• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADZn1
+
-

دوگانه عمل و اقدام در سیاست خارجی

 سخنگوی وزارت خارجه دیروز موضع کشورمان در قبال آخرین و جدیدترین تحولات سیاست خارجی؛ ‌از چندو‌چون ازسرگیری مذاکرات برجام گرفته تا گفت‌وگوهای بغداد و تنش‌سازی‌‌های اخیر باکو را تشریح کرد. سعید خطیب‌زاده تأیید کرد که ایران و اتحادیه اروپا در روزهای آینده در بروکسل درباره چرایی به‌نتیجه‌نرسیدن 6دور مذاکره گفت‌وگو می‌کنند و رایزنی‌ها در این زمینه خواهد بود. خطیب‌زاده نیز مانند وزیر خارجه گفت که گفت‌وگوهای پنجشنبه خوب و سازنده بوده و علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه و مسئول این مذاکرات به‌زودی نکاتی را در این زمینه بیان می‌کند.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نیز گفت که ایران پیش‌شرطی برای مذاکرات وین ندارد: ما هیچ پیش‌شرطی برای گفت‌وگوها مطرح نکرده‌ایم و درخصوص آمریکا همانطور که از فضای رسانه‌ای پیامی دریافت نمی‌کنیم و به‌عنوان پیام اصلی درنظر نمی‌گیریم، از این طریق نیز برای کسی پیامی مخابره نمی‌کنیم. او افزود: آنچه آقای امیرعبداللهیان مطرح کردند، بیان یک منطق است و در واقع تأکید بر این کردند که دولت کنونی آمریکا با وجود برخی از شعارها و اظهارنظرها هیچ‌گونه تغییر عملی در سیاست‌هایش نسبت به دولت قبلی این کشور ایجاد نکرده و در عمل اقدامات کنونی دولت آمریکا با دولت قبلی این کشور هیچ تفاوتی ندارد، لذا برای ما عمل و اقدام مهم است. محور دیگر نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه مذاکرات تهران و ریاض در بغداد بود که البته خطیب‌زاده جزئیات چندانی در این‌باره مطرح نکرد و گفت: گفت‌وگوهای انجام‌شده بین ایران و عربستان در فضای دوستانه و مثبتی بوده است و در مورد مسائل دوجانبه و منطقه رایزنی و گفت‌وگو شده است. نکاتی که باید مطرح می‌شد بین هیأت‌های 2کشور مورد بحث و رایزنی قرار گرفته است.
این گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد. خطیب‌زاده همچنین گفت که این گفت‌وگوها محترمانه و جدی است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که خبر سفر هیأتی از عربستان سعودی به تهران مورد تأیید نیست. در ادامه این نشست خطیب‌زاده بار دیگر به ادعاهای مقامات باکو علیه تهران نیز واکنش نشان داد و گفت: توصیه ما به برادرانمان در کشور آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه بدهند که گفت‌وگوها بین مقامات 2کشور همچنان از کانال‌های دیپلماسی ادامه پیدا کند. آنها از کانال‌های دیپلماسی پیام‌های خوب، سازنده و با نگاه برادرانه‌ای ارسال کرده‌اند و باید اجازه داد که این گفت‌وگوها از همین مسیر ادامه پیدا کند.

ادامه اظهارنظرهای برجامی اروپایی‌ها
 تحولات و اظهارنظرهای برجامی دیروز هم ادامه داشت. نابیلا ماسرالی، سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به شایعاتی مبنی بر مذاکره ایران و اتحادیه اروپا در پنجشنبه پیش‌رو به خبرگزاری فرانسه خبر داد که در روز پنجشنبه دیداری برگزار نخواهد شد. با این حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که امور پرونده ایران روبه‌بهبودی است. در سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در توییتی اعلام کرد در جریان سفر خود به واشنگتن درباره برجام و سایر موضوعات با مقامات آمریکایی رایزنی خواهد کرد. وزارت خارجه فرانسه نیز از آمادگی این کشور برای بازگشت به مذاکرات خبر داد و ادعا کرد که ایران باید به فعالیت‌های خطرناک خود که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، پایان دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید