• شنبه 1 دی 1403
  • السَّبْت 19 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 21
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144272
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R6ADR
+
-

پایان هشدار ایمنی آسمان ایران برای پروازهای خارجی

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا هشدار ریسک‌پذیر بودن آسمان ایران برای پرواز در ارتفاع کمتر از 25هزار پا را تمدید نکرد و از نظر سیاسی اتفاق مثبتی برای بازسازی وجهه کریدورهای هوایی ایران رقم زد.
به گزارش همشهری، به‌دنبال ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در 18دی‌ماه 1398 در آسمان تهران، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) محدودیت موقتی برای پرواز هواپیما بر فراز ایران و عراق قائل شد و حدود سه هفته بعد از این اقدام، گرچه محدودیت‌های تردد هواپیماها در این مناطق را برداشت؛ اما به ایرلاین‌ها توصیه کرد برای عبور از آسمان ایران از ارتفاع 25هزار پا به بالا پرواز کنند. حالا این نهاد هوانوردی، هشدار برای پرواز در ارتفاع کمتر از 25هزار پا در آسمان ایران را نیز منتفی دانسته که از نظر کارشناسان صنعت هوانوردی، اتفاق مثبتی برای بازسازی وجهه صنعت هوانوردی ایران به‌خصوص برای پروازهای ترانزیتی است.

پایان یک هشدار
دیروز سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از عدم‌تمدید هشدار ریسک‌پذیر بودن فضای آسمان ایران توسط آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: اتحادیه هوانوردی اروپا درخصوص فضای پروازی ایران در ژانویه سال ۲۰۲۰، اطلاعیه‌ای هوانوردی مبنی بر محدودیت پروازی شرکت‌های اروپایی زیر ارتفاع ۲۵ هزار پا در فضای کشور را صادر کرد که تا تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ برابر با ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰ معتبر بوده و از این تاریخ با تمدید نشدن، عملاً منتفی شده است. سیاوش امیرمکری با اشاره به رایزنی‌هایی که دفاتر تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در جهت رفع و حذف این محدودیت با شرکت‌های هواپیمایی اروپایی و سازمان‌های هواپیمایی کشورهای منطقه و اروپا انجام داده‌اند، اظهار کرد: پیرو این رایزنی‌ها، از دیروز (8آبان 1400) این محدودیت توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپایی برای شرکت‌های هواپیمایی اروپایی تمدید نشد و عملاً این هشدار برای پرواز در ارتفاع کمتر از 25هزار پا در آسمان ایران منتفی است.

اتفاق مثبت سیاسی
ایران در دو سال گذشته، هم به‌دلیل واقعه انهدام هواپیمای اوکراینی و هم به‌دلیل شیوع جهانی کرونا با کاهش قابل‌توجه پروازهای عبوری خارجی مواجه شد و این مسئله جدای از اینکه درآمدهای ارزی کشور از محل تردد هواپیماهای ترانزیتی و عبوری را به‌شدت کاهش داد، نقش صنعت هوایی و فضای سرزمینی ایران در مناسبات صنعت هوانوردی جهان را نیز کمرنگ کرد. حمید غوابش، کارشناس امور هوانوردی در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به تحولات صنعت هوانوردی ایران در دو سال اخیر می‌گوید: اغلب هواپیماهای ترانزیتی که از آسمان ایران می‌گذرند در ارتفاع بالاتر از 30هزار پا پرواز می‌کنند و گرچه در محدودیت اولیه آژانس ایمنی هوانوردی اروپا برای پرواز از فراز آسمان ایران تحت‌تأثیر قرار می‌گرفتند اما اصلاً مشمول هشدار این آژانس برای پرواز در ارتفاع کمتر از 25هزار پا نبودند، ازاین‌رو منتفی شدن این هشدار تفاوت چندانی بر امکان عبور هواپیماهای خارجی از آسمان ایران ندارد.  غوابش می‌افزاید: در آن‌سوی ماجرا، مخاطره‌آمیز اعلام شدن پرواز در یک منطقه یا تعیین سطح پروازی ایمن برای پرواز در یک منطقه با انعکاس خوبی در عرضه هوانوردی و افکارعمومی مواجه نمی‌شود؛ ازاین‌رو حتی هشدار بلامحل در مورد سطح پروازی 25هزار پایی برای آسمان ایران یک امتیاز منفی محسوب می‌شود که رفع آن می‌تواند به بازسازی وجهه هوانوردی ایران از نظر سیاسی کمک کند و افکارعمومی دنیا را به حالت نرمال برگرداند. دبیر اسبق انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی یک صنعت بین‌المللی و پرظرفیت است، می‌گوید: همانگونه که هر اتفاق منفی در این حوزه می‌تواند تبعات بدی برای صنعت هوایی کشور به همراه داشته باشد، می‌توان از هر اتفاق مثبتی نیز برای افزایش تعامل با طرف‌های خارجی و جذب پروازهای ترانزیتی و عبوری استفاده کرد.  غوابش با تأکید بر اینکه استقبال پروازهای ترانزیتی از کریدورهای هوایی هر کشور به فاکتورهای بسیاری وابسته است، ادامه می‌دهد: تعیین نرخ‌های رقابتی و همچنین مقرون به صرفه بودن مسیر با توجه به ارتفاع پرواز و ارتباط آن با میزان مصرف سوخت ازجمله مواردی است که متولیان صنعت هوانوردی کشور می‌توانند با تغییراتی در آن، سهم ایران در ترانزیت هوایی را افزایش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید