• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144689
+
-

دستور ویژه برای تزریق مالی در بورس

به‌دنبال تاخیر در تزریق یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس رئیس‌جمهور دستور داد هرچه سریع‌تر این منابع به بورس تزریق شود

به‌دنبال نزول‌های مداوم و سنگین شاخص بورس، رئیس‌جمهور دستور داد مصوبه قبلی برای تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی به بورس هر چه سریع‌تر اجرا شود. دستور رئیس‌جمهور در حالی صادر شد که بیش از 6سال از تصویب قانون تزریق یک‌درصد از منابع این صندوق توسعه ملی به بازارسهام می‌گذرد و این مبالغ هنوز به بازار سهام اختصاص نیافته‌است.
به‌گزارش همشهری، مطابق قانون رفع موانع تولید که در سال1394 تصویب شد، سالانه باید یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه اختصاص یابد. طبق قانون این منابع باید به‌صورت سپرده‌گذاری 20‌ساله در صندوق تثبیت بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد. با وجود تصویب چنین قانونی این مصوبه تا سال گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود تا اینکه سال گذشته به‌دنبال نزول‌های سنگین شاخص بورس، بحث بر سر تزریق این منابع به بازارسرمایه دوباره داغ شد. از این رو قرار شد در گام نخست بیش از 1000میلیارد تومان از منابع این صندوق به بازار سهام تزریق شود. اگرچه برخی اطلاعات نشان می‌دهد این منابع به بازار سرمایه تزریق شده است، اما اطلاعات صندوق توسعه ملی و گزارش تفریغ بودجه نشان می‌دهد این منابع به دلایل مختلفی هنوز به بازار تزریق نشده است. در این زمینه مسئولان بازار سرمایه صندوق توسعه ملی را مقصر می‌دانند و مسئولان صندوق توسعه ملی هم معتقدند مقامات بازار سرمایه تعلل کرده‌اند.
گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات حاکی از آن است که شورای‌عالی بورس در تصویب تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تعلل کرده است. در بندی از بخش سوم گزارش تفریغ بودجه سال۱۳۹۹ آمده است که تأخیر و تعلل سه ماهه شورای‌عالی بورس در تصویب تزریق مبلغ 1500میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و عدم‌اتخاذ تصمیم در استفاده از منابع حاصل از کارمزدهای وصول شده مربوط به خرید و فروش سهام در سال۱۳۹۹-که معادل 26هزار میلیارد تومان است- از مصادیق ترک فعل بوده است. حالا با گذشت یک سال از زمانی که قرار بود بیش از 1000میلیارد تومان نقدینگی از محل صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود رئیس‌جمهور دستور داده است که این منابع هرچه سریع‌تر به بورس تزریق شود. آن طور که سیدابراهیم رئیسی در جریان نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستور داده است، مصوبه اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه باید سریع و دقیق اجرا شود.
هنوز مشخص نیست که آیا سایر منابع که قرار بود در 6سال گذشته به بازار سهام اختصاص یابد نیز به بازار سهام اختصاص خواهد یافت یا خیر. اما تزریق این منابع با توجه به کمبود شدید نقدینگی در بازار سهام می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس شود. آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان وضع این قانون تا  امروز باید حدود 10 تا 15هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به بازار تخصیص پیدا می‌کرد که نکرده است. انتظار می‌رود با دستور رئیس‌جمهوری زمینه اختصاص این منابع به بازار سرمایه فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید