• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144585
+
-

اکران یا ادامه توقیف

دستور وزیر ارشاد برای بررسی فیلم‌های توقیف شده

سینما
اکران یا ادامه توقیف

در هر دوره‌ای با آمدن وزیر جدید و در دست‌گرفتن سکان مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین موضوعی که درباره سینما مطرح می‌شود؛‌ سرنوشت اکران فیلم‌های توقیف  شده است. فیلم‌هایی که در هر دوره اجازه اکران نگرفته‌‌اند. حالا با مطرح شدن موضوع فیلم‌های توقیفی در صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد باید دید که اسماعیلی، چه تصمیمی در این‌باره می‌گیرد و بررسی فیلم‌های توقیفی به کجا خواهد رسید؟
به گزارش همشهری، لیست فیلم‌های توقیف شده و یا اکران نشده از دهه 60تا به امروز لیست بلندی است که نام کارگردان‌های زیادی درآن دیده می‌شود. در هر دوره مدیریت با توجه به سلیقه‌ها و خواسته‌ها و یا ورود ارگان‌های دیگر و براساس نظرهایی که داده شده، اسامی این لیست بیشتر هم شده است. با مشخص شدن رئیس جدید سازمان سینمایی، محمد خزاعی درباره توقیف برخی از فیلم‌ها در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده که نمی‌تواند قولی برای رفع توقیف بدهد چرا که باید اعضای شورای نمایش آن را تماشا کنند و نظر بدهند. او گفت که پایبند قوانین است.
حالا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سفری که به استان کردستان داشته درباره وضعیت فیلم‌های توقیفی خبرهای جدیدی داده است.محمدمهدی اسماعیلی توضیح داده «در حوزه سینمایی بنابر این است حداکثر همراهی را با اهالی سینما داشته باشیم و در این راستا تلاش می‌کنیم. از همکارانم خواسته‌ام که با دقت فیلم‌های سینمایی توقیف‌شده را بررسی کنند که خدای ناخواسته حقی از کسی ضایع نشود.»
در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی در توقیف بوده‌اند و همین موضوع یکی از چالش‌های میان سینما و دولت‌هایی است که آمده‌اند و رفته‌اند. «رستاخیز»، «قاتل و وحشی»، «خانه دختر»، «آمین خواهیم گفت»، «صد سال به این سال‌ها»، «گزارش یک جشن»، «خرس»، «شیفتگی»، «کاناپه»، «مهمونی کامی» و... نمونه‌های مطرحی از فیلم‌های توقیفی سال‌های اخیرند که هنوز در توقیف به‌سرمی‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید