• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144631
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ بوتاکس؛ ساخته جدید


یکی از جدیدترین ساخته‌های سینمایی کشور، فیلم «بوتاکس» است؛ نخستین فیلم بلند «کاوه مظاهری» که محصول مشترک سال2020 ایران و کاناداست. این فیلم که در سی‌و‌هشتمین جشنواره تورین به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و جایزه بهترین فیلمنامه را به نویسندگانش رساند، این روزها اکران آنلاین دارد و می‌توانید آن را در قالب سینمای هنر و تجربه تماشا کنید. داستان این فیلم از این قرار است که دو خواهر به نام‌های «اکرم» و «آذر» به همه می‌گویند برادرشان به آلمان رفته و از او خبری ندارند. به مرور این دروغ در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود، تا جایی که روزها را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان سپری می‌کند! در این فیلم سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، مرتضی خانجانی و محسن کیانی بازی کرده‌اند.

شمارنده کارت

فیلم سینمایی «شمارنده کارت» یکی از ساخته‌های جدید هالیوود است که آن را «پل شریدر» کارگردانی کرده است. این فیلم جنایی داستان یک قمارباز و ارتشی سابق به نام «ویلیام تل» را به تصویر می‌کشد که قصد دارد یک جوان به نام «سیرک» را برای انتقام‌گرفتن از دشمن مشترک‌شان راهنمایی کند. همراهی او با این جوان انتقام‌جو باعث می‌شود تا تل دوباره به تاریکی‌های گذشته‌اش برگردد و همین موضوع مبنای داستان شمارنده کارت را می‌سازد. در این فیلم «اسکار آیزاک» در نقش ویلیام تل ظاهر شده و «تای شرایدن» نقش سیرک را بازی می‌کند. «تیفانی هدیش» و «ویلم دفو» هم از دیگر بازیگران این فیلم هستند. این فیلم که محصول سال2021 است، در 111دقیقه ساخته شده و می‌توانید آن را از طریق پلتفرم‌های نمایشی تماشا کنید.

راز سینچانی

اگر از فیلم‌های ترسناک یا به‌اصطلاح ژانر وحشت خوش‌تان می‌آید، فیلم «راز سینچانی» را ببینید. این فیلم آمریکایی که داغ‌داغ همین امسال منتشر شده، درباره راننده کامیونی است که دچار بی‌خوابی شده و بعد از مرگ پدرش به خانه دوران کودکی‌اش برمی‌گردد تا از دلایل مرگ نابهنگام پدرش مطلع شود. او متوجه حضور موجودی شیطانی در خانه می‌شود که آنجا را به تسخیر خود درآورده است! در این فیلم ترسناک که می‌توانید آن را از طریق پلتفرم‌های ایرانی ازجمله «فیلیمو» تماشا کنید، بازیگرانی چون «لیلا لاکهارت کرنر»، «استیون گریم»، «رودی ریز»، «تامارا استین»، «کتلین کنی» و «مارگاریتا ریز» ایفای نقش کرده‌اند. ضمن اینکه کارگردان و نویسنده فیلم راز سینچانی هم «استیون گریم» است. تماشای این فیلم به افراد زیر 13سال توصیه نمی‌شود.

پادکست موسیقی

«کرن» پادکستی درباره موسیقی است که در معرفی آن آمده است: «پادکست کرن کاری از «بردیا دوستی» و با محوریت موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است. در این پادکست هر بار آهنگی انتخاب شده و به تحلیل و بررسی آن پرداخته می‌شود. در کنار این بررسی، نیم‌نگاهی نیز به زندگی هنرمند و دیگر آثار او دارد.» این پادکست تخصصی موسیقی اصیل ایرانی کار خودش را از سال2018 شروع کرده و این روزها به اپیزود 22رسیده است. در این مدت دنبال‌کنندگان پادکست کرن درباره گروه «کامکارها»، آوازهای زنده‌یاد «محمدرضا شجریان»، قطعه «شهر خاموش» کیهان کلهر، آهنگ «کاروان شهید» ساخته محمدرضا لطفی با صدای شهرام ناظری، قطعه «روزهای خوب بچگی» گروه بمرانی، آهنگ «پیش‌درآمد» علی عظیمی، «آتش جاودان» اثر مرتضی نی‌داوود و... بیشتر دانسته‌اند.

پادکست سینمایی

«سلام و شب و روزتون خوش. من «فائقه تبریزی» هستم و به کمک «بردیا برجسته‌نژاد»، پادکست هیرولیک رو تولید می‌کنم. هیرولیک، روایت زیست و تولید ابرقهرمان‌هاست؛ روایتی که من از منابع مختلف ولی در نهایت بر اساس برداشت‌ها و تحلیل‌های خودم تعریف می‌کنم.» این معرفی کوتاه از خالق پادکست «هیرولیک»، کاملا بیانگر موضوع این پادکست سینمایی است؛ پادکستی که به اپیزود بیست‌و‌دوم رسیده و تاکنون مخاطبانش را با خلق ابرقهرمان‌هایی مثل «هالک»، «اسپایدرمن»، «بتمن»، «سوپرمن» و... آشنا کرده است. جدیدترین قسمت این پادکست، «دنیای سینمایی مارول» است؛ دنیایی که فاز چهارمش با سریال «وانداویژن» شروع شد و بعد از آن سریال‌های «لوکی»، «فالکون و سرباز زمستان» و «چه می‌شد اگر» از تلویزیون پخش شد. در سینما هم فیلم‌های «بیوه سیاه» و «شانگ‌چی و افسانه ده‌حلقه» روی پرده رفت.

جهان شگفت‌انگیز مغز

«جهان شگفت‌انگیز مغز» نام یک پادکست علمی به تهیه‌کنندگی «سیاوش صفاریان‌پور» است. در این پادکست «اسماعیل میرفخرایی» برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون با متخصصان علوم شناختی به گفت‌وگو می‌نشیند و هر بار به گوشه‌ای از جهان شگفت‌انگیز مغز می‌پردازد. در این پادکست 21قسمتی، اپیزودهایی به نام‌های «مغز معتاد»، «بازی و مغز کودکان»، «مغز، انتخاب و قضاوت»، «تاریخ انقضای مغز»، «بازی با مغز»، «پیش‌بینی‌های مغز»، «رو‌در‌رو با فراموشی»، «تغییر بزرگ»، «راز معبد مغز»، «وقتی عادت می‌کنیم»، «جدال با ابهام»، «حافظه و آلزایمر»، «مغز ما چگونه کار می‌کند؟»، «نقش مغز در خوابیدن و خواب دیدن»، «دنیای پررمز‌و‌راز خواب»، «حافظه انسان یا یک فیلم ترسناک؟»، «چگونه مغز ما جهان ما را می‌سازد؟» و... وجود دارد که مخاطبان را با دنیای پیچیده مغز آشنا می‌کند.

داستان یک گلادیاتور

بازی «داستان یک گلادیاتور» داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که خانواده و نزدیکانش به‌دست سربازان رومی سلاخی شده‌اند اما خودش زنده مانده و حالا تصمیم دارد برای گرفتن انتقام، وارد مسابقات گلادیاتوری شود. این بازی اندرویدی دارای 3فصل است. در فصل نخست، شما در نقش این گلادیاتور قهرمان باید گلادیاتورهای یونانی را شکست بدهید. در فصل دوم علاوه بر مبارزه با گلادیاتورهای آفریقایی، باید با حیوانات درنده مثل شیر و ببر مبارزه کنید. در فصل سوم هم که هدف نهایی شماست، باید انتقام قتل‌عام خانواده و دوستان‌تان را از رومی‌ها بگیرید. این بازی جذاب و خوش‌ساخت سبک آرکید ابتدا برای کامپیوترهای خانگی عرضه شد اما خیلی زود نسخه موبایلی‌اش هم منتشر شد و حالا می‌توانید آن را روی تلفن همراهتان بازی کرده و لذت ببرید.

بازی رانندگی «فورزا»

یکی از بهترین بازی‌های سبک رانندگی و مسابقه‌ای، بازی «Forza Street» با ترجمه فارسی «فورزا خیابانی» است. داستان این بازی جذاب موبایلی که با شعار «لذت ماشین‌سواری در گوشی اندروید» منتشر شده، در میامی آمریکا رخ می‌دهد؛ شهری که همواره پاتوق بچه‌پولدارهاست. در این بازی خیابان‌های این شهر محل برگزاری یک نبرد خیابانی توسط میلیونرهای میامی شده و شما هم به‌عنوان یکی از این رانندگان کاربلد، باید از همه جلو بزنید و برنده شوید. این مسابقه شبانه گرافیک فوق‌العاده‌ای دارد که در کنار طراحی 50ماشین باکیفیت، نظر کاربرانش در سراسر دنیا را به‌خود جلب کرده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید این بازی که آن را استودیو «ترن 10» ساخته، برخلاف دیگر بازی‌های ماشین‌سواری موبایلی، کاملا خودکار است و هدایت کامل خودرو با شماست.

تماس مجدد با لندن!

اگر دنبال یک بازی موبایلی کارآگاهی و معمایی هستید، حتما بازی «Recontact London»
را نصب کنید. داستان این بازی جنایی از این قرار است که در شهر لندن اتفاق‌های مختلفی نظیر پیدایش یک روح جنایتکار رخ می‌دهد! حالا شما باید با استفاده از اسناد رسمی و ویدئوهای داخل شهر، سرنخ‌های مختلف را کسب کرده، آنها را کنار یکدیگر قرارداده و معمای هر مرحله از بازی را حل کنید. در واقع شما در این بازی نقش یک کارآگاه را بر عهده دارید که قرار است تمام مشکلات عجیب و غریب شهر لندن را حل کنید! این بازی اگرچه در نگاه اول کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد اما با شروع بازی وارد بخش آموزشی خواهید شد و نکاتی را فرا‌می‌گیرید که انجام بازی را برایتان راحت‌تر می‌کند.

جایی که هستم

یکی از رمان‌های نسبتا جدید منتشر شده در ایران، رمان «جایی که هستم» اثر «جومپا لاهیری»،  نویسنده آمریکایی هندی‌تبار است. او که به تازگی زبان ایتالیایی را فرا‌گرفته، این کتاب را به زبان ایتالیایی نوشته اما توانسته با استفاده از جملات ساده، احساسات مختلف را به راحتی به مخاطبانش منتقل کند. این کتاب 170صفحه‌ای را «غزل قربان‌پور» ترجمه و نشر «کتاب تداعی» آن را منتشر کرده است. قهرمان رمان جایی که هستم یک زن تنهاست و مکان کتاب یک شهر بی‌نام و نشان است. در معرفی این کتاب آمده است: «زنی که در محوریت داستان است، بین حرکت و سکون، بین کشف و شناسایی مکان جدید و پرهیز از آن به‌طور همزمان، برای ایجاد ارتباط در 
نوسان است.»

ابداع مورل

«ابداع مورل» داستان جذاب مرد مجرمی است که از دست پلیس‌ها به جزیره‌ای مرموز و عجیب گریخته است؛ جایی که اگر چه یک کلیسا، یک موزه و یک استخر دارد اما کسی در آن زندگی نمی‌کند؛ دلیلش هم این است که گفته می‌شود بیماری عجیب و نادری در این جزیره شایع شده که باعث مرگ آدم‌ها می‌شود. همین معرفی کوتاه از کتاب ابداع مورل، اثر «آدلفو بیوئی کاسارس» احتمالا هر علاقه‌مند به مطالعه‌ای را کنجکاو می‌کند تا این کتاب را بخواند؛ کتابی که نشر «ثالث» آن را با ترجمه «مجتبی ویسی» منتشر کرده است. اگر هنوز برای خواندن این کتاب تردید دارید، بهتر است بدانید «خورخه لوئیس بورخس» نویسنده مشهور آرژانتینی آن را شاهکاری در طرح‌ریزی داستان و قابل‌مقایسه با کتاب‌هایی مثل«پیچش پیچ» (هنری جیمز) و «سفر به مرکز زمین» (ژول ورن) می‌داند.

تابوت‌های دست‌ساز
3
اگر داستان‌های جنایی دوست دارید، کتاب «تابوت‌های دست‌ساز» می‌تواند بهترین انتخاب‌تان باشد. این کتاب که بر اساس یک پرونده واقعی پلیسی- جنایی نوشته شده، کتابی از «ترومن کاپوتی» است که آن را «بهرنگ رجبی» ترجمه و نشر «چشمه» منتشر کرده است. داستان این جنایت هولناک از این قرار است که در دهه 70میلادی در دهکده کوچکی در غرب آمریکا چندین قتل مرموز و پیچیده اتفاق‌می‌افتد. هیچ‌کدام از این قتل‌ها با هم ارتباطی ندارند و تنها یک چیز بین آنها مشترک است؛ یک تابوت دست‌ساز کوچک که هر کدام از مقتول‌ها پیش از مرگ خود آن را از قاتل هدیه گرفته‌اند! حالا کارآگاه «جک پپر» از طرف دایره تحقیقاتی ایالت مأمور شده تا پرده از راز این قتل‌های سریالی بردارد و متوجه شود قاتل با چه انگیزه‌ای مرتکب چنین جنایاتی شده است.

شنیدن شهر

برای کسانی که به کتاب‌های علمی به‌خصوص مطالعه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و انسانی علاقه‌مندند، کتاب تازه نشر «اطراف» گزینه بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. این کتاب میان‌رشته‌ای دارای 5مقاله از 5چهره سرشناس شهرسازی به نام‌های «لیتونی سندرکاک»، «جیمز تراگ‌مورتن»، «لیون آمیل»، «رابرت آ.بیورگارد» و «باربارا اکشتاین» است که این مقاله‌ها را «نوید پورمحمدرضا» گردآوری و ترجمه کرده. در این کتاب به اهمیت گوش‌کردن به مردمان شهر و ارزش تاریخ شفاهی، قصه‌های بومی و رخدادهای گذشته شهر در برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و هویت‌سازی شهر پرداخته شده است. در توضیح روی جلد این کتاب 216صفحه‌ای که داغ‌داغ همین چند روز پیش منتشر شده، آمده است: «چرا برای طراحی، برنامه‌ریزی و روایت یک شهر به شنیدن قصه‌هایش نیاز داریم؟» 

چادر کردیم رفتیم تماشا

«چادر کردیم رفتیم تماشا» نام یک سفرنامه جذاب از زبان یکی از زنان عهد‌قجر به نام «عالیه‌خانم شیرازی» است. در این کتاب که همزمان با دوره حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار نوشته شده، عالیه‌خانم شیرازی سفرش به حج را برایمان تعریف کرده که بسیار خواندنی و جذاب است. او در بخش نخست کتاب شروع سفرش از کرمان، رفتن به بمبئی و سختی‌ها و ماجراهای سفر حج و عتبات را روایت کرده و در بخش دوم به توضیحات پایان سفر حج، رسیدن به تهران و اقامتش به‌عنوان مهمان در دربار ناصری پرداخته است. این کتاب را که گردآوری‌اش با «رسول جعفریان» بوده، «زهره ترابی» ویراستاری کرده و درنهایت آن را نشر «اطراف» منتشر کرده است. خواندن این کتاب به دوستداران تاریخ به‌خصوص علاقه‌مندان به تاریخ ناصری به‌شدت توصیه می‌شود.

چنین کنند بزرگان

اگر به‌دنبال یک کتاب طنز و حال خوب کن می‌گردید، کتاب «چنین کنند بزرگان» را بخوانید. این کتاب قدیمی که اثر «ویل کاپی» است و آن را «نجف دریابندری» ترجمه کرده، در سال1347 در مجله خوشه چاپ می‌شد. بعد در سال1351برای نخستین بار در قالب یک کتاب به بازار کتاب آمد. این کتاب که درواقع شوخی با شخصیت‌های بزرگ تاریخی است، این توان را دارد که در این روزها حسابی حالتان را خوش کند، به‌خصوص اینکه ترجمه روان و زیبای نجف دریابندری هم به کمک آمده است. این در حالی است که مترجم هر کجا که دستش رسیده از طنز استفاده کرده؛ حتی از همان ابتدا و در صفحه تقدیم کتاب که نوشته است: «از سر ناچاری تقدیم شد به...».

سگ‌های ولگرد بانگو

اگر حال و حوصله دنبال کردن انیمیشن‌های سریالی را دارید، حتما تماشای «سگ‌های ولگرد بانگو» را در برنامه سرگرمی‌تان بگنجانید. این انیمیشن ماجراجویی، ساخت کشور ژاپن است و تاکنون 3فصل از آن منتشر شده. برای IMDB بازها هم این را بگوییم که امتیاز سگ‌های ولگرد بانگو در سایت IMDB، 7/7است. این انیمیشن درباره شخصی به نام «ناکاجیما آتسوشی» است که بعد از آنکه از یتیم‌خانه بیرون انداخته شد، با 2کارآگاه ویژه به نام‌های «دزای اوسامو» و «کونیکادا» آشنا شد که کارشان حل معماهای فراتر از توان انسان‌های عادی بود! در فصل نخست این سریال کارتونی می‌بینیم که کارآگاه‌های داستان به‌دنبال ببری هستند که آخرین بار در نزدیکی آتسوشی دیده شده بود؛ به همین دلیل پای آتسوشی هم به حل این معما باز شد.

داستان دو جادوگر

«در روز هالووین، «میکی» داستانی درباره دو جادوگر برای «پلوتو» تعریف می‌کند؛ دو جادوگر به نام‌های مینی شگفت‌انگیز و دِیزی دوزی که برای فارغ‌التحصیلی از آکادمی جادوگران، باید 4امتحان را با موفقیت پشت سر بگذارند اما درحالی‌که دیزی از موفقیت خود در این آزمون‌ها کاملا مطمئن نیست، همراه با مینی و کنت میکولا وارد ماموریتی مهم برای مقابله با یک روح خبیث و ترسناک می‌شود». این خلاصه انیمیشن «داستان دو جادوگر میکی» است؛ انیمیشنی در ژانر ماجراجویی که محصول کشور آمریکا در سال2021است و کمپانی فیلمسازی «دیزنی» آن را ساخته. این انیمیشن جذاب که «جف گوردون» آن را کارگردانی کرده، در سایت IMDB امتیاز 1/7 را کسب کرده است. می‌توانید این انیمیشن را به‌صورت دوبله یا زیرنویس از طریق پلتفرم‌های نمایشی تماشا کنید.

انیمیشن «بلاش»

این هم یک انیمیشن جدید و جذاب دیگر که داغ‌داغ همین امسال در آمریکا ساخته شده است: «بلاش». این انیمیشن علمی‌ـ تخیلی کوتاه که تولید کمپانی «اپل‌تی‌وی» است، اثر «جو ماتیو» است و موفق شده در سایت IMDB به امتیاز خیلی خوب 7/7 دست پیدا کند. در این انیمیشن حدودا 10دقیقه‌ای می‌بینیم: «پس از آنکه فضانوردی در سیاره‌ای دورافتاده گیر‌می‌افتد، با موجودی زیبا و خیره‌کننده مواجه می‌شود. او که از این سیاره جدید و همچنین خلقت این موجود متفاوت شگفت‌زده شده، تلاش می‌کند تا در آنجا یک زندگی جدید بسازد.» این انیمیشن کوتاه حال خوب کن را می‌توانید به‌صورت دوبله یا با زیرنویس فارسی از طریق پلتفرم‌های نمایشی مانند «نماوا»، «فیلیمو» و... تماشا کنید.

یک کار نیمه‌مردانه

«یک کار نیمه‌مردانه» نام یک مستند جذاب درباره یک ایستگاه آتش‌نشانی منحصر به‌فرد در استان البرز است. چرا منحصر به‌فرد؟ چون تمام کارکنان این ایستگاه آتش‌نشانی خانم هستند. این فیلم کوتاه 21دقیقه‌ای که همین امسال منتشر شده، کاری از «مسعود کارگر» است. در توضیح این مستند آمده است: «بعضی از مشاغل آنقدر که ما فکر می‌کنیم مردانه نیستند». اگر می‌خواهید بیشتر درباره این ایستگاه آتش‌نشانی خاص بدانید و یک روز با آتش‌نشانان خانم همراه شوید، حتما مستند یک کار نیمه مردانه را ببینید. این مستند علاوه بر اینکه از طریق پلتفرم‌های نمایشی مثل «فیلیمو» قابل‌مشاهده است، پیش از این از شبکه مستند هم پخش شده و به همین دلیل می‌توانید آن را از طریق آرشیو این شبکه تلویزیونی هم دنبال کنید.

مستند «منیر»

«منیر شاهرودی‌فرمانفرمائیان» نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی بود که سال1398از دنیا رفت. معمولا کمتر کسی از ما درباره این بانوی هنرمند ایرانی که کلکسیونر آثار هنری هم بود، می‌دانیم. به همین دلیل تماشای مستند «منیر» می‌تواند ما را با نیم‌قرن فعالیت هنری او آشنا کند؛ هنرمندی که با خلق سبک نوین و پیشرو در هنر طراحی نقوش با استفاده از آینه‌کاری، برای نخستین بار در سال1349مورد‌توجه قرار‌گرفت. این مستند را «بهمن کیارستمی» در سال1393ساخته؛ مستندی 53دقیقه‌ای که در آن زندگی منیر فرمانفرمائیان در دوران قبل و بعد از انقلاب به تصویر کشیده شده است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره این بانوی هنرمند گمنام بدانید، می‌توانید مستند منیر را از طریق سایت «هاشور» مشاهده کنید.

مستند «صحنه»

در میان مستندهایی که این روزها نام‌شان را می‌شنویم، نام مستند «صحنه» هم به گوش می‌خورد؛ مستندی که از طریق سایت «هاشور» قابل‌مشاهده است. در معرفی این مستند در سایت هاشور آمده است: «این اثر در قالب سفرنامه تنظیم شده است. صحنه شهری است در استان کرمانشاه، واقع شده در غرب ایران. مردم این منطقه مدت زمان طولانی است که به نواختن‌ساز تنبور و آیین‌های درویش مسلکانه خو‌گرفته‌اند. در این سفرنامه، بیننده شاهد دیدی دقیق‌تر و متفاوت‌تر بین مردم و آیین‌های این شهر خواهد بود». این فیلم مستند در سال1399تولید شده و تماشای آن 24دقیقه زمان نیاز دارد. «مهزیار ارجمندنیا» پژوهشگر، تصویربردار، تهیه‌کننده و کارگردان این اثر است و تماشای آن به کسانی که علاقه‌مند به آداب و رسوم و آیین شهرهای مختلف ایران هستند، 
توصیه می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید