.
16مهر امسال و در روز نیروی دریایی سپاه، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه با برشمردن برخی از رویارویی‌های انقلاب اسلامی با استکبار جهانی گفت: نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس ۶ عملیات موفق برابر آمریکای متجاوز انجام داده که در این عملیات‌ها، هیمنه قدرت پوشالی آمریکا در خلیج‌فارس شکست. فرمانده نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: ما هیچ‌گاه در خلیج‌فارس شروع‌کننده جنگ نبودیم و با اینکه آمریکایی‌ها نفتکش‌ها، سکوها و پایانه‌های نفتی ما را هدف قرار می‌دادند ما خویشتنداری کردیم، بعد از این همه خسارتی که آنها به ما وارد کردند، ما وارد جنگ یک‌سال‌ونیمه با آمریکایی‌ها شدیم و ۶ سیلی محکم و عبرت آموز به آنها زدیم.
دریادار تنگسیری گرچه جزئیات بیشتری از این رویارویی‌ها بیان نکرد، اما شاید یکی از این رویارویی‌های 2کشور در آب‌های جنوب ایران اتفاقی بود که احتمالا ابتدای امسال رخ داده بود و رسانه‌ای شد. وقتی ارتش آمریکا مدعی شد که کشتی این کشور پس از آنکه ۳قایق سپاه پاسداران در خلیج‌فارس به آن نزدیک شدند، از آب‌های سرزمینی ایران دور شد. بنا بر اطلاعیه روابط‌عمومی سپاه پاسداران، شناورهای گشتی سپاه در ۲۰ اردیبهشت‌ حین اجرای مأموریت‌های متعارف روزانه خود با 7 فروند شناور دریایی نیروهای آمریکایی در تنگه هرمز مواجه شده‌اند و با رفتارهای غیرحرفه‌ای، بی‌مورد و تحریک‌کننده نیروهای آمریکایی مانند پرواز بالگرد و شلیک فلیر (منور) مواجه می‌شوند و «با حفظ فاصله» به آنها اخطار می‌دهند که این اخطار منجر به «اصلاح رفتار» و «ادامه مسیر» آمریکایی‌ها شد.
محمدجواد ظریف، وزیرخارجه  وقت کشورمان همان زمان در توییتی با انتشار عکسی که به فاصله ۷۵۹۲مایلی مکان حضور ناوهای آمریکایی از سواحل آمریکا اشاره داشت، خطاب به گارد ساحلی آمریکا نوشت: «شما باید دقیقا در حال «حفاظت» از ساحل چه‌کسی باشید؟»

تبعات رفتارهای تجاوزکارانه آمریکا
رخدادهای اینچنینی علاوه بر افزایش تنش میان 2کشور و نیز مرتفع کردن دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا چه بسا بر روند مذاکرات احیای برجام هم اثر بگذارد. چنان‌که پیش از این هم بر مذاکرات مؤثر بوده‌اند. مرداد امسال وقتی جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق دست‌نوشته‌ای که در آن اشاراتی تهدید آمیز درباره ایران شده بود را به دوربین‌ها نشان داد موجب شد که ایران مذاکرات وین را به تأخیر بیندازد. اکنون هم   این رفتار آمریکا در دریای عمان می‌تواند بر روند از سرگیری مذاکرات در وین هم اثر بگذارد و باعث شود دیپلمات‌های ایران با دست بالاتر به میز مذاکره بروند.
این اتفاق یادآور یک حادثه دیگر هم هست. اتفاقی که 22دی94 افتاد و نیروهای آمریکایی وارد آب‌های ایران شدند و از سوی نیروهای سپاه دستگیر شدند. آن زمان جوبایدن که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده بود، پس از اطمینان از آزادی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز گفت: «  از ایران بابت این اتفاق عذرخواهی نمی‌کنیم». سخنی که با واکنش سریع ایران و انتشار ویدئوی عذرخواهی فرمانده ناوهای آمریکایی انعکاس زیادی در رسانه‌های دنیا داشت. حال باید دید این بار واکنش جو بایدن که خود رئیس‌جمهور آمریکاست چه خواهد بود.

مکث
تشکر وزیر نفت از سپاه برای نجات محموله نفتکش ایرانی

وزیر نفت در پیامی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر کرد. در پیام «جواد اوجی» آمده است: دشمنان مردم ایران وقتی با چشم دیدند که خادمان مردم ایران در دولت سیزدهم با اراده پولادین و بدون تعلل، مصمم به شکستن حلقه سخت محاصره تحریم‌ها هستند و نتیجه این اراده فرزندان ملت را در افزایش صادرات نفت و میعانات و فرآورده‌های ایران مشاهده کردند و دیدند از طرق دیگر نمی‌توانند جلوی این عزم ملی را سد کنند، در آخرین حربه به سراغ یکی از راه‌حل‌های قدیمی خود که سابقه تاریخی طولانی هم در آن دارند، رفتند.وی خاطرنشان کرد: «من به‌عنوان وزیر نفت بر دست و بازوی این عزیزان بوسه می‌زنم و مراتب سپاس و قدردانی خود را برای نجات محموله نفتکش ایرانی از دست دزدان دریایی آمریکایی به جان برکفان سپاه اعلام می‌کنم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید