• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143705
+
-

آغاز لیگ، بدون یزدانی و گرایی‌ها

تنور کشتی ایران از امروز با شروع رقابت‌های لیگ برتر دوباره گرم می‌شود

آغاز لیگ، بدون یزدانی و گرایی‌ها

مسابقات لیگ برتر کشتی از امروز به میزبانی تبریز در گروه چهارم برگزار می‌شود. تفاوت این دوره با ادوار قبلی لیگ کشتی را در جذابیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن باید دانست. برخلاف سال‌های گذشته قهرمان لیگ از همین ابتدای کار مشخص نخواهد بود و حداقل 3تیم برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

    اگر پول ندارید کنار بکشید
طبق برنامه اعلام شده، مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد امسال در 4گروه الف، ب، ج و د برگزار می‌شود و رقابت‌های گروه «د» از 3آبان‌ماه در تبریز آغاز می‌شود. همچنین طی روزهای 4، 5و 7آبان‌ماه نیز مسابقات دور رفت 3گروه دیگر در استان‌های خراسان رضوی، مازندران و البرز برگزار خواهد شد. برخلاف سال گذشته که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات تنها در استان تهران برگزار شد این بار میزبانی بین 4استان تقسیم شده است. در رشته آزاد 14تیم حضور دارند و در رشته فرنگی 16تیم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در روز قرعه‌کشی خطاب به مدیران تیم‌های شرکت‌کننده گفت: «تیم‌هایی که پول ندارند کنار بکشند و اینطور نشود که من کنارشان بگذارم. از همین الان می‌گویم که فردا گله نکنید! به این فکر نباشید که می‌آیید، فدراسیون هزینه اسکان و غذایتان را می‌دهد. اصلا اینطور نیست. ما لیگ را راه انداختیم تا کشتی‌گیرانمان پولی به‌دست بیاورند.» سال گذشته برخی از کشتی‌گیران برای گرفتن مطالبات‌شان با مشکل مواجه شدند و کار به کمیته انضباطی هم کشیده شد. به‌نظر صحبت‌های دبیر بی‌ارتباط با اتفاقات سال گذشته نیست.

  ایران‌مال؛ تحول بزرگ لیگ
لیگ کشتی در سال‌های گذشته با حضور تیم ایران‌مال به این صورت بود که تمام تیم‌ها برای کسب عنوان دومی و سومی تلاش می‌کردند. تیم ایران‌مال در هر دو رشته آزاد و فرنگی حضور داشت و هر سال کشتی‌گیران مطرح تیم ملی را جذب می‌کرد. این تیم دقیقا از یک خلأ قانونی در لیگ استفاده می‌کرد و علاوه بر جذب 3ملی‌پوش در بزرگسالان، ملی‌پوشان امید، جوانان و نفرات دوم و حتی سوم هر وزن را به خدمت می‌گرفت تا بقیه تیم‌ها برای جذب نفرات سوم به بعد تلاش کنند. خلأ قانونی لیگ به‌نظر بسیاری از کارشناسان، عدم‌سهمیه‌بندی در جذب نفرات امید یا نفرات دوم بود که کماکان اصلاح نشده است. به‌عنوان مثال سال گذشته تیم ایران‌مال در رشته آزاد در وزن 86کیلوگرم حسن یزدانی، کامران قاسمپور و احمد بذری را جذب کرد و همین موضوع نشان می‌دهد همه پیروزی‌ها در 86کیلوگرم متعلق به این تیم بوده است. البته که مجموعه ایران‌مال در این سال‌ها خدمات ارزنده‌ای هم به کشتی داشت و آن قراردادهای نسبتا بالای کشتی‌گیران و پرداخت‌های به موقع آنها بود.

  صف‌بندی مدعیان جدید
با پایان لیگ در سال گذشته که طبق معمول با قهرمانی تیم ایران‌مال همراه بود زمزمه‌های کنار کشیدن این تیم از لیگ کشتی قوت گرفت تا حدود 3ماه پیش که با شروع ثبت قرارداد کشتی‌گیران این شایعه به واقعیت پیوست. با کنار کشیدن تیم ایران‌مال، کشتی‌گیران مطرح ایران تقریبا بین 3تیم در کشتی آزاد و 3تیم در کشتی فرنگی تقسیم شده‌اند. در کشتی آزاد تیم‌های سهند ارس، صنایع مازندران و فولادذوب آمل نفرات سرشناسی را جذب کرده‌اند. همچنین در کشتی فرنگی تیم‌های دانشگاه آزاد، فولادذوب آمل و سیناصنعت ایذه شانس زیادی برای کسب عنوان قهرمانی دارند.
‌ 
غایبان سرشناس لیگ
حسن یزدانی، برادران گرایی، میثم دلخانی و یونس امامی ازجمله عنوان‌داران جهان و المپیک هستند که در لیگ امسال حداقل تا پایان دور رفت غایب خواهند بود. این کشتی‌گیران که همگی در مسابقات جهانی اسلو 2021حضور داشتند تا پایان فرصت نقل‌وانتقالات با هیچ تیمی قرارداد امضا نکردند تا عملا شانس حضور در لیگ را در دور رفت نداشته باشند. البته میرعمادیان مربی تیم ملی که هدایت تیم فولادذوب آمل را نیز برعهده دارد عنوان کرده حسن یزدانی به این تیم آملی خواهد پیوست. برادران گرایی نیز در گفت‌و‌گو با همشهری عنوان کردند قصد دارند پس از مدت‌ها حضور در اردوهای طولانی‌مدت تیم‌ملی کمی استراحت کنند و به این ترتیب در لیگ حضور نخواهند داشت. در کشتی آزاد جدال سرمربیان هم در نوع خود جذاب است. علیرضا رضایی نایب‌قهرمان المپیک با تیم سهند ارس، رضا یزدانی قهرمان 2 دوره جهان با تیم صنایع مازندران و مصطفی میرعمادیان مربی تیم ملی بزرگسالان با تیم فولادذوب آمل با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید