• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144495
+
-

نقشه‌توان اکوسیستمی کشور تدوین می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: اجرای طرح‌های کلان در حوزه محیط‌زیست مورد توجه است

محیط‌ زیست
نقشه‌توان اکوسیستمی کشور تدوین می‌شود

نشست مشترک نمایندگان مجلس با حضور روسای فراکسیون محیط‌زیست و کمیسیون کشاورزی مجلس با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد و سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در این نشست از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست با تشکیل کنسرسیومی از دیگر دستگاه‌ها اقدام فوری در جهت مقابله با آلودگی هوا و مدیریت پسماند داشته باشد.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با تأکید بر ضرورت بازگشت جرائم و عوارض محیط‌زیستی به صندوق ملی محیط‌زیست از علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهوری خواست در برخی ارزیابی‌های زیست‌محیطی تجدیدنظر شود.
محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه حال محیط‌زیست خوب نیست، خطاب به سلاجقه گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود تا شرایط به حالت طبیعی و پس از آن به شرایط مطلوب بازگردد.
عسگری با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست باید براساس نقشه راه و برنامه حرکت کند، اعلام کرد: کمیسیون کشاورزی و مجلس از سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌خواهد در تدوین برنامه هفتم توسعه نقش مؤثر داشته باشد و در بحث بودجه۱۴۰۱ نیز این آمادگی وجود دارد تا اعتبارات محیط‌زیست با تعامل دوجانبه بررسی و بازنگری شود.
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که قرار است در چند روز آینده برای حضور در اجلاس جهانی تغییر اقلیم به گلاسگو سفر کند نیز در این نشست بر لزوم خارج کردن محیط‌زیست از یک موضوع ویترینی سخن گفت.
سلاجقه افزود: به پشتوانه و حمایت این مجلس انقلابی و ولایی افتخار می‌کنیم که مطالبه‌گری را جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و امیدوارم با اتکا به ظرفیت مجلس و دولت مردمی، محیط‌زیست کشور را نجات دهیم.
او گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست نقشه‌های توان اکوسیستمی کشور را طراحی می‌کند و پس از این درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی کشور براساس این نقشه‌ها اجرایی می‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تکالیف‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار سنگین است؛ بر همین اساس اجرای طرح‌های کلان در حوزه حفظ محیط‌زیست مورد توجه است.
سلاجقه با انتقاد از کمبود بودجه و اعتبارات اندک برای محیط‌زیست کشور خواستار حمایت مجلس از افزایش اعتبارات سازمان شد و گفت: امیدواریم با حمایت مجلس عوارض و جرایم پسماند در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بحث مدیریت پسماند استان‌های شمالی کشور است، تصریح کرد: برای این موضوع طرح و برنامه اجرا شده و دستگاه‌های اجرایی آماده‌اند که این طرح را به انجام برسانند.
معاون رئیس‌جمهوری حضور در جوامع بین‌المللی را امری مهم و بنیادین در شرایط امروز عنوان کرد و گفت: با حضور در جوامع بین‌المللی و با طرح برنامه می‌توانیم قابلیت‌ها و چالش‌های خود در بحث آلودگی هوا و دریا را مطرح کنیم. همچنین باید با ترسیم نقشه راه از اتفاقات احتمالی پیشگیری کنیم.
وی بحث تغییر اقلیم را از مباحث اصلی کشور و همه جهان دانست و خواستار توجه بیشتر به این موضوع به‌خصوص در جوامع بین‌المللی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید