• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143743
+
-

افتخار ملی را بی‌اعتبار نکنید

افتخار ملی را بی‌اعتبار نکنید

فاطمه عباسی

 شکایت‌ها از خودروسازهای داخلی همیشه تازه هستند اما در یکی دو سال اخیر این موضوع بیشتر از همیشه بوده تا جایی که صدای مسئولان و نمایندگان مجلس را هم درآورده است. یکی از مشکلاتی که چند نماینده مجلس به آن معترض شده‌اند، دپوی خودروها در انبارهای خودروسازان است. مدیران شرکت‌های خودروسازی دلیل این موضوع را نبود قطعات حساس به‌دلیل تحریم‌ها اعلام کرده‌اند. درحالی‌که نمایندگان مجلس معتقدند این حرف‌ها بهانه‌ای بیش نیست؛ مگر می‌شود در کشوری که نخبه‌های جوانش توانسته‌اند به تکنولوژی روز دست پیدا کنند و حتی روبات بسازند، نتوانند برای خودروها قطعه درست کنند؟! نمایندگانی که ماجرا را به دلالان و دست‌های پشت‌پرده ربط می‌دهند، معتقدند که باید این دلال بازی‌ها جمع شود و خودروسازان برای دپوی خودروها و عدم‌عرضه به موقع بهانه‌ای نداشته باشند.
مورد بعد کیفیت خودروهای داخلی است. فقط کافی است راننده پراید، پژو 405یا تیبا باشید تا متوجه این موضوع بشوید، چون مجبورید مدام و مستمر به تعمیرگاه سر بزنید و پول خرج کنید تا چهارچرخ زیر پایتان راه برود. البته موضوع فقط خرابی ماشین نیست، کیفیت پایین این خودروها در تصادفات، به‌ویژه تصادفات جاده‌ای به راحتی جان سرنشینان را به خطر انداخته و آمار مرگ‌ومیر را بالا نگه داشته است. حالا دیگر صدای مسئولان راهور هم درآمده است. سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا هم در آخرین اظهارنظرش گفته: «امروز ما آنقدر سطح توقعمان را از محصولات تولید داخل پایین آورده‌ایم که اگر خودرویی بتواند استاندارد دست و پا شکسته یورو ۵ را پاس کند، بگوییم تکلیفش را انجام داده است. نباید اینطور باشد. امروز شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان در حال کار روی خودروهای هوشمند هستند و ما آنقدر سطح توقعمان را پایین آورده‌ایم که به ترمز ضد‌قفل رضایت داده‌ایم.» کیومرث سرمهدی باله ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم از کیفیت پایین خودروهای داخلی گلایه کرده و گفته بعضی از خودرو‌هایی که در داخل می‌سازیم فقط
۴ تا چرخ است، ظلم است به مردم که آنها را مجبور به خرید خودروی بی‌کیفیت کنیم. همه اینها را بگذارید کنار بالا رفتن روزبه‌روز قیمت خودرو. یعنی برای همین خودروی بی‌کیفیت باید چند‌ماه صبر کنید، بعد آن را چندین برابر قیمت خریداری کنید و پس ازتحویل هم دائم مراقب باشید گلگیر یا سپرش به جایی نگیرد تا کاپوت جمع نشود. بد نیست آقایان خودروساز کمی در مورد اعتبار شعار «خودروی ملی، افتخار ملی» تجدید نظر  و با قیمت‌های منصفانه خودروهای بهتر تولید کنند و کمتر خریدار بیچاره و جیبش را آزار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید