• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144330
+
-

صدای پای پیک ششم کرونا در اردبیل

سلامت
صدای پای پیک ششم کرونا در اردبیل

پوپک قاسمی- خبرنگار
با اینکه چند هفته‌ پس از فروکش کردن پیک پنجم کرونا اردبیل حالتی پایدار داشت اما این روزها نشانه‌هایی از بی‌ثباتی وضعیت بیماری در این استان مشاهده می‌شود که تداوم آن می‌تواند به شروع پیک ششم بینجامد. اردبیل مرداد امسال در کوران پیک پنجم کرونا قرار گرفت تا جایی که بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷نفر در ۳۱مرداد در آن به ثبت رسید. فروکش کردن پیک پنجم و بازگشت آرامش نسبی به استان، هر چند موجب رفع نگرانی‌های شهروندان اردبیل شد، اما از سوی دیگر عادی‌انگاری، این وضعیت پایدار را تهدید می‌کند.

آماده‌باش کادر درمان
در شرایطی که هر لحظه ممکن است بحران کرونا دوباره به اردبیل بازگردد، کادر درمان نمی‌توانند آسوده باشند. آنان همواره نگرانند که دوباره بیماری در استان اوج بگیرد و بیمارستان‌ها پر شوند. یکی از پرستاران بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های اردبیل در این‌باره به همشهری می‎گوید: بیشتر مبتلایان مراجعه‌کننده به بیمارستان آنهایی هستند که بعد از فروکش اضطراب‌ پیک پنجم و با توجه به واکسیناسیون، پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفته‌اند.
مونا بشارتی با بیان اینکه کادر درمان به سختی از زیر فشار پیک پنجم رها شده‌اند، می‌افزاید: شهروندان با درک مسئولیت اجتماعی بالا می‌توانند به حفظ این وضعیت پایدار کمک کنند، اما متأسفانه بساط مراسم‌های عروسی و دورهمی‌ها برپاست و ما در حال آماده‌باش برای احتمال شروع پیک ششم هستیم.

شواهد پیک ششم
موج ششم کرونا آنگونه که کارشناسان وزارت بهداشت می‌گویند دیر یا زود آغاز خواهد شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه این استان به آرامش نسبی از نظر شیوع کرونا رسیده است به همشهری می‌گوید: ثبت چند روز متوالی بدون فوت خبر خوبی برای کادر درمان و اهالی استان است، اما متأسفانه شواهد نشان می‌دهد وضعیت پایدار استان در حال تبدیل به شرایط بحرانی و رسیدن پیک ششم است. 
شهرام حبیب‌زاده با اشاره به سرعت واکسیناسیون توضیح می‌دهد: شهروندان بعد از دریافت واکسن فرض را بر ایمنی کامل در مقابل کرونا نگذارند، زیرا واکسن مانع ابتلا نمی‌شود و فقط میزان مرگ‌ومیر را کاهش می‌دهد. به همین دلیل شهروندان همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را با حساسیت و جدیت رعایت کنند. 
وی با بیان اینکه اردبیل در مجموع از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارد، می‌افزاید: از هشتم آبان، مرکز استان به‌علت افزایش موارد ابتلا از شرایط زرد خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. به‌گفته این مسئول، هم‌اکنون شهرستان‌های بیله‌سوار، گرمی، نیر، اصلاندوز، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی و شهرستان‌های خلخال، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت زرد قرار دارند، اما آمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به مراکز درمانی این استان در وضعیت پایدار رو به افزایش است.

کنترل مرگ‌ومیر با واکسیناسیون
در شرایطی که دوباره باید منتظر یک موج جدید باشیم، امیدواری به تأثیر واکسیناسیون بر کاهش آمار مرگ بیماران مهم‌ترین دستمایه برای ادامه مبارزه با این بیماری است. معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان تأکید می‌کند تجربه بیش از 20ماه وضعیت حاد همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد هر زمان مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جدی بوده‌اند آمار ابتلا، بستری و فوتی به طرز قابل‌توجهی کاهش داشته است. بابک نخستین با یادآوری اینکه تنها راه کاهش شیوع کرونا هم‌اکنون رعایت سختگیرانه شیوه‌نامه‌های ابلاغی است، می‌افزاید: حتی افرادی که ۲دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۲هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، نیز باید استفاده از ماسک و سایر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند. وی ابراز امیدواری می‌کند با واکسیناسیون گسترده میزان مرگ‌ومیر درصورت بروز پیک ششم کاهش داشته باشد درحالی‌که آمار جانباختگان اردبیل از بیماری کرونا تاکنون بیش از 2500نفر بوده است.

ضرورت تداوم جدیت
در همه ماه‌هایی که از شروع بیماری کرونا گذشته است، کارشناسان همواره نقش مردم در کاهش بیماری را گوشزد کرده‌اند با این حال همیشه کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان نگران‌کننده است.
 مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان نیز می‌گوید: رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون عامل اصلی مقابله با ویروس کروناست و اگر به فکر ریشه‌کن شدن این بیماری و سلامت عزیزان خود هستیم حتما باید این موارد را رعایت کنیم، زیرا کرونا فرصت جبران باقی نمی‌گذارد. صامت صالحیان درباره شرایط ایمنی جامعه می‌گوید: پیشگیری بسیار کم‌هزینه و مؤثرتر از درمان است و به همین دلیل، امیدواریم در کنار توجه جدی مردم به واکسیناسیون 80درصدی، ایمنی جمعی از نظر اپیدمی کرونا به‌دست‌ آید.
صالحیان با بیان اینکه سهل‌انگاری و عادی‌انگاری احتمال بروز پیک ششم را افزایش می‌دهد، می‌افزاید: غلبه بر هر بیماری واگیرداری زمان مشخصی دارد و ما با رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون از خود و عزیزان‌مان محافظت می‌کنیم تا خسارت کمتری تجربه کنیم.

به جز اردبیل وضعیت بستری کرونایی در ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، مازندران و یزد در حال صعودی شدن است. با وجود این، با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان و کم‌شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال بروز موج ششم کرونا را تجربه خواهیم کرد. وضعیت کرونایی شهرها همچنان در حال قرمزتر شدن است و هم‌اکنون ۲۲شهر با وضعیت قرمز، 114شهر با وضعیت نارنجی و ۲01شهر با وضعیت زرد کرونا هستند و تعداد شهرهای آبی
 به 111شهر رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید