• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144341
+
-

مریوان؛ خانه همیشگی تئاتر خیابانی

جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان، امروز با اجرای 60 نمایش خیابانی به کار خود پایان می‌دهد

مریوان؛ خانه همیشگی تئاتر خیابانی

فهیمه پناه‌‌آذر - روزنامه‌نگار

مریوان با برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی توانست میزبان دائمی این جشنواره باشد و همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره ، دبیرخانه دوره شانزدهم به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
مراسم اختتامیه جشنواره امروز صبح در پارک بانوان «شانو» برگزار می‌شود. رحمان هوشیاری، دبیر اجرایی جشنواره درباره مراسم اختتامیه به همشهری می‌گوید:« در دبیرخانه کمپین حمایت از کادر درمان را اجرایی کردیم. قرار است در مراسم پایانی مراسم یادبودی به احترام شهید سلامت مریوان برگزار   و از خانواده وی تقدیر کنیم.» در این دوره از جشنواره نزدیک به 50 هزار نفر، به تماشای نمایش‌های خیابانی نشستند. 5 روز گذشته مریوان میزبان 60 اجرای خیابانی بود.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان بعد از دو سال وقفه برگزار شد. در این دوره با هماهنگی‌های انجام شده چند نمایش خیابانی به شکل اختصاصی هم در بیمارستان و زندان مریوان اجرا شد. برگزاری ورک‌شاب‌های آنلاین و فیزیکی از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره بود که کشورهای چون هلند و مکزیک این ورک‌ها را به شکل آنلاین برگزار کردند. همچنین انتشار دو نمایشنامه تئاتر خیابانی از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره بود. در این فستیوال از نمایشنامه تئاتر خیابانی با عنوان « بازگشت» نوشته داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان رونمایی شد.
در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره هم، نمایش‌هایی چون «رویا» از عراق، «درها» از روسیه،«سولکس» از ایتالیا، «دلقک» از برزیل،«قلب دلقک» از اکراین و «وای وای» از ارمنستان اجرا شدند. همچنین «ساعت 9» کار مشترکی از ایران و کردستان عراق هم اجرا شد. «بهار میاد» از ایران کاری از محمد برومند،«خون عروسک» از ایران، کاری از یاسر میرحمیدی، «ایستگاه» از ایران به کارگردانی آلبرت بیگجانی از دیگر نمایش‌های اجرا شده در این بخش هستند. در این دوره جشنواره، بخش بین‌الملل به صورت رقابتی و با حضور گروه‌های خارجی و 3 گروه از کشور ایران برگزار شد. البته دبیران جشنواره‌هایی از گرجستان، بغداد، عمان، اربیل و دربندیخان به عنوان دیگر میهمانان جشنواره چهاردهم، در این رویداد فرهنگی هنری حضور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید