• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144347
+
-

پیش به‌سوی توکیو

سینماگران ایرانی در جشنواره فیلم توکیو حضور چشمگیری دارند

پیش به‌سوی توکیو

سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از 30اکتبر تا 8نوامبر (8تا 17آبان) در کشور ژاپن برگزار می‌شود. کاشیدا فومیو، نخست‌وزیر جدید ژاپن نیز پیامی ویدئویی به مناسبت آغاز سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم توکیو ارسال کرده است. او که برخلاف سایر نخست‌وزیران ژاپن که در روز افتتاحیه جشنواره بر فرش قرمز گام می‌گذاشتند، با رعایت کامل پروتکل‌های مربوط به دوران شیوع کرونا تنها به ارسال پیامی ویدئویی بسنده کرده، در سخنانی گفت: «می‌خواستم از همه شما به‌خاطر قوه ابتکار، هوشمندی و فداکاری‌تان در سازماندهی این جشنواره به شکلی جدید و به2صورت واقعی و آنلاین سپاسگزاری کنم.»

آغازی همراه با فریاد ماچو
پس از مراسم 45دقیقه‌ای افتتاحیه، فیلم «فریاد ماچو» ساخته کلینت ایستوود نمایش داده شد. کلینت ایستوود 91ساله نیز پیش از نمایش فیلم با ارسال پیامی اعلام کرد: با ساخت این فیلم می‌خواستم تفسیر خودم را از قدرت واقعی ارائه بدهم. فیلم «فریاد ماچو» در زمان پاندمی کرونا ساخته شده و امیدوارم این فیلم بتواند شجاعت و قدرت کافی را به صنعت سینما عرضه کند. این فیلم در ‌ماه ژانویه 2022 در سینماهای ژاپن اکران خواهد شد.

جشنواره‌ای همراه با تغییرات کرونایی
جشنواره توکیو که در این دوره نیز برای دومین‌بار با همکاری نزدیک جشنواره فیلمکس برپا می‌شود، با نمایش فیلم‌ها در سینماها کار خود را آغاز کرده و ادامه خواهد داد، اما در سال‌جاری با توجه به تداوم شیوع کرونا، تعداد تماشاگران حاضر در سالن‌های سینما محدود خواهد بود. در مجموع 126فیلم در این دوره در رشته‌های مختلف سینمایی حضور دارند. از این میان 31فیلم(برابر با 24درصد فیلم‌ها) برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم توکیو نمایش داده خواهند شد. به‌منظور رعایت بیشتر برابری جنسیتی در این دوره، 33فیلم حاضر در جشنواره از میان فیلم‌های کارگردانی شده توسط زنان انتخاب شده‌اند.

حضور پررنگ فیلمسازان ایرانی
فیلم «وقت جیغ انار» محصول مشترک استرالیا و افغانستان به نویسندگی و کارگردانی گراناز موسوی، شاعر و فیلمساز ایرانی، روایتی ضد‌جنگ براساس وقایع حقیقی و جرایم جنگی است که منجر به کشته‌شدن شمار بسیاری از مردم غیرنظامی افغانستان طی یک دهه گذشته شده است. «جهان، نیمکره‌شمالی» ساخته حسین تهرانی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی با موضوعی اجتماعی در استان خوزستان است که در بخش آینده‌ سینمای سی‌وچهارمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم توکیو حضور خواهد داشت. فیلم «چهاردیوار» ساخته بهمن قبادی هم در بخش اصلی و رقابتی جشنواره توکیو حضور دارد.

فیلم‌های بخش رقابتی
به گزارش هالیوود ریپورتر، 1533فیلم از 113کشور برای حضور در سی‌وچهارمین دوره جشنواره توکیو پیشنهاد شده بود که در نهایت برای بخش مسابقه اصلی 2فیلم از ژاپن و 7فیلم از آسیا و 6فیلم از دیگر نقاط جهان انتخاب شده‌اند. فیلم‌های «فریاد ماچو» به کارگردانی کلینت ایستوود و «ایوان هانسن عزیز» ساخته استیفن چبوسکی، 2نماینده آمریکا در بخش رقابتی این دوره از جشنواره توکیو هستند. «ایوان هانسن عزیز» فیلم اختتامیه این دوره از جشنواره خواهد بود. «بازپرداخت» ساخته بریانته مندوزا از کشور فیلیپین، «آریساکا» با موضوع انتقام، ساخته میخائیل رد، کارگردان 29ساله و «خوش‌شانسی برای سومین‌بار» ساخته تاداشی نوهارا نیز ازجمله فیلم‌‌های این فهرست هستند که از شانس‌های اول دریافت جایزه برتر جایزه توکیو محسوب می‌شوند. فیلم «بزرگداشت» از کره‌جنوبی به کارگردانی شین سو وون، فیلم «شهروندی» ساخته رومانی به کارگردانی تئودورا انا که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نیز حضور داشت و برادران داردن تهیه‌کنندگان آن بودند، ازجمله فیلم‌های مهم کارگردانان زن در بخش رقابتی این دوره از جشنواره توکیو هستند.

فیلم‌های بخش گالا
در این دوره از جشنواره تعدادی از فیلم‌های مطرح سال در آستانه اکران در سینماهای ژاپن در بخش گالای جشنواره فیلم توکیو نیز به‌طور ویژه به نمایش درخواهند آمد. فیلم‌های «گزارش فرانسوی» به کارگردانی وس اندرسون، «دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو، «شب گذشته در سوهو» ساخته ادگار رایت، «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ونیز را نیز از آن خود کرده بود و «مموریا» با بازی تیلدا سوئینتن و به کارگردانی آپیجاتپونگویراستاکول ازجمله فیلم‌های این دوره از جشنواره در بخش گالا هستند.

مهمانان ویژه جشنواره سی‌وچهارم توکیو
تعداد مهمانان این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل کاهش محسوسی داشته و در این دوره تنها 42مهمان خارجی در جشنواره فیلم توکیو حضور یافته‌اند. مهمانانی از سایر جشنواره‌های بزرگ سینمایی دنیا ازجمله کارلو چاریتان، مدیر هنری جشنواره برلین، کریستیان ژون، معاون مدیرکل جشنواره کن و فردریک بویر، مدیر هنری جشنواره فیلم تریبکا در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم توکیو حضور یافته‌اند.

هیأت داوران
هیأت داوران این دوره نیز به ریاست ایزابل هوپر، بازیگر مطرح فرانسوی، آیوما شینجی، کارگردان، منتقد و از برنامه‌ریزان این جشنواره، کریس فوجیوارا، آهنگساز و سبو هیروکو، نویسنده متن آهنگ و لورنا تی، تهیه‌کننده و از مدیران اجرایی سابق ورایتی تشکیل شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید