• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 4 آبان 1400
کد مطلب : 143781
+
-

کروکودیل‌ها در مشهد

واردات حیوانات برای کسب سود از سلاخی آنها، توسط فعالان محیط‌زیست محکوم شد

آوین آزادی - روزنامه‌نگار

 ابتدا خبرش آمد و بعد فیلمی دردناک منتشر شد که خبر نخستین را تأیید می‌کرد؛ کروکودیل‌ها را به مشهد کشاندند تا سلاخی شوند و ابزاری باشند برای تجارت پرسود یک واردکننده که می‌گویند 5 سال است برای دریافت این مجوز اصرار ورزیده است. دوازدهم مهرماه سال‌جاری، ۸۰ سر کروکودیل پرورشی در قالب نخستین محموله وارداتی از کشور مالزی برای تکثیر به تنها مزرعه پرورش کروکودیل مشهد رسیدند و در این مزرعه رها شدند تا به روایتی محل نگهداری از آنها تبدیل به مکان گردشگری شود و به روایت دیگر، پرورش و تکثیر داده شوند تا پوست آنها تبدیل به کالاهای لوکسی برای فروش شود. و از آنجا که برای اثبات روایت دوم، شواهد بیشتری در دست بود، در تمام‌ماه گذشته صدای فعالان محیط‌زیست به اعتراض بلند بود و نگرانی‌های بسیاری برای توسعه چنین تجارت‌های ضد‌محیط‌زیستی در بین آنها شکل گرفت.

واکاوی روایت‌ها
نام جدید مجموعه‌ای که حاشیه‌های آن رسانه‌ها را پر کرده است، «پارک کروکودیل مشهد» است! مجموعه‌ای در ابتدای جاده ده‌سرخ که دسترسی دندان‌گیری ندارد و بعید به‌نظر می‌رسد با هدف توسعه گردشگری ساخته شده باشد. اگرچه سرمایه‌گذار پروژه اینطور ادعا کند و مقام‌های مسئول هم پشت این ادعا بایستند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی درباره خبر واردات کروکودیل‌ها توضیح داده که «گردشگری، محور اصلی فعالیت این مزرعه است.» اما معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، استان خراسان‌رضوی می‌گوید مجوزی به این مرکز داده نشده. در واقع روزنامه پیام به ما خبر داده که این مزرعه پرورش کروکودیل که هدف اصلی آن گردشگری خوانده می‌شود، هیچ‌گونه مجوزی از میراث فرهنگی ندارد و شاهد مثال این ادعا را سخنان احمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان‌رضوی قرار داده: «این مرکز هیچ مراجعه‌ای برای اخذ مجوز از میراث فرهنگی نداشته و ما مجوزی برای گردشگری به این مرکز نداده‌ایم.» حواشی این خبر تا مدت‌ها ادامه داشت. مدیر‌کل حفاظت از محیط‌زیست خراسان‌رضوی که پیش از رسانه‌ای شدن ماجرا در مصاحبه‌ای با حمایت از این صنعت غیراخلاقی، تجارت پوست کروکودیل را یک تجارت پرسود و پربازده دانسته و این فعالیت را یک فعالیت اقتصادی موفق معرفی کرده بود، حالا به انتشار بیانیه‌ای قناعت کرده است؛«در مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل در مشهد سازوکار کشتار نه‌تنها دیده نشده، بلکه همانطور که قبلا هم در اخبار، مصاحبه با خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم، مسیر این مزرعه صرفا تکثیر، پرورش، گردشگری پژوهشی و آموزشی خواهد بود.»

آفتاب آمد دلیل آفتاب
کروکودیل‌های حاشیه‌ساز مهرماه اما، گونه «پروسوس‌»‌اند که این‌گونه جزو یکی از ۵ گونه باارزش کروکودیل در دنیا محسوب می‌شود و ارزش تجاری بالایی دارد. 80کروکودیل گران‌قیمت در یک مرکز برای گردشگری؟ به‌نظر نمی‌رسد که این کار توجیه اقتصادی داشته باشد. واقعیت این است که فعالان محیط‌زیست هیچ تردیدی در «کشتار» و «سلاخی» کروکودیل‌ها در این مرکز ندارند. از سوی دیگر چند روز پس از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس اعلام کرد که پیدا کردن صفحه اینستاگرام منتسب به مالکان یک مزرعه پرورش کروکودیل، ‌نشان می‌دهد که هدف از واردات این حیوانات، سلاخی و کسب سود از آنهاست. یکی از پست‌های این پیج اینستاگرامی شامل ۱۰تصویر از محصولات گران‌قیمتی است که با پوست کروکودیل ساخته شده‌اند! همچنین یکی دیگر از پست‌های این پیج اینستاگرامی مربوط به مصاحبه، مالک این مزرعه پرورش کروکودیل در سال ۹۴ با یکی از نشریات است؛ او در این مطلب بحث گردشگری را به‌عنوان راهی برای کمک به تامین مخارج مزرعه کروکودیل عنوان می‌کند نه هدف آن.
در ادامه مطلب هم قیمت مصنوعات تهیه شده از چرم کروکودیل آورده شده است که می‌تواند صحه بر روایت تلخ دوم بگذارد؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب. البته مشکل پیچیده‌تر و عمیق‌تر از این ماجراهاست. با اینکه مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و شیلات سعی در غیرقانونی نشان دادن کشتار این حیوان دارند، طبق دستور‌العمل‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست که در این سایت بارگذاری شده پرورش کروکودیل به قصد فروش حیوان یا اجزای بدن آن بلامانع دانسته شده است. همین قانون نوشته و مصوب کار را برای فعالان و دلسوزان محیط‌زیست، سخت‌تر کرده است.

خبرهای مهرماهی محیط‌زیست
 بحران فرونشست؛ ایران رتبه ۴ فرونشست زمین در دنیا
 علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست شد.
 علیرضا رزم‌حسینی، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب شد.
 استارت انتقال آب از دریای عمان به 3 استان زده شد.
 اعتراض وکلای مهشاد و ریحانه به اعلام راننده به‌عنوان تنها مقصر حادثه اتوبوس خبرنگاران
 رد پای خشکسالی در سد امیرکبیر
 کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها؛ پاییز کم بارشی خواهیم داشت.
 سفیدکوه در آتش سوخت.
  بزرگ‌ترین خلیج «خزر» در معرض خشکی قرار گرفت.
  سالانه ۳۰ هزار پرونده تخریب جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید