• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14462
+
-

شهر در رسانه‌ها

شورای شهر؛ تشریفاتی یا پارلمان شهری

مسئله شوراها و نقش آنان در نظارت شهری موضوعی است که رسانه‌ها سراغ آن رفته‌اند و روزنامه «خراسان» هم در این‌باره در گزارش نوشته است: شوراها از آن روزی که آمدند،  افکار و آرمان‌های بزرگی در سر داشتند. چنانچه قانون اساسی نیز چنین جایگاهی را برایشان پیش‌بینی کرده است. در ادامه این مطلب آمده است: براساس قانون شهرداری و نیز قانون تشکیلات شورای اسلامی کشوری،  این نهاد یک مرجع تصمیم‌گیری و نظارتی است و در این‌باره اختیارات وسیعی دارد.

یکی از مشکلاتی که در بحث شوراها وجود دارد، این است که شوراها بر نهادهای خدماتی دیگر مانند برق و آب و... نمی‌توانند نظارت داشته باشند. طی این سال‌ها همواره برخی از اعضای شوراها،  میزان اختیارات و جایگاه شوراها را ناکافی دانسته و آن را گاهی تشریفاتی قلمداد کرده‌اند. خراسان به اظهارات محسن هاشمی، رئیس شورای کنونی شهر تهران اشاره کرده است. هاشمی گفته: دوسوم اختیارات قانونی شوراها هنوز واگذار نشده است.


اقدام غیرقانونی آقای وزیر

اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری که چندی‌پیش به واسطه آیین‌نامه جدید وزارت راه‌وشهرسازی برای لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی، عباس آخوندی را فردی مستبد خوانده بود، این‌بار درگفت‌وگو با روزنامه« شرق» باز هم از آقای عباس آخوندی وزیر راه و مسکن انتقاد کرده و گفته است: پیشنهادم این است که آقای آخوندی، خودشان را عضو دولت بدانند و کارهایشان را با دولت حل کنند. ترکان در این گفت‌وگو البته می‌پذیرد که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اجرا دچار اشکال است اما معتقد است که باید در راستای ارتقای آن کوشید و آنچه باید از سوی آخوندی پیگیری شود،  تدوین آیین‌نامه‌ای برای شهرسازی است.


 مذاکره نظام مهندسی با وزارت راه؟

اختلافات سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی سوژه‌ای بود که روزنامه« تعادل» هم سراغ آن رفته است. این روزنامه نوشته است: سه‌ماه از آغاز اختلافات سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد و نگاهی به اظهارات و عملکرد اخیر مقامات ارشد طرفین نشان می‌دهد که فعلا نباید در انتظار حل مشکل و برقراری صلح میان وزارت راه و سازمان نظام مهندسی باشیم اما آخرین اقدامی که در فاز جدید اختلافات طرفین انجام شد و امید برای حل اختلافات را از میان برد، تعلیق پروانه اشتغال به‌کار رئیس سازمان نظام مهندسی تهران از سوی وزیر راه و شهرسازی بود؛ ضمن اینکه آخوندی، رئیس سازمان نظام مهندسی کل را هم تهدید به تعلیق پروانه کرد.

در این گزارش آمده است: بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم درباره اختلافات سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: 2بخشنامه از طرف وزارت راه و شهرسازی صادر شده که در مورد 5درصد کنترل خدمات مهندسی و شیوه‌نامه انتخاب ناظر است که به‌دلیل ناهماهنگی صورت گرفته در این شیوه‌نامه‌ها زودتر از حد معمول منتشر و در نهایت موجب التهاب شرایط موجود شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید