• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144701
+
-

پیام دریایی ایران به آمریکا

دیدگاه
پیام دریایی ایران به آمریکا

اسماعیل کوثری- نماینده تهران در مجلس

اتفاق اخیر در دریای عمان و مقابله موفق سپاه با ارتش آمریکا نشان داد که آمریکایی‌ها قرار نیست دست از خباثت بردارند. هرچند که توطئه و خباثت آنها با اقدام سریع نیروی دریایی سپاه خنثی شد و به نتیجه نرسید. در این اتفاق نفتکش ما از مبدأ در حرکت به سمت مقصد در دریای عمان بود. دزدان دریایی در اقدام بی‌سابقه‌ای به نفتکش حمله کردند اما با مقاومت نیروهای نفتکش مواجه شدند. پس از اینکه دزدان دریایی نتوانستند نفتکش را تصرف کنند، نیروها و بالگردهای آمریکایی وارد صحنه شدند تا به آنها کمک‌کنند.  با حضور نیروهای آمریکایی بلافاصله نیروهای دریایی سپاه که در ساحل دریای عمان مستقر هستند در صحنه حضور پیدا کردند. به این ترتیب نیروهایی برای تقویت سطح کشتی و شناورهای مسلح وارد محل شدند و با حضور آنها آمریکایی‌ها به سرعت متوجه شدند که درصورت درگیری‌ تلفات خواهند داد. بنابراین نیروهای آمریکایی و دزدان دریایی عقب‌نشینی کردند و خفت و ذلت برای آنها باقی ماند. فکر می‌کردند می‌توانند نیروهای ما را تسلیم کنند و سوخت آن را ببرند و کشتی را هم در جایی پنهان کنند، اما با عکس‌العمل نیروهای سپاه این توطئه خنثی شد. نفتکش ما فعلا به ساحل خودمان هدایت شده تا ان‌شاءالله با‌ آمادگی کامل‌تر و بهتر به‌سوی مقصدی که برایش مشخص شده حرکت کند. اما سؤال اینجاست که پیام این رویارویی چیست و آمریکایی‌ها چه هدفی را از مصادره کشتی ایران دنبال می‌کردند؟
نکته اول اینجاست که آنها می‌خواستند 13آبان را تحت‌الشعاع قرار دهند و بگویند که با قدرت و اقتدار در منطقه حضور دارند. اما همیشه دچار اشتباه می‌شوند، چراکه سیاستمداران آمریکایی اشراف درستی به منطقه ندارند و تحلیل‌های غلطی به نیروهای نظامی می‌دهند و آنها را گرفتار می‌کنند؛ اتفاقی که در رویارویی دریای عمان رخ داد و منجر به فرار آنها از صحنه شد.
نکته دوم این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند اقدامی انجام دهند تا بتوانند در صحنه سیاسی و مذاکرات برجام برگ برنده‌ای در دست داشته باشند و حرف خود را پیش ببرند. اما باید بدانند که ما آنها را هر لحظه زیرنظر داریم و توطئه‌های آنان در عمل و در کوتاه‌ترین زمان خنثی می‌شود. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند از اقدامات شکست‌خورده قبلی درس بگیرند و ایران هم آمادگی خود را برای پاسخ به اقدامات آینده افزایش داده که نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی بازدارنده است.
این اتفاق ممکن است بر مذاکرات پیش رو نیز اثرگذار باشد. آمریکا می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند و مانع توسعه فناوری هسته‌ای در ایران شود، اما ما چنین موضعی را نمی‌پذیریم و اعتقاد داریم که استفاده از فناوری هسته‌ای حق ماست. بنابراین چنین رویارویی‌ای نشان می‌دهد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند دست از پا خطا کنند جنازه‌های خود را روی آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به‌صورت شناور خواهند دید. البته باید توجه کرد که ما خواهان چنین تنش‌هایی نیستیم، اما دشمن که می‌خواهد همواره با زور و قلدری به حرف خود جامه عمل بپوشاند باید بداند که آن دوران گذشته است. آمریکا باید عاقلانه و منصفانه پای میز مذاکره بنشیند و یقینا بدانند که ما به آنها باج ندادیم و از این پس هم نخواهیم داد. آنها باید موضع منطقی و حق ایران را بپذیرند؛ این را در عمل نشان داده‌ایم و در مذاکرات نیز چنین خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید