• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144595
+
-

پلیس آمریکا؛ پلیس قاتل

نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی کشف کرده که پلیس آمریکا در 5 سال گذشته در جریان متوقف کردن رانندگان متخلف، دست کم 400 نفر را کشته است

گزارش
پلیس آمریکا؛ پلیس قاتل

غیرنظامیان غیرمسلح در آمریکا، به اندازه کافی در خیابان‌ها از پلیس هراس دارند اما حالا باید در خودروهایشان هم نگران باشند. نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی، از قتل بیش از 400غیرنظامی توسط پلیس در این کشور در 5سال اخیر خبر داده است.
این روزنامه، در گزارش خود نوشته است که پلیس به‌خاطر جرائمی مانند عبور از خط ممتد، سرعت غیرمجاز، حمل قوطی‌های بازشده نوشیدنی الکلی در ماشین، عبور از چراغ قرمز، راهنما نزدن و مواردی مثل اینها به جان این راننده‌ها افتاده و آنها را کشته است. نیویورک تایمز نوشته است که این راننده‌ها، نه اسلحه گرم و نه اسلحه سرد حمل می‌کردند و نه تحت پیگرد قانونی بوده‌اند. نکته تکان‌دهنده گزارش نیویورک تایمز این است که بیشتر افسرانی که این قتل‌ها را مرتکب شده‌اند، مصونیت داشته‌اند و تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند. تنها 5نفر از آنها محکوم شده‌اند. مقام‌های محلی هم برای حل و فصل حقوقی حدود 40پرونده مرتبط به این قتل‌ها، 125میلیون دلار غرامت پرداخت کرده‌اند. همچون الگوی کلان در قتل غیرنظامیان توسط پلیس آمریکا، این بار هم رنگین‌پوستان درصد بیشتر افراد کشته‌شده را تشکیل می‌دهند.
توجیه پلیس برای برخورد مرگبار، بیم از جان خود است. به‌گفته برخی مقامات قضایی، قانون عملا در این مورد به نفع پلیس‌هاست و آنها می‌توانند مدعی شوند که برای جلوگیری از کشته‌شدن خود پیش‌دستی کرده‌اند.
ده‌ها گزارش‌ جرم‌شناسی مشخص می‌کند که افسران بدون دلیل خود را در معرض خطر قرار داده‌اند؛ برای نمونه در جلوی خودرویی که متوقف کرده‌اند ایستاده‌اند و یا سر خود را  از پنجره آن وارد کرده‌اند. بعد از این رفتار پرخطر، افسران به راننده شلیک کرده‌اند و بعدا گفته‌اند که در دفاع از خود آتش گشوده‌اند. معمولا هم اینطور است که افسران در میزان خطرناک‌بودن راننده‌ها غلو می‌کنند.
برخی رفتارهایی که افسران ضارب آنها را خطر جدی می‌خوانند، امتناع راننده از پیاده شدن از ماشین، حاضرجوابی در مقابل افسر و خاموش‌نکردن ماشین است.
در یک مورد، در سال 2017در تنسی، افسر ارشد پلیس به نیروهای خود دستور داده است که برای متوقف‌کردن یک راکب موتوری تلاش کنند و مستقیم به او شلیک کنند چون به‌گفته او، تلاش برای متوقف‌کردن او با ماشین، باعث می‌شود که خودروهای پلیس آسیب ببینند.
تعداد زیادی از این راننده‌ها، ‌هنگام فرار از دست پلیس کشته شده‌اند. در مواردی، خانواده‌های آنها مدعی بی‌گناهی عزیزان خود نیستند اما معتقدند رفتار پلیس متناسب با رفتار مقتولان نبوده است. یکی از این افراد تایلر هیز است که به‌خاطر همراه داشتن مواد‌مخدر، تلاش کرده از دست پلیس تنسی فرار کند اما پلیس او را به ضرب گلوله از پا درآورده است. مادر او، دبورا لیلی، گفته است: «نمی‌گویم او جرمی نکرده. فقط می‌گویم که کاری نکرده بود که پلیس از پشت به او تیراندازی کند.» افسر ضارب، در 3‌ماه بعد از شلیک به این جوان 29ساله، به 2راننده غیرمسلح دیگر هم شلیک کرد و یک نفر از آن دو را مجروح کرد.

نیمی از حقیقت
انتشار این گزارش، بار دیگر توجه‌ها را به خشونت پلیس آمریکا جلب کرده است اما این مسئله، اتفاق تازه‌ای نیست و مدت‌هاست که مردم غیرمسلح، باگناه و بی‌گناه در خیابان‌های این کشور توسط پلیس کشته می‌شوند. اما واقعیت، از چیزی که سال‌ها گفته می‌شد وحشتناک‌تر است. رسانه‌ها در آمریکا تلاش می‌کنند با حساسیت زیادی به آمار کشته‌شدگان توسط پلیس رسیدگی کنند اما واقعیت، به‌مراتب تیره‌تر از چیزی است که تا حالا رسانه‌ها بازتاب می‌دادند؛ بیش از نیمی از قتل‌های غیرنظامیان توسط پلیس آمریکا، اصلا گزارش نمی‌شود. بیشتر قربانیان این قتل‌ها، سیاهپوست‌ها هستند.
 نشریه تخصصی لنست در گزارش خود در این‌باره که ‌ماه پیش منتشر شد، نوشته که محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن کشف کرده‌اند که بین سال‌های1980تا 2021میلادی، بیش از 55درصد مرگ‌ها، در مجموع بیش از 17هزار فقره، یا اصلا گزارش نشده و یا در دسته‌بندی‌های دیگری جاگذاری شده‌اند که شامل قتل توسط پلیس نمی‌شوند.
در این تحقیق همچنین مشخص شده که احتمال اینکه سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا کشته شوند 3.5برابر احتمال کشته‌شدن سفید‌پوست‌ها توسط پلیس است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که در سال‌های اخیر، قتل‌های تکان‌دهنده سیاهپوستان در آمریکا، توجه ملی و جهانی به همراه داشته است.
فابلینا شراره، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و یکی از پژوهشگران ارشد این تحقیق گفته است: «قتل‌های پر سر و صدای اخیر سیاهپوست‌ها توجه مردم را جلب کرده است اما عظمت این مسئله را بدون داده‌های دقیق نمی‌توان بررسی کرد... داده‌های منبع باز، منبع خوبی برای اطلاع‌رسانی درباره خشونت پلیس و کاهش خشونت آنها و نجات جان مردم هستند.»
تیم تحقیقاتی او از بخشی از داده‌های مرکز آمار آمریکا که جمعیت پلیس این کشور را بررسی می‌کند استفاده کرده و آنها را با داده‌های منبع باز و غیردولتی که خشونت پلیس را بررسی می‌کنند، ازجمله پروژه دو ساله گاردین در همین باره، تطبیق داده است. پایگاه‌داده‌های منبع باز از گزارش‌های خبری و دیگر منابع عمومی استفاده می‌کنند و تصویر مرگبارتری از خشونت پلیس ارائه می‌کنند.

معضل جهانی
هرچند آمریکا به‌خاطر خشونت‌مرگبار نیروهای پلیس خود معروف است، این مشکل مختص به این کشور نیست و در سراسر دنیا، روزانه افراد غیرنظامی زیادی به‌دست نیروهای پلیس کشته می‌شوند.
دلیل شهرت مرگبار نیروهای پلیس آمریکا این است که معمولا این کشور با متحدانش در اروپا و آسیا مثل آلمان، انگلیس و ژاپن مقایسه می‌شود.
در مسئله قتل غیرنظامیان، موقعیت جغرافیایی و نژاد، بسیار مهم است. برای نمونه احتمال اینکه سیاهپوستان در اوکلاهاما توسط پلیس کشته شوند، شش‌برابر بیشتر از همین احتمال در جورجیاست.
بیشترین آمار قتل اما نه در آمریکا، که در برزیل است. میزان مرگ غیرنظامیان توسط پلیس در این کشور، 6هزار و 160نفر است که تقریبا شش‌برابر آمریکاست. ریودوژانیرو، خشونت‌بارترین ایالت برزیل که کنترل بیشتر مناطق آن در اختیار باندهای قاچاق موادمخدر است، صحنه همیشگی برخورد پلیس با مردم است و بیشترین آمار قتل توسط پلیس را دارد.
ونزوئلا با 5هزار و 287نفر، فیلیپین با 3هزار و 451نفر، هند با هزار و 731نفر، سوریه با هزار و 497نفر، آمریکا با هزار و 99نفر، نیجریه با 841نفر، السالوادور با 609نفر، افغانستان با 606نفر و پاکستان با 495نفر، دیگر کشورهای بالای فهرست قتل غیرنظامیان به‌دست پلیس هستند. در اروپا، قتل غیرنظامیان توسط پلیس، بسیار نادر است. دانمارک، ایسلند و سوئیس حتی یک قتل هم گزارش نکرده‌اند. هم دانمارک و هم ایسلند، در جمع 10کشور امن دنیا هستند. علاوه بر آن، پلیس در ایسلند اصلا سلاح گرم حمل نمی‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید