• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144596
+
-

جورج قرداحی؛ مجری لبنانی که پدیده سیاسی شد

جورج قرداحی؛ مجری لبنانی که پدیده سیاسی شد

این روزها نام جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در صدر اخبار و گزارش‌های تمام رسانه‌های عربی و منطقه‌ای قرار گرفته است. او به محور یکی از مهم‌ترین تنش‌های سیاسی تبدیل شده که ممکن است پیامدهای بزرگی به‌دنبال داشته باشد؛ پیامدهایی همچون سقوط دولت نجیب میقاتی یا ایجاد بحرانی بی‌سابقه در روابط لبنان با کشورهای عربی خلیج‌فارس. حامیان عربستان، قرداحی را شخصیتی مشکل‌ساز برای منافع ملی لبنان به شمار می‌آورند درحالی‌که مخالفان ریاض از او به‌عنوان نماد استقلال و حاکمیت ملی لبنان مقابل دخالت‌های خارجی سخن می‌گویند. تمام اینها در حالی است که تا 2‌ماه قبل، قرداحی تنها به‌عنوان یک مجری مشهور تلویزیونی شناخته می‌شد که برنامه‌های پر مخاطبی همچون «چه‌کسی برنده یک‌میلیون می‌شود» را اجرا کرده است.
جورج قرداحی 71ساله متولد منطقه مسیحی‌نشین کسروان در جبل عامل لبنان است. او دوران تحصیلات مقدماتی و عالی خود را در داخل لبنان گذراند و همزمان با تحصیل در رشته حقوق و علوم سیاسی، کار حرفه‌ای را نیز در رسانه‌های لبنانی آغاز کرد (از 20سالگی). قرداحی پس از 9سال فعالیت در نشریات و رسانه‌های مختلف لبنانی به‌عنوان نویسنده و مجری، سرانجام در 29سالگی وارد نخستین ایستگاه مهم زندگی حرفه‌ای خود یعنی «رادیو مونت کارلو» شد. سابقه حرفه‌ای و اشراف بر 3زبان انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی در کنار عربی ازجمله امتیازاتی است که مسیر پیشرفت تدریجی قرداحی در جهان رسانه را هموار کرد. او به‌مدت 12سال مجری اخبار در رادیو مونت کارلو بود و پس از آن هم به‌عنوان مدیر این رادیوی مشهور در بخش عربی انتخاب شد. اما نقطه اوج شهرت قرداحی به آغاز همکاری تصویری او با شبکه ام‌بی‌سی عربستان برمی‌گردد. او با همراهی سایر دوستان رسانه‌ای خود در سال2000(50سالگی) یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی جهان عرب به نام چه‌کسی برنده یک‌میلیون می‌شود را تولید کرد. قرداحی پس از این به‌مدت 10سال ازجمله مجریان ارشد مجموعه ام‌بی‌سی و همچنین برخی از رسانه‌های نزدیک به عربستان در لبنان نظیر ال‌بی‌سی‌آی بود. اما این مسیر از سال2011 و با شروع بحران داخلی سوریه متوقف شد. قرداحی طی تمام این سال‌ها شخصیتی فرهنگی-رسانه‌ای، دور از جهان سیاست از خود به نمایش گذاشته بود اما او در حقیقت از حامیان جریان مسیحی «مَرَدِه» در لبنان به ریاست سلیمان فرنجیه است؛ جریانی که یکی از مهم‌ترین متحدان مقاومت و حزب‌الله به‌حساب می‌آید. قرداحی سال‌2011درحالی‌که تمام رسانه‌های وابسته به عربستان از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کردند، با حضور در کنفرانسی در دمشق مخالفان اسد را «گروه‌های تروریستی» نامید که توطئه غرب علیه سوریه را اجرا می‌کنند. او به فاصله کوتاهی پس از این اظهارات از شبکه ام‌بی‌سی خارج شد و اینگونه به همراهی 10ساله خود با امپراتوری رسانه‌ای سعودی‌ها پایان داد. قرداحی در ادامه، کار در شبکه المیادین (نزدیک به محور مقاومت) را آغاز کرد و به یکی از چهره‌های محبوب نزد حامیان این محور تبدیل شد. این محبوبیت به‌گونه‌ای بود که بشار اسد در سال2018 قرداحی را به‌عنوان برترین شخصیت عربی و سیدحسن نصرالله نیز او را برترین شخصیت لبنانی انتخاب کردند. علاقه شخصی قرداحی به معارف اسلامی و همچنین اشراف وی بر آیات قرآنی، بر ویژگی‌های منحصر به فرد و البته محبوبیت او نزد حامیان محور مقاومت طی سال‌های گذشته افزوده است. قرداحی در شهریور‌ماه سال‌جاری از سوی نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید لبنان به‌عنوان وزیر اطلاع‌رسانی انتخاب شده و رأی اعتماد پارلمان را کسب کرد. او در حقیقت نماینده حزب مسیحی مرده به‌عنوان یک جریان سیاسی صاحب نفوذ در دولت به‌حساب می‌آید.

ایستگاه آخر: رو در روی عربستان
هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد نقطه اوج شهرت و فعالیت حرفه‌ای قرداحی، به‌عنوان مجری مشهور و بی‌طرفی که به استنثای بحران سوریه همواره سعی داشته از جهان سیاست به دور باشد، به محور یکی از جدی‌ترین بحران‌های سیاسی در روابط خارجی لبنان تبدیل شود. این ماجرا با مصاحبه‌ای کم‌اهمیت با مخاطب محدود آغاز شد؛ برنامه‌ای با عنوان «پارلمان مردم» که در آن شخصیت‌های مشهور مقابل نوجوانان و جوانان نشسته و به سؤالات آنان درباره مسائل روز پاسخ می‌دهند. قرداحی یکی از میهمانانی بود که در مرداد‌ماه سال‌جاری برای ضبط این برنامه، بار دیگر مقابل دوربین‌ها نشست؛ بدون آنکه خبر داشته باشد چه جنجال بزرگی در انتظار او است! زمانی که موضوع گفت‌وگو به بحران یمن رسید، قرداحی با لحنی نسبتا محافظه‌کارانه از حق جنبش انصارالله برای دفاع از خود مقابل حملات شدید ائتلاف عربستان و امارات دفاع کرد. او گفت: ‌ای کاش این جنگ بی‌فایده تمام شود و بار دیگر زندگی و امید به یمن بازگردد. اگرچه این برنامه در مرداد‌ماه ضبط شده بود اما در ابتدای آبان منتشر شد و دولت تازه کار میقاتی را گرفتار بحرانی تمام‌عیار کرد. کشورهای عربستان، کویت، امارات و بحرین در اعتراض به این اظهارات اعلام کردند اگر قرداحی از دولت استعفا نکند تمامی روابط سیاسی و اقتصادی خود با لبنان را قطع خواهند کرد. با وجود آنکه در ابتدا نشانه‌هایی از عقب‌نشینی میقاتی مقابل کشورهای عربی خلیج‌فارس دیده می‌‎شد اما دفاع تمام قد جریان مسیحی مرده و حزب‌الله از قرداحی باعث شد او با شهامت بیشتری مقابل فشار کشورهای عربی سخن بگوید. او در آخرین موضع علنی خود گفته است: استعفا یا عدم‌استعفای من تصمیم لبنانی است و هیچ کشوری حق ندارد اراده خود را بر لبنانی‌ها تحمیل کند. او اکنون به نماد حاکمیت ملی لبنان مقابل دخالت قدرت‌های خارجی تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید