• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14358
+
-

ترافیک اراک هوشمند می‌شود

معاون امور زیربنایی و حمل ‌و نقل شهرداری: مشاوران و کارشناسان، طرح جامع ترافیک را اواخر خرداد تکمیل می‌کنند

گزارش
ترافیک اراک هوشمند می‌شود




ماندانا مجنونی| اراک- خبرنگار:‌

اراک نسبت به کلانشهرهای دیگر کشور مشکلات کم‌تری در زمینه ترافیک دارد. طبق آمار، متوسط حضور مردم اراک در ترافیک شهری 5 دقیقه است که نشان‌دهنده روان بودن ترافیک در این شهر است. اما در چند سال اخیر یکی از مشکلاتی که در این زمینه در شهر دیده می‌شود مربوط به سوار و پیاده شدن مردم از خودروها در حاشیه خیابان‌هاست. 

حدود 3 سال پیش خطوط ویژه در تعدادی از معابر اراک از جمله خیابان شهید بهشتی، ملک و قائم‌مقام ایجاد شد و اگر شهروندی قصد سوار یا پیاده شدن از تاکسی یا خودرو شخصی‌اش را داشته باشد، توقف این وسایل نقلیه به دلیل یک‌بانده بودن و نبود جای پارک در این مسیرها باعث ترافیک می‌شود. از طرفی این لاین‌های اختصاصی در حاشیه خیابان‌ها در زمان ایجاد ترافیک خالی می‌مانند و خودروها اجازه ورود به آن‌ها را ندارند. این موضوع عامل بیشتر شدن ترافیک در برخی از خیابان‌های شهر و در نهایت اعتراض مردم شده است. همچنین مساله دیگر که باعث بروز مشکلاتی شده تغییر مسیر خودروها به کوچه‌های فرعی خیابان‌هاست.
با این حال ایجاد خطوط در کنار خیابان‌ها، جابه‌جایی مکرر پایانه‌های اتوبوس شهری و تغییر مسیر وسایل نقلیه عمومی به کوچه‌های فرعی از جمله برنامه‌هایی است که در سال‌‌های گذشته انجام شده و هیچ کدام نتوانسته رضایت شهروندان را حاصل کند.


اقدامات علمی، جایگزین آزمون و خطا 

در این زمینه معاون امور زیربنایی و حمل ‌و نقل شهرداری اراک به همشهری می‌گوید: تهیه طرح جامع ترافیک اراک در دست تدوین است و تمام مسائل و ابعاد بخش ترافیک اراک از سوی مشاوران و کارشناسان بررسی و در نهایت در قالب طرح جامع ترافیک ارائه می‌شود.
«محمدرضا خسروی» بیان می‌کند: با تهیه این طرح از تعریف برنامه‌هایی که تاثیر مقطعی در کاهش مشکلات ترافیکی اراک دارند جلوگیری و به جای ارزیابی طرح‌ها بر اساس آزمون و خطا، اقدامی علمی، فنی و کارشناسی انجام خواهد شد. طرح جامع ترافیک اراک در مرحله آماربرداری قرار دارد و اواخر خردادماه تکمیل و به کمیسیون‌های مرتبط ارسال می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک می‌افزاید: یکی از موارد مهم در بخش ترافیک و حمل ‌و نقل، موضوع مربوط به مسیر حرکت اتوبوس‌های شهری، پایانه اتوبوس‌ها و تاکسی‌هاست که این موارد در طرح جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد و بهترین مسیر و مکان برای ناوگان حمل ‌و نقل عمومی در نظر گرفته می‌شود.

خسروی اظهار می‌کند: یکی از اقدامات مورد نظر ایجاد خط بی‌آر‌تی است که این بخش نیز در طرح جامع ترافیک اراک در دست بررسی قرار دارد تا مسیرهای این خط مشخص شود.
معاون امور زیربنایی و حمل ‌و نقل شهرداری اراک می‌گوید: برای خطوط ترافیکی و راهنمایی و رانندگی از رنگ‌های گرم استفاده خواهد شد که ماندگاری طولانی‌تری داشته باشند. تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز بهسازی می‌شود و 12 پل عابرپیاده ایجاد خواهد شد. یکی از اقدامات در نظر گرفته شده در بخش ترافیک و حمل و نقل اراک ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری است. از 10کیلومتری که مصوب شده یک کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه می‌دهد: هوشمندسازی ترافیک اراک از دیگر برنامه‌هایی است که به کنترل ترافیک، روان‌سازی و حمل و نقل مناسب‌تر کمک می‌کند. مقدمات این کار انجام شده و از دوربین‌های نظارتی استفاده خواهد شد. 


حمل و نقل اراک نیازمند نگاه تخصصی است

یک کارشناس مطالعات ترافیک نیز می‌گوید: اراک به دلیل وسعت محدود شهری، مستعد ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه است و امکان در نظر گرفتن اراک به عنوان شهر دوچرخه‌محور به صورت پایلوت در کشور وجود دارد.
«مهشاد عراقی نراقی» بیان می‌کند: کشورهای توسعه‌یافته بر اساس تجربه و تحقیقات علمی مسیرهای متفاوت و مناسبی برای گسترش استفاده از وسایلی مانند دوچرخه و ترغیب شهروندان به پیاده‌روی ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه دوچرخه‌سواری به کاهش هزینه‌های بخش ترافیک و حمل ‌و نقل کمک موثری می‌کند، ادامه می‌دهد: همراه با گسترش دوچرخه‌سواری باید امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیش از پیش در اراک فراهم شود. با توجه به وسعت اراک، در صورت مجهز شدن بخش حمل و نقل شهری به ناوگان عمومی مناسب، قطعا شهروندان از این بخش بیشتر استفاده می‌کنند.

نراقی اظهار می‌کند: حمل‌ و نقل عمومی اراک مشکلات متعددی دارد. متاسفانه مسئولان شهری در دوره قبل حتی این موضوع را که اتوبوس‌های عمومی اراک فرسوده و نامناسب هستند، نمی‌پذیرفتند. ترویج استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیاز به استفاده از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های مناسب با تعداد مورد نیاز و مسیرهای مناسب تردد دارد. همچنین مسیر تردد باید به نحوی طراحی شود که پوشش حداکثری نقاط شهری امکان‌پذیر باشد. کارشناس مطالعات ترافیک بیان می‌کند: بخشی از مسیرهای تردد اتوبوس‌های شهری مناسب نیست و از طرفی امکاناتی مانند پارکینگ‌های عمومی در مکان‌های مورد نیاز تعبیه نشده است. با وجود این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که شهروندان در اراک بیشتر از دوچرخه، مسیرهای پیاده‌روی و ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
نراقی ادامه می‌دهد: برای بهبود شرایط باید پارکینگ‌های طبقاتی در مناطق مختلف ایجاد شود که بخشی از شهروندان در مسیرهای منتهی به پارکینگ‌ها از وسایل نقلیه شخصی و در ادامه مسیر از ناوگان حمل و نقل عمومی یا مسیرهای پیاده‌راه استفاده کنند.

وی می‌افزاید: در کنار ایجاد پارکینگ، ناوگان عمومی و مسیرهای پیاده‌راه یا دوچرخه‌سواری باید به نحوی طراحی شوند که در رسیدن شهروندان به مقصد مشکلی ایجاد نشود و در کمترین زمان مسیر طی شوند. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که از وسایل نقلیه شخصی استفاده نشود. کارشناس مطالعات ترافیک تاکید می‌کند: کاهش مشکلات ترافیکی با کاهش استفاده شهروندان از وسیله نقلیه شخصی مرتبط است. ایجاد بزرگراه و تقاطع غیرهمسطح به عنوان راهکار رفع مشکلات این بخش در دنیا منسوخ شده است.

نراقی اظهار می‌کند: شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری اراک در حال تکمیل مطالعات جامعی برای بررسی وضعیت ترافیکی و راهکارهای موثر در کاهش مسائل این بخش است. امیدواریم با استفاده از کارشناسان متخصص در حوزه ترافیک، خروجی این تحقیق مقدمه اقدامات علمی و تخصصی در بخش حمل و نقل اراک باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید