• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144156
+
-

نشست شهردار تهران و نخبگان ری برگزار شد

جنوب شهر باید رشد مضاعف پیدا کند

جنوب شهر باید رشد مضاعف پیدا کند

شهردار تهران در بازدید از منطقه20 در نشستی با حضور نخبگان شهرری شرکت کرد. علیرضا زاکانی در این جلسه گفت:  تهران در ۲۲منطقه‌اش تشنه هویت ایرانی و اسلامی است. تهران همچنین تشنه عدالت است؛ چراکه فاصله شمال و جنوب در آن زیاد است. علاوه‌ بر این، تشنه معنویت، ایمنی و آرامش است. ۲۲منطقه تهران مانند ۲۲گل از یک بوستان هستند که باید توجه دقیق به آنها صورت بگیرد.  در این معادله جنوب شهر باید رشد مضاعف پیدا کند و مورد توجه ویژه و اساسی قرار گیرد.
شهردار ادامه داد: موضوع ما تحول روح و کالبد شهر است و برای جبران این تشنگی‌ها نیاز به تحول در همه ابعاد شهر داریم که در واقع برنامه دقیقی برای این تحول نیاز است. ظرفیت‌های حاکمیت و حکومت و مردم باید به این میدان تغییر بیایند؛ چراکه بدون مردم تغییر حاصل نخواهد شد. همچنین از همه ظرفیت‌های هوشمند‌سازی‌ باید استفاده شود.
زاکانی عنوان کرد: توجه به فرهنگ یک توجه اساسی و توجه به اجتماع برای شهرداری یک امر ذاتی خواهد بود. همچنین توجه به ترافیک مستقیما با روح شهر ارتباط خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه تا وقتی در یک اتاق در بسته برای محلات و مناطق تصمیم بگیریم، موفق نخواهیم بود، گفت: باید مجمع نخبگان محله را متصدی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ و هدایت محله قرار دهیم و سراهای محله را به قرارگاه فکری تبدیل کنیم.
او افزود: ۵۲ فعالیت برای تهران تعریف خواهیم کرد که منجر به تغییر شاخص‌های محله‌ای می‌شود. این فعالیت‌ها شامل موضوعاتی ازجمله ورزش، فرهنگ، قرآن و عترت، مسائل زیست‌محیطی و سایر موضوعات است. شهردار گفت: همچنین ۵۲جشنواره در طول سال برگزار می‌کنیم؛ در واقع این برنامه‌ها از کف محلات به مرکزیت تهران می‌رسد. علاوه بر این در هر منطقه‌ای ناظر به هر فعالیت، یک خانه مسئولیت دایر می‌کنیم. این موارد ناظر به همه حوزه‌ها است و تهران باید از کف محله‌ها و بر مدار نخبگان بجوشد.
شهردار تهران عنوان کرد: با این اقدامات می‌توانیم شهر ری را به‌عنوان یک الگو مورد توجه قرار دهیم و باید این‌اقدامات ما را به سمتی ببرد که در یک سامان‌یافتگی جدی ظرفیت‌های ری را فعال کنیم. او بیان کرد: قطب‌های اثر‌گذار مانند کارخانه سیمان ری که قرار است ۳۰سال در اختیار شهرداری باشد وجود دارد؛ مجموعه‌ای که بیش از ۳هکتار است و چند ده‌هزار متر زیربنا دارد، ۵۰طرح برای آن آمده و ۵طرح برتر انتخاب شده و این مجموعه به کارخانه نوآوری تهران و صنایع فکری و فرهنگی تبدیل خواهد شد. باید ری را به‌سمتی ببریم که افتخارات گذشته‌اش زنده شود.

 حضور نوبتی در مناطق
شهردار تهران همچنین در حاشیه این جلسه گفت: از هفته قبل در مجموعه سازمان‌های شهرداری حضور پیدا کردیم و از این هفته نیز به‌صورت نوبه‌ای و مشخص در مناطق حاضر خواهیم شد. نخستین کارویژه هر منطقه این است که پروژه‌های جدید را به ازای هر منطقه مدنظر قرار می‌دهیم و در بازدید، ظرفیت شهرداری را برای تحقق آن پروژه‌ها دنبال خواهیم کرد.
او افزود: از طرف دیگر دیدار با نخبگان و فرهیختگان هر منطقه برای ما یک نیاز جدی است. برای اینکه معتقدیم که شهر بر مدار مردم و مردم بر مدار نخبگان باید محوریت تلاش در شهر را بر عهده بگیرند و ما نیز نوکری آنها را انجام دهیم. نکته بعدی دیدار مردمی و حضور بین آحاد مردم و خانواده شهداست که بتوانیم بدون واسطه حرف‌های آنها را بشنویم و در نهایت امر یک بسته مصوباتی برای هر منطقه داشته باشیم‌.
زاکانی ادامه داد: به لطف خدا آغاز کار ما از حرم حضرت عبدالعظیم بود و دیدارهایی را از پروژه‌های مختلف در شهر ری داشتیم و هم تصمیمات جدی برای چند کلان پروژه گرفته شد که برخی از آنها تبدیل به قطب موضوعاتی در تهران می‌شود. اساس این است که پروژه‌هایی را در شهر ری و سایر مناطق جنوبی داشته باشیم تا بتوانیم پرونده معادله تبعیض‌آمیز شمال - جنوب را حذف کنیم.
شهردار تهران گفت: ظرفیت‌های بزرگی به‌ویژه در شهر ری وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند نوع نیاز و تامین نیاز شهر را از جنوب به‌ویژه از ری تغییر دهد. تلاش می‌کنیم شهر ری را به افق چند‌هزار ساله‌اش نزدیک کنیم که هم سرآمد دنیای اسلام و هم خیره‌کننده چشم‌ها بوده و امیدواریم ماحصل این اقدامات آسایش، ایمنی، رشد، نوآوری و تحول در ری باشد.

  مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در نشست شهردار و نخبگان ری
  ضرورت توجه به گردشگری ری
  تاسیس یک ورزشگاه بزرگ میان ری و فرودگاه امام
  ساخت احداث یک شهرک بهداشتی و درمانی با کمک دولت
  رسیدگی به معضل ۳۰ساله ساکنان نفرآباد و وضعیت خانه‌ها و ساخت‌وساز
  اختصاص شورای اسلامی شهر مختص ری
  حل معضل انتقال زباله و آلودگی‌هایی که از تهران به ری منتقل‌ می‌شود.
  ایجاد کتابخانه مرکزی، خانه موزه و احداث پارک علمی و فناوری
  نگاه ویژه به ورزش و مجموعه‌های ورزشی متعلق به سازمان ورزش شهرداری
  تغییر کاربری کارخانه قدیمی سیمان برای درآمدزایی و استفاده شهروندان
  تهیه آمایش واقعی شهر ری
  ایجاد معاونت راهبردی و هسته‌های پیشرفت ناظر به مسائل شهر

استفاده از نخبگان در تحول شهر
علیرضا زاکانی- شهردار تهران

3دسته ساماندهی را در حوزه نخبگان دنبال می‌کنیم.
ساماندهی این حوزه در سطح شهر تا بتوانیم ظرفیت‌های نخبگان را در خدمت تحول شهر قرار دهیم.
 ظرفیت نخبگان را برای تحول درون شهرداری به‌کار بگیریم و با شکل‌گیری هیأت‌های اندیشه‌ورز، شهرداری را مجهز به لوکوموتیو اندیشه کنیم.
 سامان‌یافتگی نخبگان در محلات،  تا آنها تصمیم‌سازی‌ و ایده‌پردازی و نظارت تخصصی را رقم بزنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید