• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144690
+
-

نوسان دلار روی موج رویداد‌های سیاسی

قیمت ارز دیروز به برخی تحولات سیاسی ازجمله اعلام ممنوعیت ارز‌های خارجی در افغانستان و برخی تحولات منطقه‌ای واکنش نشان داد و گارد صعودی به‌خود گرفت؛ این در حالی است که انتظار می‌رفت به‌دنبال مخابره اخبار تازه در مورد آغاز مذاکرات هسته‌ای تا قبل از پایان ‌ماه نوامبر قیمت دلار با نزول مواجه شود. 
به‌گزارش همشهری، بازار ارز  به‌سرعت به تحولات سیاسی و منطقه‌ای واکنش نشان می‌دهد؛ به‌طوری که هر نوع خبری درباره ایجاد محدودیت‌های تازه در زمینه ورود ارز یا ایجاد تنش منجر به رشد قیمت‌ها می‌شود. علت این موضوع این است که محدودیت در مبادی ورود ارز می‌تواند جریان عرضه و تقاضای ارز را دستخوش تغییر کند. در چنین شرایطی روز گذشته 2تحول سیاسی ازجمله ممنوعیت مبادله ارز‌های خارجی در افغانستان و انتشار خبر‌هایی درمورد مقابله دریایی با سرقت محموله نفت ایران در دریای عمان به این منجر شد که قیمت هر دلار آمریکا با 400تومان افزایش به 27هزارو800تومان برسد. این در شرایطی است که تازه‌ترین خبرها از آغاز مذاکرات هسته‌ای تا قبل از آغاز ‌ماه نوامبر حکایت دارد و به‌نظر می‌رسد این رویداد همه تحولات دیگر را ظرف روز‌های آینده تحت‌تأثیر قرار دهد.

اثر رویداد‌های سیاسی
آن‌طورکه طالبان در افغانستان اعلام کرده مبادله تمامی ارزهای خارجی در این کشور از این پس ممنوع است. این ممنوعیت اگرچه به‌نظر می‌رسد چندان قابلیت اجرا نداشته باشد، اما با توجه به آنکه بازار ارزی هرات در کنار سلیمانیه عراق و دوبی در امارات ازجمله مبادی ورود ارز به کشور محسوب می‌شوند، می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر مقطعی بر ورود ارز به کشور داشته باشد. این در حالی است که بازار ارزی هرات در دوره تحریم‌ها نقش پررنگ‌تری در ورود ارز به کشور پیدا کرده است و هر نوع محدودیت در این بازار می‌تواند به‌سرعت جریان عرضه و تقاضای ارز در بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد و زمینه رشد قیمت را فراهم کند. با این حال به‌نظر می‌رسد، این رویداد بیشتر از آنکه جنبه واقعی داشته باشد، عمدتا از جنبه روانی بر بازار ارز اثر گذاشته است؛ چراکه وجود چنین محدودیت‌هایی از نظر اقتصادی در بلندمدت ضمانت اجرایی ندارد و می‌توان گفت با از بین رفتن اثر روانی این رویداد ظرف روز‌های آینده بازار به تعادل می‌رسد. در کنار این رویداد موضوع دیگری که دیروز واکنش بازار ارز را در پی داشت، انتشار یک خبر در مورد جلوگیری نیروی دریایی سپاه از مصادره یک نفتکش ایرانی از سوی آمریکا بود. برخی خبرها حاکی از آن است که نیروهای آمریکایی در تلاش بودند یک نفتکش ایرانی که حامل نفت صادراتی بوده است را در دریای عمان مصادره کنند که با واکنش نیروی دریایی سپاه این اقدام نافرجام مانده است. انتشار این خبر با توجه به آنکه مقامات وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند که به‌زودی زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای اعلام خواهد شد، اثر روانی منفی بر بازار ارز داشت و این واهمه را در بازار ایجاد کرد که وقوع چنین رویدادی مذاکرات هسته‌ای را تحت‌تأثیر قرار دهد. با این حال برخی اطلاعات غیررسمی و تأیید نشده حکایت از آن دارد که احتمالا زمان دور جدید مذاکرات ظرف چند روز آینده و پس از تماس علی باقری، معاون سیاسی وزیرخارجه ایران با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا نهایی و اعلام شود. این احتمال وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای ایران در وین با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین همزمان باشد. به‌زعم کارشناسان اقتصادی آغاز مذاکرات هسته‌ای می‌تواند اثر محسوس و قابل‌توجهی بر کاهش قیمت‌ها در بازار ارز داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید