• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144343
+
-

کوک دوباره سازها روی نت سلامت

اتفاقا آقای رئیس‌جمهور نیز فرموده‌اند مسائل فرهنگی جزو اولویت‌های ماست و آن را در کنار معیشت و اشتغال مردم جزو اولویت‌ها می‌دانیم

گزارش
کوک دوباره سازها روی نت سلامت

یاور یگانه- روزنامه‌نگار

 از زمان شیوع کرونا که کنسرت‌ها برای حفظ سلامت و پرهیز از ابتلا به بیماری از روی صحنه به روی صفحه موبایل‌ها و مانیتورها کوچ کرده‌اند، تجربه اتمسفر کنسرت‌ها به خاطره‌ای دور بدل شده است، اما حالا باز صحبت‌هایی به گوش می‌رسد که قرار است چراغ کنسرت‌ها بار دیگر روشن شود؛ هرچند کرونا هنوز متوقف نشده و همچنان روزی ده‌ها نفر قربانی کرونا می‌شوند. اما علت اینکه محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مصاحبه‌ای به از سر گرفته شدن کنسرت‌ها چراغ سبز نشان داده چه می‌تواند باشد؟ اول از همه احتمالا کنسرت‌های جزیره کیش در این زمینه مؤثر هستند. علیرضا طلیسچی، بهنام بانی، اشوان، علی زندوکیلی، محسن ابراهیم‌زاده و مسعود صادقلو در طول این هفته در کیش اجرای زنده دارند و وقتی در کیش می‌توان کنسرت برگزار کرد، این انتظار به‌وجود می‌آید که چرا در سایر شهرها نشود چنین کرد. با وجود اینکه همراه داشتن کارت واکسن و ماسک هنگام ورود به سالن اجرا در کیش الزامی است و همچنین بلیت‌های این کنسرت‌ها به‌صورت نصف ظرفیت سالن فروخته می‌شود، اما گویا سود حاصل از این کنسرت‌ها آنقدر هست که کنسرت‌گذاران را به اجرای برنامه در کیش راغب کند؛ خصوصا که قیمت کف و سقف بلیت این کنسرت‌ها از 180هزار تا 450هزار تومان است. از سوی دیگر، شاید اجرای برخی خوانندگان مجاز ایرانی در کشورهای دیگر نیز در راه‌اندازی کنسرت‌های داخلی مؤثر باشد. برای نمونه طبق اعلام سایت رضا صادقی، این خواننده پاپ در 25دسامبر (جشن کریسمس) در استانبول ترکیه روی صحنه می‌رود، اما چنانچه قرار باشد برگزاری کنسرت‌ها از سر گرفته شود، اولا باید دریافت مجوز کنسرت‌ها تسهیل شود. کسانی که دست‌اندرکار برگزاری کنسرت هستند می‌دانند که دریافت مجوز کنسرت چه کار شاقی است. ثانیا، فروش بلیت برای نصف ظرفیت به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسئله‌ای است که در میل کنسرت‌گذاران به ترتیب دادن کنسرت بی‌اثر نیست. آیا هزینه اجاره سالن که رقم بالایی است یا دستمزد خوانندگان و نوازندگان و در نهایت سود کنسرت‌گذار با فروش نصف ظرفیت سالن تامین می‌شود؟ اگر چنین اتفاقی نیفتد، کنسرت‌گذاران خصوصی تمایلی به اجرای برنامه نشان نمی‌دهند. با این حال، شالویی با خوش‌بینی به ایسنا درباره موضوع برگزاری کنسرت‌ها گفت: «امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ایجاد شرایط مطلوب سالن‌ها جهت میزبانی مخاطبان و واکسیناسیونی که به‌صورت عمومی و پرشتاب انجام می‌گیرد، به‌زودی شاهد برگزاری کنسرت‌های زنده باشیم. چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در کرمان در هفته گذشته به پایان رسید که در این دوره شاهد حضور بیش از ۷۰هنرمند موسیقی نواحی از نقاط مختلف کشور بودیم. این امر نشان می‌دهد که اکنون در دوران کرونا به مرور به مقطعی می‌رسیم که چراغ کنسرت‌های حضوری موسیقی روشن و امکان حضور مخاطبان فراهم می‌شود.»
محمود شالویی درباره ساخت سالن‌های مناسب برای برگزاری کنسرت نیز گفت: «تالار «حسین دهلوی» یکی از ابتکارات مهمی است که دولت برای تکمیل و انجام آن اصرار و اهتمام داشته است. سیاست دولت این است که بتواند توزیع مناسب و عادلانه امکانات فرهنگی و هنری را در سراسر کشور داشته باشد.» وی ابراز امیدواری کرد بتوانند متناسب با نیاز جامعه و به اندازه مقدورات بودجه‌ای و حمایت‌هایی که خوشبختانه در دستور کار دولت قرار گرفته، تجهیزات مؤثر و کافی را برای برگزاری کنسرت‌ها و تجهیز سالن‌ها فراهم کنند و افزود: «اتفاقا آقای رئیس‌جمهور نیز فرموده‌اند؛ مسائل فرهنگی جزو اولویت‌های ماست و آن را در کنار معیشت و اشتغال مردم جزو اولویت‌ها می‌دانیم.»
مسئولان برای آنکه برگزاری کنسرت‌ها در تهران و سایر شهرها از سر گرفته شود، باید یکی، دو نکته را مدنظر داشته باشند؛ نخست اینکه، سلامت مردم بر همه‌‌چیز اولویت دارد و به‌رغم اینکه سلامت روان و نشاط جامعه نیز موضوع بسیار مهمی است، اما تا زمانی که متخصصان بهداشتی به این تشخیص نرسیده‌اند که برگزاری تجمعاتی همچون کنسرت‌ بی‌خطر است، نباید تن به چنین اقدامی داد. همچنین برگزاری کنسرت‌ها با قیمت بلیت‌هایی مشابه قیمت‌های بلیت کنسرت‌های کیش فقط در استطاعت قشر خاصی می‌گنجد و حتما لازم است که شرایط عادلانه‌ای فراهم شود تا شهروندان بیشتری بتوانند امکان حضور در کنسرت‌ها را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید