• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144140
+
-

مردمداری در دستورکار

در روزهای اخیر روسای 3قوه به‌صورت ویژه و همگرا جلب رضایت اجتماعی را اولویت کاری خود قرار داده‌اند

گزارش
مردمداری در دستورکار

  اگرچه بحث احیای سرمایه اجتماعی و توجه به رضایتمندی جامعه یکی از وعده‌های سیدابراهیم رئیسی در زمان سوگند ریاست‌جمهوری‌اش به مردم بود و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای نیز طی 120روز ریاستش بر مسند قوه قضاییه صراحتا بر این ضرورت تأکید کرده است، ولی در روزهای اخیر با بروز اختلال سراسری که به واسطه حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کشور صورت گرفت، روسای 3قوه همراه و همگرا و به‌صورت ویژه‌ای جلب رضایت مردم را اولویت کاری خود قرار داده اند.
 در همین راستا هم شرایط ویژه و مشکلات انباشته خوزستان یک‌بار دیگر مقامات عالی کشور را در پایان هفته گذشته راهی این استان مرزی جنوب‌غرب کشور کرد. توجه روسای قوا در بازدیدهای بدون فوت وقت بر مسائل حیاتی و بحرانی استان‌ها با هدف جلب رضایت مردم و ترمیم سرمایه اجتماعی معطوف بود.
رئیس‌جمهور به فاصله ۲ماه از نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به مقصد خوزستان، دیروز بار دیگر به این استان سفر کرد تا از روند بازسازی و کمک‌رسانی به منطقه زلزله‌زده اندیکای این استان بازدید کند؛ این در حالی است که برنامه سفر آخر این هفته سیدابراهیم رئیسی براساس جلسه هماهنگی سفرهای استانی به مقصد سمنان بود و رئیسی سرکشی مجدد به خوزستان را به‌صورت سرزده انجام داد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی در بازدید از اندیکا دستور بازسازی فوری خرابی‌ها و جبران خسارت‌های وارد شده به مردم را صادر کرد. یک روز قبل از سفر رئیس‌جمهور به خوزستان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه هم به خوزستان سفر کرد و در جلسات مختلف اداری و قضایی این استان به بررسی معضلات مختلف خوزستان‌ پرداخت.
محسنی‌اژه‌ای گفت: در خوزستان نباید بیکاری و مشکلات اقتصادی برای مردم وجود داشته باشد. مردم خوزستان سزاوارند تا بهترین خدمات برای آنها ارائه شود، اما متأسفانه برخی از مشکلات در استان وجود دارد که همه باید برای حل این مشکلات تلاش کنند. سفر روز جمعه رئیس‌جمهور به مقصد شهرستان زلزله‌زده شمال خوزستان چابک‌تر و با تیم کاری کم‌تعدادتری در مقایسه با سفرهای استانی برگزار شد. محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهور و احمد وحیدی، وزیر کشور حلقه نخست همراهان رئیس‌جمهور در پیگیری‌های جمعه آسیب‌های شهرستان اندیکا بودند. او صبح جمعه بدون اطلاع قبلی پس از ورود به فرودگاه اهواز به‌وسیله بالگرد به مناطق زلزله‌زده اندیکا و روستای سرشط رفت و از بخش‌های مختلف این شهرستان و اقدامات امدادی و کمک‌رسانی به مردم بازدید کرد. رئیسی همچنین در جمع مردم زلزله‌زده بخش «چلو» حضور یافت و در فضایی صمیمی پای سخنان و درددل‌های این مردم نشست و از نزدیک در جریان خسارات وارده به آنان و نیازهایشان قرار گرفت.

قول‌ها و وعده‌ها
رئیس‌جمهور در جمع مردم روستای زلزله‌زده سرشط در واکنش به طرح مشکلات مردم گفت: با اینکه گزارش‌ها را داشتم و از مسئولان استانی پیگیری می‌کردم، اما شب‌ها از نگرانی وضعیت مردم اینجا خواب راحت نداشتم. رئیسی همچنین در این بازدید دستور داد که راه‌های منتهی به روستای سرشط هرچه سریع‌تر مجددا احداث و خسارات دام‌های تلف شده پرداخت و بیمارستان شهرستان اندیکا تکمیل و تجهیز شود. رئیس‌جمهور در اندیکا با اشاره به اینکه «وضعیت زندگی مردم زلزله‌زده یکی از دغدغه‌های جدی من در طول روزهای اخیر بوده است و به همین دلیل تصمیم گرفتم به‌صورت میدانی از روند خدمت‌رسانی‌های صورت گرفته در منطقه بازدید کنم» به ایرنا گفت: فصل سرما در مناطق زلزله‌زده اندیکا زودرس است؛ بر همین اساس خدمت‌رسانی به مردم نیز اقدامات عاجلی را می‌طلبد و امروز با گزارش‌های ارائه شده، امیدوار شدم که تا پیش از آغاز فصل سرما، وضعیت سکونت مردم ساماندهی خواهد شد.

رسیدگی‌های محسنی‌اژه‌ای در خوزستان
رئیس‌ قوه قضاییه نیز روز پنجشنبه با طرح اظهارات مشابهی با بیان اینکه «به‌عنوان یک خادم مردم در قوه قضاییه برای بررسی مشکلات خوزستان به این استان سفر کرده‌ام تا موضوعات مختلف را بررسی کنیم‌» گفت: «باید دست به‌دست هم بدهیم تا برای رفع این مشکلات اقدام کنیم. امروزه مجلس، قوه قضاییه و رئیس‌جمهوری نیز مصمم هستند و تلاش‌های خود را به‌کار گرفته‌اند تا مشکلات موجود کشور و به‌خصوص خوزستان رفع شود.» محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان خوزستان در این سفر یک‌روزه خاطرنشان کرد: باید تصمیم بگیریم با نگاه ویژه درخصوص این استان اقدام کنیم؛ اگر اقدام عاجل نداشته باشیم هزینه‌ها بالاتر می‌رود و لازم است در این اقدامات ویژه مدیران، دلسوز، باانگیزه، توانمند و کاردان باشند تا بشود کار فوق‌العاده کرد. رئیس قوه قضاییه در این سفر با قضات و کارکنان دستگاه قضایی، صنعتگران و کارآفرینان و اقشار مختلف مردم به‌صورت جداگانه دیدار کرد. همچنین بخش دیگری از سفر رئیس قوه قضاییه به نشست بررسی فعالیت شرکت هفت‌تپه اختصاص داشت.  محسنی‌اژه‌ای در دیدار قضات و کارکنان قضایی استان خوزستان گفت: وظیفه داریم به مشکلات خوزستان به‌عنوان یک موضوع ملی و نه یک موضوع محلی و استانی نگاه کنیم. او در جلسه شورای قضایی خوزستان در واکنش به طرح گزارشی از سوی دادستان کل کشور درخصوص وضعیت مسئله‌دار انبارهای بندر امام خمینی و تخریب هزاران تن برنج و ذرت در این انبارها گفت: به هیچ وجه قابل تحمل نیست که هزاران تن برنج و ذرت در بنادر فاسد شود؛ لذا به این وضعیت باید خاتمه داد‌.

گلایه مجدد قالیباف از حذف مردم در اداره کشور
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در معارفه روسای کل سازمان نظام‌پزشکی ایران گفت: یکی از چالش‌های مهم ما در آغاز گام دوم انقلاب این است که هر چه زمان گذشت، مردم را در تمامی عرصه‌ها خرد خرد حذف کردیم؛ درحالی‌که انقلاب خود را با مردم آغاز کرده و پیروزی آن را مدیون آنها هستیم.  این در حالی است که در هر موضوع قابل ملاحظه‌ای ردپای مردم مشخص است و به یقین هرجا که چالش وجود دارد، همانجایی است که مردم حذف شده‌اند و ما در بخش‌های دولتی خود را جایگزین مردم کرده‌ایم که این یک اشتباه راهبردی و تاکتیکی است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید