• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 8 آبان 1400
کد مطلب : 144130
+
-

خداحافظ تن‌تن!

با برکناری کومان قرار است ژاوی هدایت بارسلونا را برعهده بگیرد

خداحافظ تن‌تن!

سرانجام انتظار هواداران بارسلونا که از وضعیت موجود به تنگ آمده بودند به سر رسید و رونالد کومان هلندی با باخت یک بر صفر در زمین وایکانو، از مربیگری در این تیم برکنار شد. خالی بودن خزانه باشگاه برای پرداخت طلب او و همچنین پرداخت 12‌میلیون یورو به‌عنوان خسارت فسخ قرارداد، دلایل ابقای کومان با وجود کسب نتایج ضعیف در ماه‌های اخیر بود. با این‌حال لاپورتا که طبق ادعای اطرافیانش از این تصمیم ناراحت بود، کومان را اخراج کرد. این تصمیم دقیقا یک سال پس از استعفای بارتومئو از ریاست باشگاه گرفته شد؛ 27اکتبر 2020، استعفای بارتومئو و 27اکتبر 2021، اخراج کومان.

   این هلندی در طول دوران حرفه‌ای‌اش 5بار استعفا داده و 5بار هم اخراج شده است. آخرین استعفای او به پیش از پیوستن به بارسا و فسخ قراردادش با تیم ملی هلند برمی‌گردد. لاپورتا برای برکناری او جلسه اضطراری تشکیل نداد و در همان پرواز بازگشت از دیدار با وایکانو، رئیس باشگاه و مشاورانش به تصمیم نهایی رسیدند. باشگاه از او خواسته رقم خسارت را کاهش دهد. کومان جزو نخستین افرادی بود که به‌دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی باشگاه، دستمزدش را کاهش داده بود.
   از ژاوی به‌عنوان سرمربی بعدی بارسلونا یاد می‌شود اما او تا فیفادی آینده در السد خواهد ماند. باشگاه قطری 2 بازی حساس ازجمله یک دیدار مهم مقابل الدوحیل در چهارشنبه آینده و قبل از آن بازی با الاهلی را پیش رو دارد. السد بر سر انتقال ژاوی به تیم سابق مشکلی ایجاد نمی‌کند اما انتظار دارد بارسلونا در ازای این لطف یک‌دیدار دوستانه بین 2 تیم در آینده‌ای نزدیک ترتیب دهد. ژاوی انتخاب اصلی لاپورتا نبوده و نیست. رئیس باشگاه در کمپین انتخاباتی‌اش هم گفته بود ژاوی باید پیش از سرمربیگری در تیم اصلی، در تیم پایه یا جایی دیگر پیشرفت کند؛ دقیقا همان روندی که برای گواردیولا و انریکه طی شد. اما رئیس به‌اجبار موافقت کرد تا فردی روی نیمکت بنشیند که هواداران درباره او تردیدی ندارند و عاشقش هستند. لاپورتا می‌خواست در آخر فصل برای توافق با یورگن کلوپ تلاش کند اما اوضاع اخیر این اجازه را نداد.
   با همه اینها مقامات السد برای اینکه معدود هواداران خود را هم راضی نگه دارند یا برای امتیازگیری به بارسا فشار بیاورند، از آنها خواستند تا هشتگ XaviStay# را به اشتراک بگذارند. ژاوی در 89مسابقه به‌عنوان سرمربی السد، با این تیم 61برد، 12تساوی و 16شکست در همه رقابت‌ها به‌دست آورده؛ میانگین 19/2امتیاز در هر مسابقه. السد در این فصل هر 7بازی خود در لیگ را با پیروزی به پایان برده است. ژاوی به‌عنوان بازیکن هم در بارسا، 27 ‌قهرمانی در 767‌بازی به‌دست آورده و در این تعداد مسابقه، 85 گل‌زده و 185 پاس گل به ثبت رسانده است. براساس اخبار منتشر شده، ژاوی با 6‌دستیار به بارسا می‌آید.
   لاپورتا از جوردی کرایوف خواسته بود تا به‌صورت موقت هدایت تیم را برعهده بگیرد، اما او نپذیرفت و ادامه فعالیت در پست مدیریت را ترجیح داد. سرخی بارخوان، مدافع چپ اسبق ملی‌پوش بارسلونا که هدایت تیم «ب» را در دست داشت، فعلا به‌عنوان سرمربی موقت جای کومان را روی نیمکت گرفته است. دستیار او فیلیپ اورتیس خواهد بود. همزمان برای تیم دوم باشگاه هم که در دسته سوم حضور دارد، آلبرت کاپیاس به‌عنوان سرمربی و آلبرس پرس به‌عنوان دستیار انتخاب شده‌اند. بارخوان در دوران مربیگری‌اش در 173بازی حضور داشته که 66پیروزی (38درصد برد)، ۴۸ تساوی و ۵۹ باخت به‌دست آورده. او در بارسای «ب»، 9بار روی نیمکت نشست و 3برد، 4تساوی و 2 باخت به‌دست آورد.
   ترکش اخراج سرمربی ممکن است به برخی ستاره‌های مسن تیم هم برخورد کند. تابستان گذشته باشگاه امکان فسخ قرارداد بوسکتس، آلبا، روبرتو و پیکه را بررسی کرد اما دستمزد بالای آنها مانع از قطع همکاری شد. این بازیکنان از سوی هواداران به گاوهای مقدس تشبیه شده‌اند؛ افرادی که فقط از آنها تمجید می‌شود اما کارایی سابق را ندارند.
   لوک دی‌یونگ، مهاجم هلندی هم که از سه‌ویا خریداری شد، در زمستان باید تیم را ترک کند. او شاید به بشیکتاش برود. فرناندو پولو خبرنگار موندو به اشتباهات دیگران هم اشاره کرده و نوشته: «کومان تنها مسئول اتفاقات بارسلونا نیست، ممفیس پنالتی‌اش را از دست داد، بوسکتس توپ را لو داد و پیکه به‌راحتی دریبل خورد و ترشتگن به راحتی گل خورد و سرجینیودِست در 2بازی متوالی موقعیت گل صددرصدی از دست داد.»
   حتی از کوتینیو هم به‌عنوان مقصر یاد می‌شود. او که یکصدمین بازی‌اش را با پیراهن بارسا انجام داده، ممکن است به همین دلیل طبق ادعای رسانه‌های انگلیسی، 20میلیون یوروی دیگر خرج روی دست باشگاه بگذارد. هافبک برزیلی که گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه است، در طول این مدت تنها 4گل برای بارسا به ثمر رسانده و 2 گل هم به‌عنوان بازیکن قرضی در بایرن به بارسلونا زده است. او مقابل رایووایکانو حتی یک‌ضربه هم به سمت چارچوب نداشت و تنها 30پاس سالم داد، یک دریبل موفق ثبت کرد و 15بار هم توپ را از دست داد.
   والورده پس از شکست 3بر2در نیمه‌نهایی سوپرجام اسپانیا در عربستان از کار برکنار شد، ستین پس از شکست 8 بر2مقابل بایرن‌مونیخ و کومان بعد از باخت یک بر صفر در زمین رایو وایکانو در شبی که ممفیس یک پنالتی خراب کرد.
   بارسلونا در حالی به مصاف وایکانو رفت که 13‌دیدار آخر خود مقابل این تیم مادریدی را با پیروزی به پایان برده و به‌طور متوسط در هر دیدار 3/4گل به ثمر رسانده بود که این طولانی‌ترین روند پیروزی کاتالان‌ها مقابل یک تیم خاص به‌حساب می‌آمد و با کومان این رکورد هم از بین رفت.
   بارسا در 4دیدار آخر خارج از خانه خود موفق به کسب پیروزی نشده (2 تساوی و 2 شکست) و در 3‌دیدار آخر خارج از خانه لالیگایی در امر گلزنی موفق نبوده است. از فوریه 2003تا به حال، سابقه نداشته که کاتالان‌ها در 3دیدار لالیگایی خارج از خانه خود موفق به گلزنی نشوند.
   در 3‌فصل اخیر، بازیکنانی موفق به گشودن دروازه بارسلونا شده‌اند که در سن بازنشستگی قرار داشتند؛ آدوریس 38‌ساله، سانتی کازورلا 35‌ساله، سرخیو راموس 35‌ساله، مودریچ 35‌ساله، آلوارو نگردو 35‌ساله، خورخه مولینا 39‌ساله، لوییس سوارز 35‌ساله و رادامل فالکائو 36‌ساله.
   رونالدکومان در مدت حضورش روی نیمکت بارسلونا 67بار این تیم را هدایت کرد و به‌اندازه والورده باخت داد. تعداد شکست‌های او 16در برابر 11تساوی و 40برد بود، درحالی‌که والورده این تعداد شکست را در 145مسابقه متحمل شده بود؛ 97برد و 32تساوی. سرمربی پیش از کومان یعنی ستین تنها 25مسابقه دوام آورد و 16برد، 4تساوی و 5باخت دستاورد او در این تعداد مسابقه بود. درصد بردهای کومان از ستین هم پایین‌تر است. در میان مربیان این قرن بارسا تنها رایکارد از او درصد برد کمتری داشت که آن هم برمی‌گشت به پیش از دوران اوج این تیم. رادومیر آنتیچ (9‌برد در 18‌بازی به همراه بارسلونا در فصل 03-2002و آمار 50‌درصد پیروزی) البته از همه اینها درصد برد کمتری داشت.
   عملکرد مربیان قرن21بارسا به این شرح است:
 رونالد کومان: 67بازی، 40برد، 11تساوی، 16باخت، 7/59درصد پیروزی
  کیکه ستین: 25بازی، 16برد، 4تساوی، 5باخت، 64درصد پیروزی
  ارنستو والورده: 145بازی، 97برد، 32تساوی، 16باخت، 9/66درصد پیروزی
  لوییس انریکه: 181بازی، 138برد، 22تساوی، 21باخت، 2/76درصد پیروزی
  تاتا مارتینس: 59بازی، 40برد، 11تساوی، 8باخت، 8/67درصد پیروزی
  تیتو ویلانووا: 45بازی، 34برد، 6تساوی، 5باخت، 56/75درصد پیروزی
  پپ گواردیولا: 247بازی، 179برد، 47تساوی، 21باخت، 47/72درصد پیروزی
  فرانک رایکارد: 275بازی، 167برد، 63تساوی، 50باخت، 61/58درصد پیروزی

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :