• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144144
+
-

ریل‌گذاری برای بازگشت به وین از مسکو

باقری: برای احیای برجام با 1+4 مذاکرات دوجانبه می‌کنیم، دیدار با مقام‌های روس نخستین گام است

دیپلماسی
ریل‌گذاری برای بازگشت به وین از مسکو

رایزنی‌های برجامی از بروکسل به مسکو رسید. معاون وزیرخارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بلژیک به روسیه رفت تا با همتایان روس خود دیدار کند و البته در بدو ورود به مسکو از اعلام تاریخ دقیق مذاکرات وین در آینده نزدیک خبر داد. علی باقری پیش از این اعلام کرده بود که مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای کمتر از یک‌ماه دیگر ازسر گرفته می‌شود. او این بار البته اضافه کرد که این مذاکرات همچون شش دور پیشین با 1+4 انجام می‌شود و هنوز زمینه لازم برای بازگشت‌ آمریکایی‌ها به برجام فراهم نشده است. او پس از دیدار با مورا نیز با تأکید بر لغو تحریم‌ها و اجرای تمام و کمال تعهدات طرفین، اعلام کرد که جمهوری اسلامی با هر یک از کشورهای گروه۱+۴ مذاکرات دوجانبه خواهد داشت و ملاقات با مقام‌های روسیه نخستین دیدار با این کشورهاست. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا نیز با کارآمد خواندن نشست بروکسل اعلام کرد که ما در حال همکاری با دیگر شرکایمان ازجمله ایران و دیگر اعضای توافق هسته‌ای هستیم تا تاریخ زودهنگامی را برای گردهمایی دوباره در وین مشخص‌کنیم. اما مذاکرات معاون وزیر خارجه کشورمان دیروز در روسیه با سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه این کشور و همچنین میخائیل باگدانوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امورخاورمیانه و شمال آفریقا ادامه پیدا کرد؛ مذاکراتی که حکایت از نزدیکی مواضع ایران به روسیه و حتی چین داشت؛ چرا که در سوی دیگر وزارت خارجه چین هم اعلام کرد از تصمیم ایران برای از سرگیری مذاکرات وین و دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران حمایت می‌کند. علی باقری‌کنی، معاون وزیرخارجه کشورمان نیز که در راس هیأتی عازم روسیه شده پس از دیدار با همتای روس خود گفت: جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و چین، دیدگاه‌های نزدیکی درخصوص مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و به‌ویژه برجام دارند و لازم است دیگر اعضای اروپایی ۱+۴ نیز به تعهدات خود پایبند باشند و برای لغو تحریم‌های غیرقانونی تلاش کنند. اما در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در توییتی یادآور شد که طرف‌های برجام  موظف به موفقیت هستند  چراکه موضوعات بسیار مهمی در خطر است. همزمان با رایزنی‌های باقری کنی اظهارنظرها و دیدارهای مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای نیز در جریان است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده که رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست سران گروه20 با رهبران دیگر کشورها درباره ایران گفت‌وگو می‌کند؛ موضوعی که نشان می‌دهد توافق هسته‌ای از محورهای دیدارهای بین‌المللی در روزهای آینده است و نگاه‌های بسیاری به تهران و واشنگتن دوخته شده است.

بازگشت به وین با حسن‌نیت
شبکه الجزیره دیروز به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت: ما آماده‌ایم از روی حسن نیت برای بازگشت به توافق هسته‌ای مذاکره کنیم و امیدواریم ایرانی‌ها هم آماده باشند. این در حالی است که کلیدواژه حسن نیت پیش از آن بارها از سوی مقامات کشورمان شنیده شده و آخرین بار نیز وزیر خارجه تأکید کرد که اگر آمریکایی‌ها در بازگشت به برجام حسن نیت دارند، حداقل 10میلیارد از دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها را آزاد کنند. مقامات آمریکا اما در مذاکرات وین نیز اعلام کردند که فقط حاضر به لغو تحریم‌های مغایر با برجام هستند و تاکنون نیز اقدام ملموسی درباره کاهش تحریم‌های یکجانبه که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده بود انجام ندادند. با این همه دیروز نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اعلام خبر بازگشت ایران به مذاکرات وین با اشاره به آمادگی آمریکا برای بازگشت متقابل به برجام مدعی شد: ما همچنین به صراحت گفته‌ایم که پنجره دیپلماسی درحالی‌که ایران به برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد تا ابد باز باقی نخواهد ماند. بنابراین امیدواریم که آنها هرچه فوری و با حسن نیت برای مذاکره به وین بازگردند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آمریکا 3سال قبل از برجام خارج شد و قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل را هم نقض کرد و به‌گفته عباس عراقچی، رئیس پیشین هیأت مذاکره‌کننده ایران در این مدت بیش از 1500مورد تحریم علیه نهادها و اشخاص حقوقی و حقیقی اعمال شد. همچنین بنابر گفته‌های کاظم غریب‌آبادی غیراز تحریم‌های یکجانبه 7محور اختلافی در مذاکرات وین وجود دارد که حل آنها بستگی به اراده و تصمیم طرف آمریکایی برای بازگشت به برجام دارد.

همراهی چین و روسیه با ایران
همراهی روسیه و چین با ایران نه فقط در دیدارهای دیپلماتیک بلکه در موضع‌گیری مقامات دو کشور نیز آشکار شد. سرگئی ریابکوف،معاون وزیر خارجه روسیه درباره دیدار خود با علی باقری گفت: نه‌تنها درباره برجام و چگونگی از سرگیری گفت‌وگوها، بلکه طیف وسیعی از موضوعات و به‌ویژه مسائل مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. ریابکوف در گفت‌وگو با صدا و سیما به روابط و مناسبات گسترده دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: ایران و روسیه نه‌تنها دو همسایه، بلکه دو شریک و دوست نزدیک هستند و به همین دلیل مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌ها رو به گسترش است. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با اشاره به ضرورت ادامه مذاکرات برجام در نشست خبری خود گفت: آمریکا بایستی سیاست اشتباه فشار حداکثری در قبال ایران را کاملا اصلاح کند و ایران باید بر این اساس پایبندی کامل به توافق را از سر بگیرد. سایر طرف‌ها هم باید فضای مطلوبی برای رسیدن به اهداف فوق ایجاد کنند. در چنین شرایطی باید دید که سرانجام مذاکرات احیای برجام که مقامات کشورمان تأکید بر نتیجه‌محوربودن آن دارند چه زمانی آغاز می‌شود و به کجا خواهد رسید.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز از اعمال تحریم علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، سعید آقاجانی، محمد‌ابراهیم زرگر طهرانی، عبدالله محرابی و یوسف ابوطالبی به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تحریم شدند. شرکت‌های «کیمیا پارت سیوان» و «اوج پرواز ما دو نفر» نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

امیدواری گروسی برای دیدار با رئیس‌جمهور
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  که در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کند بار دیگر ابراز امیدواری کرد تا بتواند با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کند. وی تأکید کرد که از نظر او گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری بسیاری ضروری است. او همچنین به یورونیوز گفت که هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران متصور نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید