• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14450
+
-

دست بالای ایران درباره برجام

درحالی‌که 2هفته دیگر موعد اعلام نظر ترامپ درباره ماندن یا نماندن آمریکا در توافق هسته‌ای است، مقامات ایران هشدار داده‌اند که حتی اگر ترامپ در برجام بماند وضع فعلی را تحمل نمی‌کنند.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دیروز در مورد وضعیت برجام و اینکه درصورت خروج آمریکا از برجام ایران چه برنامه‌ای در دستور کار دارد، اظهار کرد: در هر دو صورت که آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود، ادامه این موضوع قابل تحمل نخواهد بود و تدابیر ویژه‌ای درنظر داریم.

وی به ایسنا گفت: برای همه سناریوها گزینه‌های خودمان را آماده کردیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بازگشت به پیش از برجام وجود دارد، تصریح کرد: هر احتمالی وجود دارد.

عراقچی همچنین در دیدار «الیستر برت» معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه بریتانیا ضمن انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی در مقابل بدعهدی‌ها و تخلفات ترامپ در اجرای برجام، تلاش 3کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در جلب رضایت ترامپ به قیمت تحت فشار قرار دادن ایران را سیاستی اشتباه و شکست‌خورده توصیف کرد و به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.
طرف بریتانیایی ضمن اعلام پایبندی کامل کشورش به برجام تأکید کرد: بریتانیا خواهان اجرای تمامی مفاد برجام از سوی همه کشورهاست و این نکته را در مذاکرات خود با طرف آمریکایی مدنظر دارد.

در این دیدار همچنین موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و به‌ویژه مشکلات مالی ناشی از تعلل دولت انگلیس در اجرای تعهدات خود مورد بررسی قرار گرفت و برت تأکید کرد که دولت انگلیس با جدیت در پی رفع این مشکلات است.

شامگاه شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی، ارز و دیگر مسائل اقتصادی اتخاذ کرده و برای هر تصمیمی که آمریکا در دوازدهم‌ماه می(22اردیبهشت) بگیرد، اقدامات متنوعی را طراحی کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رفتار فعلی آمریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام برای کشورهای مختلف و بنگاه‌های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تأکید کرد: حتی اگر در 22اردیبهشت آمریکا اعلام کند در برجام می‌ماند و شرایط 2 سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل‌قبول نیست. مکرون هم خطاب به روحانی گفته بود: اتحادیه اروپا و فرانسه برجام را همانطور که هست قبول دارند.

2روز قبل سران انگلیس، فرانسه و آلمان به‌صورت تلفنی با هم درباره برجام رایزنی کردند و طرفین ضمن اعلام لزوم ماندن توافق هسته‌ای درباره رایزنی جدید با ایران پیرامون موضوعات غیرهسته‌ای سخن گفتند.

 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هفته قبل برای جلب نظر ترامپ پیرامون ماندن در توافق هسته‌ای به واشنگتن رفتند اما هنوز نتیجه قطعی مذاکرات آنها مشخص نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید