• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144632
+
-

سرآشپز این هفته سه‌پیشنهاد دلچسب برای عصرانه‌های پاییزی دارد

دسرهای گرم و دلچسب

دسرهای گرم و دلچسب

سحر  غفوری

در این روزهای پاییزی هیچ‌چیز به‌اندازه یک دسر گرم و دلچسب نمی‌تواند حال ما را خوش کند؛ دسرهایی کم‌هزینه که بتوان در خانه به‌راحتی تهیه کرد. برای تهیه دسرهایی با طبع گرم پیشنهاد می‌کنیم سراغ آشپزهای خبره در این زمینه بروید و از آنها راهنمایی بگیرید. محبوبه رجبی یکی از بانوان موفق در زمینه پخت انواع حلواهاست که در شبکه‌های اجتماعی، این هنر خود را به دیگران نیز آموزش می‌دهد. این آشپز موفق گرچه مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی دارد و مشغول حسابداری است اما به‌خاطر علاقه وافر خود به آشپزی، در زمینه پخت‌وپز انواع حلوا هم فعال است. او ۳سال است که کسب‌وکار خانگی و حرفه‌ای خود را به‌راه انداخته و از سراسر کشور برای افراد متفاوت، سفارش‌های خوشمزه و بی‌نظیری را آماده و ارسال می‌کند. با ما همراه باشید تا با ۳دستور دسر گرم او بیشتر آشنا شویم.

حلوا خامه

حلوا خامه عطر و طعم متفاوتی از سایر حلواهای معمول دارد و طعمی دلچسب را با آن تجربه خواهید کرد. این حلوای خاص، برای پذیرایی از مهمانان پیشنهاد می‌شود چون ظاهر و مزه‌ای شگفت‌انگیز دارد.

مواد لازم
  آرد: ۲پیمانه
  شکر: 5/1پیمانه
  آب: یک‌پیمانه
  گلاب: یک‌چهارم پیمانه
  کره: ۴۵گرم
  روغن مایع: یک‌چهارم پیمانه
  زعفران دم‌کرده: به میزان لازم
  هل: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه
ابتدا آب و شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. در این مرحله حرارت را خاموش کرده و هل، گلاب و زعفران را اضافه کنید و کنار بگذارید. سپس کره و روغن مایع را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا باهم ترکیب شوند. در این مرحله خامه را نیز اضافه کرده و خوب باهم مخلوط کنید. حالا آرد الک‌شده را یکباره به مواد روغنی اضافه کنید و با قاشق چوبی مدام هم بزنید تا ترکیب صاف و یکدستی به‌دست بیاورید. این ترکیب را روی حرارت ملایم حدود ۲۰ تا ۳۰دقیقه تفت دهید. بعد حرارت را خاموش کرده و شربت آماده‌شده را طی چند مرحله اضافه کنید و هم بزنید تا حلوای شما به غلظت مناسب برسد.

حلوا مرمری

حلوای مرمری، یکی از حلوا‌های مجلسی و شیک است. این حلوای خوشمزه ظاهری شبیه به سنگ مرمر دارد، به همین علت به آن حلوا مرمری گفته می‌شود. این حلوا، جزو حلواهای بوتیکی و مدرن محسوب می‌شود که به شکل‌های فانتزی و رنگارنگ سرو می‌شود. قالب این حلواها معمولا قالب‌های سیلیکونی است و در این روش، حلوا بافت منسجم و پودری شکلی دارد.

مواد لازم
  آرد سفید: ۱۲۰گرم
  آرد نخودچی: ۶۰گرم
  کره: ۷۰گرم
  پودر قند: ۵۵گرم
  شکلات تلخ: ۸۰گرم
  شکلات سفید: ۹۰گرم
  پودر دارچین: یک قاشق چای‌خوری
  پودر زنجبیل: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه
ابتدا آرد را به ‌مدت ۲۰دقیقه با شعله ملایم تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود اما تغییر رنگ ندهد. سپس آرد نخودچی را اضافه کنید و 10دقیقه دیگر تفت دهید. حالا کره را اضافه کنید و کمی روی حرارت مدام هم بزنید تا کره جذب آرد شود. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید کمی از حرارت بیفتد. توجه داشته باشید که آردها را قبل و بعد از تفت‌دادن حتما الک کنید. حالا پودر قند را اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. سپس مواد را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و به یک قسمت دارچین و شکلات تلخ و به قسمت دوم زنجبیل و شکلات سفید را اضافه کرده و خوب یکدست کنید. حالا این دو قسمت را در ظرف دیگری با هم ترکیب کنید و فقط کمی هم بزنید. توجه کنید نباید یکدست شود زیرا می‌خواهیم حلوای ما بافت مرمری و دورنگ داشته باشد. حالا در قالب سیلیکونی بریزید و سطح آن را صاف کنید. در نهایت چندبار قالب را تکان دهید تا حبابی نداشته باشد. به‌مدت نیم ساعت داخل فریزر یا دو ساعت داخل یخچال قرار دهید و سپس سرو کنید.
نکته: از آنجا که نوع شکلات‌ها و جذب آردها متفاوت است، احتمال دارد به شکلات بیشتری نیاز داشته باشید. همچنین شکلات‌ها را باید به روش بن ماری (روی بخارآب) ذوب کنید.

رولت خرما

رولت خرما، از آن دسته شیرینی‌های پرفایده‌ای است که در اعیاد و مناسک مذهبی استفاده می‌شود و شما نیز می‌توانید دستور پخت آن را در منزل امتحان کنید. به‌عبارتی با این ترکیب شما با یک تیر به دو نشان می‌زنید و خرما و حلوا را یکجا میل می‌کنید.

مواد لازم
  خرمای بدون پوست و هسته: ۳۵۰گرم (ترجیحا خرمای بدون شیره استفاده شود)
  آرد: ۲پیمانه
  روغن مایع: یک‌سوم‌ پیمانه
  کره: ۷۰گرم
  هل، زنجبیل و دارچین: به میزان دلخواه
  انواع مغز، مانند گردو، پسته و بادام و پودر نارگیل: به میزان دلخواه
  کنجد: به میزان دلخواه

طرز تهیه
ابتدا خرما را همراه یک یا دوقاشق روغن مایع چرخ کنید. سپس خرمای چرخ‌شده را با دوقاشق کره روی حرارت ملایم تفت دهید. در این مرحله هل، دارچین و زنجبیل را به میزان دلخواه، اضافه و حرارت را خاموش کنید و کنار بگذارید. حالا آرد الک‌شده را به‌مدت ۳۰دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید و کره و روغن مایع را به آن اضافه کرده و کمی هم دارچین و هل اضافه کنید. بعد از 3‌دقیقه حرارت را خاموش کنید تا به اعتدال برسد. سپس کف یک سینی، کیسه فریزر پهن کنید و روی آن کمی پودر نارگیل بپاشید و خرمای نیمه‌گرم را روی آن کاملا پهن و صاف کنید. در این مرحله مایه آرد آماده‌شده نیمه‌گرم را روی سطح خرما بریزید و با کمک یک کیسه فریزر دیگر روی سطح آن را کاملا صاف و یکدست کنید. وقتی خوب صاف شد مغزیجات نیمکوب یا پودرشده را به همراه پودر نارگیل روی سطح مواد بپاشید و با کمک کیسه‌ای که زیر خرما گذاشته بودید، مواد را به آرامی رول کنید. سپس به‌مدت ۱۲ تا ۲۰ساعت داخل یخچال قرار دهید تا منسجم شود. بعد از طی این زمان مواد را از داخل یخچال خارج کنید و برش‌های یک‌سانتی بدهید و به دلخواه داخل کنجد یا پودر نارگیل بغلتانید.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید