• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 143986
+
-

هرآنچه درباره آرد نمی‌دانستید

دسرهای گندمی

آرد گندم، از دانه گندم تهیه شده و نسبت به سایر آردهای دیگر کاربرد فراوان‌تری دارد. این ماده غذایی از دیرباز جایگاه مورد‌توجهی در سفره ایرانیان داشته و غیرقابل‌حذف است. برای مختصر‌گویی لازم است بدانید این طلای سفید، به بهبود کم‌خونی کمک  و کمبود مواد معدنی بدن را تامین می‌کند، همچنین از سرطان پستان جلوگیری کرده و سنگ کیسه صفرا را از بین می‌برد. خوب است بانوان شیرده یا باردار بدانند که مشکلات دوران بارداری و شیردهی را تا حد ممکن کاهش می‌دهد و حتی به درمان نازایی کمک می‌کند. این ماده همچنین برای تنظیم کلسترول بدن مناسب بوده و تقویت‌کننده‌ای طبیعی به‌حساب می‌آید. از آنجا که آرد، بافتی تقویتی دارد برای افزایش درخشش و شادابی پوست مناسب بوده و جوانی را به شما هدیه خواهد داد. حالا در ادامه چندین دستور ناب ارائه خواهد شد، تا از خواص بیشتری از این ماده بهره ببرید.

کاچی

کاچی، دسری ایرانی و بسیار پرخاصیت است که بر پایه ماده اولیه آرد پخته می‌شود. این دسر اصیل و سنتی سرشار از مواد مغذی بوده و برای افراد در سنین متفاوت، فواید زیادی دارد. کاچی همچنین علاوه بر ارزش غذایی بسیار خوب خود، خواص دارویی بی‌شماری نیز دارد. کاهش میزان کم‌خونی، تقویت قوای جنسی و همچنین تقویت سیستم بدن انسان از مهم‌ترین خواص این دسر به شمار می‌رود. گفتنی است که طبیعت این دسر گرم بوده و بیشترین دلیل آن، استفاده از آرد و نیز مغزهای متعددی است که در پخت آن به‌کار برده می‌شود. لازم است بدانید که از ترکیب گردو، بادام، پسته، فندق، آرد، نبات، روغن حیوانی، آب، گلاب و زعفران در پخت و آماده‌سازی‌ این دسر استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که عمده استفاده از این دسر ایرانی، برای زنان باردار و بانوان شیرده بوده تا قوای جسمانی آنان را تقویت کرده و سلامتشان را تضمین کند. این دسر همچنین در نیمه‌دوم سال، طرفداران و خواهان زیادی دارد و به‌واسطه طبع گرم خود، در این مواقع از سال بسیار دلچسب و لذیذ خواهد بود.

نان

قبل از برنج، نان مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده غذایی ایرانیان بوده که سرشار از منابع مغذی است. نان، انواع و اقسام زیادی دارد و در هر کجا، با شیوه‌ها و روش‌هایی مختص به همان ناحیه، پخته و آماده می‌شود. نان‌ها، اساسا بر پایه آرد پخته می‌شوند و طول زمان آماده‌سازی‌ کوتاهی دارند. تخم‌مرغ، آرد، سبوس، مغزهای گیاهی و آب، از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده نان هستند. نان هم یک منبع غنی فیبر محسوب می‌شود که بر بهبود عملکرد روده‌ها و تنظیم قند خون مفید است. نان به‌طور متوسط ۵۰درصد نشاسته را در خود جای داده برای همین حاوی گلوسیدهایی است که انرژی بدن را تامین می‌کنند. نان کامل حاوی فیبرهای حلال و هم فیبرهای غیرحلال است. فیبرهای حلال جذب گلوسیدها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد و فیبرهای غیرحلال باعث راحتی دفع می‌شود. به همین علت هم نان‌های سبوس‌دار بهترین گزینه برای مصرف روزانه افراد خواهند بود.

شیرینی نخودچی

از آنجا که آرد نخودچی دارای خواص سفید‌کننده طبیعی‌ است، می‌تواند به روشن‌تر و سفید‌تر شدن پوست صورت و گردن کمک کند. آرد نخودچی همچنین به‌دلیل خواص ضد‌التهابی طبیعی‌ای که دارد به پیشگیری و درمان شوره مو کمک می‌کند. همچنین حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هاست که به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. جهت اطلاع افرادی با وزن بالا، این آرد پرفایده کالری کمی دارد، حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است و استفاده از آن به جای آرد گندم می‌تواند با کاهش کالری مصرفی روزانه به لاغری و کاهش وزن کمک کند. مقادیر بالای فیبر موجود در آرد نخودچی به افزایش باکتری‌های سالم روده شما کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع۲ و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. آرد نخودچی همچنین، بیشترین میزان پروتئین گیاهی را در مقابل آرد سفید و آرد گندم دارد و برای استفاده ورزشکاران مناسب است. برای پخت شیرینی نخودچی نیز از آرد نخودچی، روغن، شکر، زعفران و پودر هل استفاده می‌شود.

چهارتخمه

چهارتخمه بهترین داروی گیاهی درمان گرفتگی صدا، رفع سرفه، نرمی سینه و بیماری‌های سیستم تنفسی است که پیامدهای مثبت معجزه‌آسایی را در پی دارد. چهارتخمه همچنین موجب رفع بوی بد دهان می‌شود. این ماده نیز، ورم لثه و عفونت‌های لثه را درمان کرده و از سلامت دهان و دندان محافظت می‌کند. به‌عنوان مژده باید گفت که چهارتخمه به‌علت دارا‌بودن موسیلاژ فراوان از فیبر گیاهی فوق‌العاده بالایی برخوردار است و مصرف آن به کاهش اشتها و احساس سیری زودرس و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. این ترکیب منحصر‌به‌فرد همچنین موجب رفع لک‌های پوستی، رفع کک و مک، درمان اگزما و جوش  و نیز رفع حساسیت‌های پوستی می‌شود و درخشش را به سطح پوست‌تان برمی‌گرداند. مهم‌ترین مواد برای آماده‌سازی‌ این ترکیب قوی، آرد‌گندم، روغن حیوانی، چهارتخمه، فلفل، آب و زردچوبه بوده و سلامت شما را در برابر بسیاری از خطرات احتمالی، ضمانت می‌کند.

رنگینک

اگر شیرازی باشید یا با شیرازی‌ها مراوده داشته باشید در‌خواهید‌یافت که رنگینک، پایه ثابت مجالس و سفره‌هایشان است. رنگینک در ‌ماه مبارک رمضان، اعیاد و سایر مناسبات و حتی روزهای عادی پخته می‌شود و فواید بسیار زیادی دارد. این دسر اصیل، انرژی مورد‌نیاز بدن را تامین کرده و به‌خصوص برای ورزشکاران پرکاربرد است؛ چرا که انرژی مورد‌نیاز فعالیت‌هایشان را تامین می‌کند. رنگینک همچنین با داشتن طبعی گرم، مناسب افرادی با طبع سرد بوده و آنان را متعادل خواهد کرد. این دسر برای نیمه‌سرد سال مناسب بوده و در هوای سرد اوقات دلنشینی را برایتان خواهد ساخت. خرما، آرد، هل، دارچین، روغن و انواع مغزهای گیاهی، از اساسی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این دسر
بی‌نظیر هستند.

حلوا

حلوا سرشار از اسیدهای چرب غیراشباعی نظیر امگا۳، امگا۶ و امگا۹ بوده و از این‌رو در تامین اسیدهای چرب مورد‌نیاز بدن مؤثر است. استفاده روزانه از حلوا در رژیم غذایی، برای درمان و برطرف کردن بی‌حسی، کرختی، فلج، یبوست و کاهش فشار خون بالا مفید است. همچنین حلوا، برای رفع کم‌خونی مفید بوده و برطرف‌کننده کمبود آهن خون بوده و لذا مصرف آن برای زنان و دختران مفید است. گفتنی است که مصرف حلوا برای کودکان باعث افزایش قدرت یادگیری، حافظه و عملکرد ذهنی آنها می‌شود. مصرف این ماده غذایی مقوی و انرژی‌زا، به‌ویژه در مناطق سردسیر به‌عنوان یک منبع غذایی اصلی قابل‌توجه بوده و همواره به آن توجه شده است. برای پخت حلوا نیز از آرد، روغن، زعفران، گلاب و پودر هل و شکر بهره گرفته می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :