• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144708
+
-

ترخیص محموله «بوش» و تأثیر آن بر بازار لوازم خانگی

لوازم خانگی
ترخیص محموله «بوش» و تأثیر آن بر بازار لوازم خانگی

دوشنبه 10آبان سرانجام مرجع قضایی در مکاتبه با رئیس‌کل گمرک دستور ترخیص محموله پرحاشیه لوازم خانگی بوش را صادر کرد. این محموله بعد از یک‌سال معطلی در گمرک شهید رجایی بالاخره سر از بازار لوازم خانگی کشور درخواهد آورد. 
به گزارش همشهری، آبان سال گذشته ورود 428کانتینر لوازم خانگی بوش به گمرک شهید رجایی خبرساز شد. ابهامات موجود در رابطه با ورود این کالاها و همچنین ممنوعیتی که برای واردات کالای گروه٤ وجود داشت موجب توقف ترخیص این محموله از سوی گمرک شد. در این میان موضوع شفاف نبودن منشأ ارز و ثبت سفارش این کالا از سوی دستگاه‌های مربوطه باعث شد این محموله یک‌سال درگمرک معطل بماند اما تیر‌ماه امسال مجددا رایزنی‌های در مورد ورود این محموله لوازم خانگی صورت گرفت و خبرهایی مبنی بر ترخیص بخشی از آن منتشر شد.

وضعیت کنونی بازار
درباره محموله لوازم خانگی موجود در گمرک اطلاعات جزئی در دست نیست و نوع اقلام وارد شده و تعداد این کالاها را جز واردکنندگان و گمرک کسی اطلاع ندارد اما این اقلام هرچه باشند، ترخیص آنها بازار لوازم خانگی را تکان خواهد داد. بازار لوازم خانگی کشور از سال97 با ممنوعیت واردات، تحریم و خروج 2برند مطرح کره‌ای دچار مشکلات اساسی شد و این مشکلات با رشد قیمت ارز در 2سال گذشته به مرحله بحران رسید. ماه‌های ابتدای سال99، جهش قیمت در بازار لوازم خانگی خریداران را بهت و حیرت مواجه کرد و این موضوع در کنار تورم و کاهش قدرت خرید مردم، بازار را با رکود تورمی مواجه کرد. حالا واردات 428کانتینر لوازم خانگی از یک برند معروف و مورد اعتماد و با ضمانت، چه تأثیری بر بازار خواهد داشت؟
کارشناسان صنعت لوازم خانگی معتقدند در صورتی‌که دولت بتواند واردات رسمی را متناسب با نیاز جامعه تعریف کند، هم نیاز بازار به صورت قانونی پاسخ داده می‌شود و هم می‌تواند درآمدهای از دست رفته دولت به واسطه افزایش قاچاق را احیا کند. اما آنچه برای مردم مهم است کاهش قیمت‌هاست؛ قیمت‌هایی که در دوسال اخیر کمر مصرف‌کنندگان را شکسته است

کالاهای مشابه ارزان می‌شوند
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره نوع اقلام موجود در این محموله اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این محموله هرگز باز نشد تا مشخص شود کالاهای وارداتی چه اقلامی را شامل می‌شود و غیراز واردکنندگانی که این اقلام را ثبت سفارش کرده‌اند، تنها سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک از موجودی این محموله اطلاع دارند. 
اکبر پازوکی درخصوص تأثیر ورود این محموله به بازار لوازم خانگی افزود: این محموله شامل 428کانتینر لوازم خانگی است که اگر از اقلام بزرگ یعنی ماشین لباسشویی و ظرفشویی هم باشند، هر کانتینر شامل 150قلم کالاست و نهایتا 64هزارو200قلم جنس را شامل می‌شود که ترخیص این تعداد کالا تأثیر مهم و درازمدتی بر بازار نخواهد داشت، اما اینکه یک کالا با ضمانت در بازار توزیع شود قطعا بر قیمت کالاهای مشابه‌خود تأثیرگذار است. این گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به این معناست که با ورود این اقلام به بازار، لوازم خانگی‌ای که اکنون به‌صورت قاچاق در بازار کشور موجود است کاهش قیمت خواهد داشت. این در شرایطی است که کیفیت نه‌چندان بالای برخی اقلام تولیدی ساخت داخل از یک‌سو و قیمت بالای این اقلام باعث شده بعضی از خریداران خرید لوازم خانگی بدون ضمانت را به خرید اقلام مشابه ایرانی ترجیح دهند.

سازمان حمایت قیمت‌گذاری ‌می‌کند
واردکنندگان برای این محموله ارز دریافت کرده‌اند و طبق قانون باید این کالاها را براساس نرخ ارزی که دریافت کرده‌اند قیمت‌گذاری کنند اما واقعیت این است که برای نرخ‌گذاری این اقلام با توجه به تغییراتی که در 2سال گذشته در شرایط اقتصادی و بازار لوازم خانگی ایجاد شده، بازار هم باید دیده شود. پازوکی در این خصوص گفت: تغییرات نرخ ارز در این مدت زیاد بوده و اگر تعداد کالایی که یک فروشنده در سال96 می‌توانست بخرد با امروز قابل مقایسه نیست و دولت باید این موضوع را ببیند. با این حال سازمان حمایت باید در زمینه قیمت‌گذاری این اقلام تصمیم‌گیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید