• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144331
+
-

هوا از چهارشنبه سرد می‌شود

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز چهارشنبه، 8آبان دمای هوا را در اغلب شهرها و استان‌ها بین 6 تا 10درجه سردتر می‌کند

آب و هوا
هوا از چهارشنبه سرد می‌شود

سامانه‌های بارشی یکی پس از دیگری شهرهای ایران را درمی‌نوردند. بعد از بارندگی‌های هفته گذشته در نوار شمالی کشور، حالا نوبت به شمال غربی رسیده است تا با بارندگی‌های شدید حال و هوای پاییزی و حتی زمستانی به‌خود بگیرند. هرچند سازمان هواشناسی در این استان‌ها هشدار صادر کرده است، اما بقیه استان‌ها هم از این نعمت بی‌نصیب نمانده‌اند.

برف پاییزی در مرکز و جنوب 
به‌گزارش همشهری، با فعالیت سامانه‌های بارشی در روزهای پایانی هفته‌ گذشته ارتفاعات استان‌های مازندران، گیلان و گلستان سفیدپوش شدند. روز گذشته اما برف خود را به ارتفاعات اندیکا در شمال خوزستان، ‌کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و مناطق غربی اصفهان رسید تا این استان‌ها در مرکز و جنوب ایران هم برف پاییزی را تجربه کنند.
غلامرضا قادر، بخشدار چلو در شهرستان اندیکا با بیان اینکه کوه کینو معروف به بام خوزستان در بخش چلو شهرستان اندیکا در پی بارش نخستین برف پاییزی سفیدپوش شده است، می‌گوید: دیگر ارتفاعات بخش چلو ازجمله کوه جاوی، منار، لیله، کوه سفید، تاراز و دلا هم معمولا از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار سفیدپوش می‌شوند.
بارش برف در ارتفاعات چلو در حالی است که اهالی این منطقه زلزله‌زده هنوز در چادر زندگی می‌کنند که مناسب شرایط آب و هوایی آن نیست.
ارتفاعات غرب اصفهان در شهرستان فریدونشهر هم روز گذشته (یکشنبه، 9آبان) شاهد بارش نخستین برف
پاییزی بود. 
مهران چراغ‌پور، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز از سفیدپوش شدن ارتفاعات شهرستان «کوهرنگ» خبر می‌دهد و می‌گوید: این بارش‌ها تا اواخر روز گذشته ادامه داشت، اما از روز سه‌شنبه افزایش سرعت وزش باد و مجددا از روز چهارشنبه ناپایداری هوا را برای استان پیش‌بینی می‌کنیم.

جاده‌های لغزنده 
سامانه بارشی جدید از روز پنجشنبه، 6آبان وارد کشور شده و در نواحی شمال غرب، غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی افزایش ابر و بارش پراکنده را به همراه داشته است. طی روزهای جمعه و شنبه (۷ و ۸ آبان) شدت و گستره سامانه بارشی افزایش یافت و علاوه‌بر نواحی ذکر شده در بخش‌هایی از جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و سواحل غربی دریای خزر بارش باران، رعد و برق و گاهی وزش باد شدید را موجب شد. با توجه به فعالیت این سامانه بارشی، علاوه بر آذربایجان شرقی، غربی و کردستان، استان‌های زنجان، البرز، خراسان رضوی و قزوین هم با بارندگی‌های شدید روبه‌رو شدند. این بارندگی‌ها در برخی استان‌ها چون زنجان و البرز موجب لغزندگی جاده‌ها شد. کارشناس کنترل ترافیک پلیس راه البرز در این‌باره می‌گوید: با توجه به بارندگی شنبه شب، راه‌های مواصلاتی البرز لغزنده گزارش شده که این مورد در جاده کرج-چالوس بیشتر بود. مسعود خانجانی بیشترین حجم بارش‌ها را در محور کرج-چالوس اعلام می‌کند.
جواد یوسفی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان هم همه جاده‌های استان را بارانی، لغزنده و گردنه‌ها را پوشیده از مه غلیظ توصیف می‌کند و می‌گوید: علاوه بر بارش شدید باران، گردنه‌های پاپایی در جاده زنجان به بیجار، گردنه چایرلو و قلی کندی در جاده زنجان به دندی، دندی به تخت سلیمان در آذربایجان غربی، گردنه‌های بادامستان، ذاکر، آق گدیک و خانچایی، در جاده‌های زنجان - طارم و زنجان - تهم - چورزق پوشیده از مه غلیظ هستند.

هشدار بارندگی در 3استان 
امروز، دوشنبه در شمال غرب، شمال استان‌های همدان، مرکزی و کرمانشاه، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین و البرز و در غرب سواحل دریای خزر بارش‌ها ادامه دارد. همچنین امروز، در مناطقی از شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز غربی و فردا، سه‌شنبه در مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین و البرز بارش پراکنده انتظار می‌رود و در سایر مناطق جوی پایدار حاکم خواهد بود.
کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: در این روزها برای آذربایجان شرقی، غربی و شمال کردستان هشدار صادر شده است و روز گذشته و امروز، این نواحی علاوه بر بارندگی و لغزندگی جاده‌ای، کاهش دید در گذرهای کوهستانی و احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها را شاهد خواهند بود. به همین دلیل به این استان‌ها توصیه کردیم اطلاع‌رسانی کنند تا شهروندان از تردد و توقف در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها و کوهنوردان هم در کوهنوردی
 احتیاط کنند.
امین‌ حسین نقشینه با بیان اینکه هشدارهایی هم برای سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی صادر شده است، می‌افزاید: این مناطق هم امروز باد شدید را تجربه خواهند کرد که موجب   گردوغبار و کاهش دید افقی می‌شود و به همین دلیل اعلام کردیم که شهروندان در تردد و توقف در فضای باز به‌ویژه در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و تابلوهای تبلیغاتی احتیاط کنند.
او همچنین بارندگی‌ها را امروز بیشتر در آذربایجان‌غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، ارتفاعات البرز در قزوین، البرز و تهران اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد که این بارش‌ها ممکن است در ساعت‌هایی به‌صورت رعد و برق و رگبار باشند.
 
ورود سامانه بارشی جدید 
براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، سامانه بارشی جدید از روز چهارشنبه، 12آبان وارد کشور می‌شود و تا جمعه آسمان برخی شهرها و روستاها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. 
کارشناس سازمان هواشناسی کشور در این‌باره هم به همشهری توضیح می‌دهد: این سامانه بارشی موجب سردی هوا می‌شود به‌طوری که   در نوار شمالی موجب کاهش 6تا 10درجه‌ای دمای هوا خواهد شد و بارش‌هایی به‌صورت برف و باران را رقم خواهد زد. نقشینه با بیان اینکه روز پنجشنبه علاوه بر نیمه شمالی در شرق کشور و حتی در مناطق جنوبی هم بارش خواهیم داشت، می‌گوید: این بارش‌ها در نیمه شمالی در ارتفاعات و کوهستان به‌صورت باران و برف و در استان‌های جنوبی همراه با رعد و برق خواهد بود. همچنین دریای خزر روز جمعه مواج است.

 مکث
تهران زمستانی می‌شود
تهران از روز گذشته با انباشت آلاینده‌ها در هوا مواجه شده است که این شرایط امروز هم ادامه دارد. با وجود این، پایتخت هم از روز چهارشنبه، 12آبان با ورود سامانه بارشی جدید شاهد بارش باران و باد شدید خواهد بود که این بارش‌ها به‌ویژه‌ در چهارشنبه شب و پنجشنبه به‌صورت رگبار، رعد و برق و همراه با کاهش محسوس دماست.با توجه به این اتفاق، می‌توان گفت تهران در روزهای پایانی هفته بالاخره حال و هوای پاییزی و حتی زمستانی را تجربه می‌کند و دمای آن به‌ویژه در مناطق شمالی به زیر صفر خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید